Page 130 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 130

128  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



          3.  Zapoznanie z piosenką Jesień z czerwonym parasolem (CD, 9 i 10). Dzieci słuchają nagrania piosenki – CD, 9. Wspólnie
            z N. omawiają jej treść oraz charakter. N. zwraca uwagę na różny nastrój zwrotki oraz refrenu (zwrotka – smutna, spo-
            kojna; refren – wesoły, skoczny). Następnie uczą się słów i melodii 1. zwrotki i refrenu.


                Jesień z czerwonym parasolem


            muzyka: Magdalena Stępień  •  słowa: Małgorzata Nawrocka
                   Ponuro i ciężko                                                                  j j
                                    j j
                                                                          j j
                   2
                 b
             & 2        j  j   œ œ œ        j j            Œ j    j   œ œ œ   œ   œ j œ j  œ œ  Œ  œ œ
                       œ  œ             œ œ œ      œ œ        œ  œ
                                                                        -
                                                                                           -
                    Deszcz za -  pu -  kał do o kien dziś ra no,  zbu dził  na szą u li - -  cę zas pa ną,  ka pał
                                                                                                    -
                                                     -
                                                                -
                                         -
                                                                                       -
             5           j j       j   j                                       j  j                   #
                                                                    j j
                                                       j
             &   b  œ   œ œ œ œ       œ    œ   œ   Œ   œ œ j   œ   œ œ œ      œ  œ   œ   œ  Œ Œ      n  #
                                                                        -
                                                                            -
                                             -
                   dłu -  go na sza -  re przys -  tan ki,  plótł kro -  pel -  ki w je sien ne fi - ran  ki...
             9   #             Wesoło, lekko   j j     j j    ,                 j j     j j    ,
             &    #  ŒŒ Œ        j  j  œ      œ œ     œ œ      j   j    œ      œ œ     œ œ       j   j
                                œ  œ                          œ   œ                             œ   œ
                                                        -
                                                                                         -
                                A ja   tań -  czę  i  tań czę z pa -  ra -  so  -  lem czer wo nym, ża -  den
                                                                                      -
             12  #        j j     j j j j          j j j              ,             j j    j j   ,
             &    #  œ   œ œ     œ œ œ œ          œ œ œ      œ     œ j  œ j  œ j  œ  œ œ  œ œ    œ j  œ j
                   desz czyk i  wie trzyk w tań cu  mnie nie do go - -  ni. A  ja  ska -  czę  i  ska czę po lus -
                                            -
                                   -
                                                                                            -
                       -
             15  #              j j  ,                  j j j j
                                                  j j
                          j j
                                                                                        œ
             &    #  œ   œ œ   œ œ   œ j  œ j  œ œ œ   œ œ œ œ       œ œ    Œ  œ    œ œ }  ŒŒ ŒŒ Œ
                                -
                                                               -
                                                                       -
                                                                                      -
                                        -
                                                -
                                                        -
                    ter -  ku ka łu ży, słoń ce  pusz cza mi o ko, cho ciaż  nie bo  się chmu rzy!
                              -
               1.   Deszcz zapukał do okien dziś rano,      2.   Mokre dachy i kocie ogony,
                 zbudził naszą ulicę zaspaną,                  wróble z dziobem na mokro spuszczonym,
                 kapał długo na szare przystanki,              mokre drzewa i trawnik w kąpieli,
                 plótł kropelki w jesienne firanki…            mokry świat, kto go dziś rozweseli?
             Ref.   A ja tańczę i tańczę                  Ref.  A ja tańczę i tańczę…
                 z parasolem czerwonym,
                 żaden deszczyk czy wietrzyk                3.   Idzie jesień przez park jak królowa,
                 w tańcu cię nie dogoni.                       zbiera jeże, pod liście je chowa.
                 A ja skaczę i skaczę                          Mgła okrywa zmoknięte chodniki,
                 po lusterku kałuży,                           słychać nutki deszczowej muzyki…
                 słońce puszcza ci oko,
                 chociaż niebo się chmurzy!               Ref.  A ja tańczę i tańczę…
            Uwaga: Zwrotek 2. i 3. dzieci uczą się w kolejnych dniach (np. między zadaniami porannymi czy popołudniowymi). Po opa-
            nowaniu całego tekstu wykonują piosenkę wraz z nagraniem w wersji instrumentalnej – CD, 10.
          4.  Zabawa ruchowa do piosenki Jesień z czerwonym parasolem (CD, 9). Dzieci stoją w rozsypce. N. włącza nagranie pio-
            senki. Podczas trwania zwrotek dzieci kucają i wystukują rytm piosenki palcami o podłogę (naśladując krople deszczu
            uderzające o chodnik). W czasie refrenu szukają pary, tworzą małe kółeczka i podskakują z partnerem w charakterze
            muzyki – w połowie refrenu zmieniają kierunek tańca.
          5.  Zabawa „Kropelki deszczu”. Dzieci siedzą na podłodze i słuchają krótkich melodii (3–4-dźwiękowych), które N. gra na
            dzwonkach (melodie kropelek deszczu). Zadaniem dzieci jest powtórzenie głosem w echu zagranych przez N. wysoko-
            ści dźwięków (na sylabie kap) z jednoczesnym wskazaniem dłonią kierunku słyszanej melodii.
            Uwaga: Ćwiczenie to wymaga dużego skupienia ze strony przedszkolaków. Melodie grane przez N. powinny być przej-
            rzyste pod względem kierunku melodii, np.: 3 takie same dźwięki, 4 dźwięki kolejno wznoszące się lub 4 dźwięki opada-
            jące. Dopiero po opanowaniu przez dzieci umiejętności odczytywania ze słuchu łatwiejszych przykładów muzycznych
            N. może spróbować zagrać przykłady muzyczne bardziej zróżnicowane pod względem zmian wysokości.
          6.  Zabawa pożegnalna.
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135