Page 134 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 134
132 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa logopedyczna „Dmuchamy na kulkę”. Dzieci nabierają powietrza i starają się jak najdłużej wypuszczać powie-
trze, kierując je na kulkę waty zawieszoną na nitce.
x Zabawa dydaktyczna „Jaka to litera?”. Dzieci siedzą w półkolu. N. powoli odkrywa duży kartonik ze znaną dzieciom li-
terą. Kto pierwszy zgadnie, jaka to litera (np.: b – mała, pisana), podaje wyraz rozpoczynający się tą literą.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 11. Łączenie cyfry 4 ze zbiorami czteroelementowymi. Dorysowywanie brakujących ele-
mentów według wzoru.
x Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnych rodzajów klocków.
x Zabawa na czworakach „Pająk i pająk akrobata” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Liczymy do czterech.
Cele:
zapoznanie z cyfrą 4
warzanie okazji do zacieśniania więzi w grupie
s
t
doskonalenie umiejętności przeliczania i ustalanie liczebności zbiorów
r
ozwijanie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce: parasole, szarfy, kasztany, żołędzie, liście, grzyby (naturalne okazy lub sylwety), kartonik z cyfrą 4 (lub
strona monograficzna w KP2, s. 10), KP2.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa typu ciepło – zimno „Szukamy parasoli”. Dzieci kierowane sugestiami kolegów szukają czterech parasoli ukry-
tych w sali.
2. „Układamy zbiory” – tworzenie czterech zbiorów czteroelementowych z wykorzystaniem jesiennych darów lasu. Dzieci
wkładają do szarf: cztery kasztany, cztery żołędzie, cztery liście, cztery grzyby. Wspólnie przeliczają elementów w zbio-
rach i podsumowują, że w każdym z nich jest tyle samo.
3. N. prezentuje cyfrę 4, drukowaną i pisaną. Omówienie jej charakterystycznych cech. Kreślenie cyfry w powietrzu, na
plecach kolegi, na podłodze.
4. Zabawa „Kto ukrył się za parasolem?”. Dzieci siedzą w kole. Jedno dziecko siada w środku, przygląda się wszystkim,
a potem zamyka oczy. Wtedy N. zasłania wybraną osobę parasolem. Dziecko, które jest w środku koła, otwiera oczy
i odgaduje, kto skrył się za parasolem. Jeśli odgadnie, zamienia się miejscami z osobą zza parasola.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 10. Rysowanie po śladzie wzorów i pisanie cyfr.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie szlaczków cyfropodobnych. Dzieci 6-letnie piszą również
cyfry po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa badawcza „Co widzę w lusterku?”. Dzieci spacerują z lusterkiem trzymanym poziomo na wysokości brzucha.
Obserwują w lusterku np. korony drzew, chmury przesuwające się na niebie, ptaki.
x Zabawa z wykorzystaniem sprzętu terenowego.