Page 130 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 130
128 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
3. Zapoznanie z piosenką Jesień z czerwonym parasolem (CD, 9 i 10). Dzieci słuchają nagrania piosenki – CD, 9. Wspólnie
z N. omawiają jej treść oraz charakter. N. zwraca uwagę na różny nastrój zwrotki oraz refrenu (zwrotka – smutna, spo-
kojna; refren – wesoły, skoczny). Następnie uczą się słów i melodii 1. zwrotki i refrenu.
Jesień z czerwonym parasolem
muzyka: Magdalena Stępień • słowa: Małgorzata Nawrocka
Ponuro i ciężko j j
j j
j j
2
b
& 2 j j œ œ œ j j Œ j j œ œ œ œ œ j œ j œ œ Œ œ œ
œ œ œ œ œ œ œ œ œ
-
-
Deszcz za - pu - kał do o kien dziś ra no, zbu dził na szą u li - - cę zas pa ną, ka pał
-
-
-
-
-
5 j j j j j j #
j j
j
& b œ œ œ œ œ œ œ œ Œ œ œ j œ œ œ œ œ œ œ œ Œ Œ n #
-
-
-
dłu - go na sza - re przys - tan ki, plótł kro - pel - ki w je sien ne fi - ran ki...
9 # Wesoło, lekko j j j j , j j j j ,
& # ŒŒ Œ j j œ œ œ œ œ j j œ œ œ œ œ j j
œ œ œ œ œ œ
-
-
A ja tań - czę i tań czę z pa - ra - so - lem czer wo nym, ża - den
-
12 # j j j j j j j j j , j j j j ,
& # œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ j œ j œ j œ œ œ œ œ œ j œ j
desz czyk i wie trzyk w tań cu mnie nie do go - - ni. A ja ska - czę i ska czę po lus -
-
-
-
-
15 # j j , j j j j
j j
j j
œ
& # œ œ œ œ œ œ j œ j œ œ œ œ œ œ œ œ œ Œ œ œ œ } ŒŒ ŒŒ Œ
-
-
-
-
-
-
-
ter - ku ka łu ży, słoń ce pusz cza mi o ko, cho ciaż nie bo się chmu rzy!
-
1. Deszcz zapukał do okien dziś rano, 2. Mokre dachy i kocie ogony,
zbudził naszą ulicę zaspaną, wróble z dziobem na mokro spuszczonym,
kapał długo na szare przystanki, mokre drzewa i trawnik w kąpieli,
plótł kropelki w jesienne firanki… mokry świat, kto go dziś rozweseli?
Ref. A ja tańczę i tańczę Ref. A ja tańczę i tańczę…
z parasolem czerwonym,
żaden deszczyk czy wietrzyk 3. Idzie jesień przez park jak królowa,
w tańcu cię nie dogoni. zbiera jeże, pod liście je chowa.
A ja skaczę i skaczę Mgła okrywa zmoknięte chodniki,
po lusterku kałuży, słychać nutki deszczowej muzyki…
słońce puszcza ci oko,
chociaż niebo się chmurzy! Ref. A ja tańczę i tańczę…
Uwaga: Zwrotek 2. i 3. dzieci uczą się w kolejnych dniach (np. między zadaniami porannymi czy popołudniowymi). Po opa-
nowaniu całego tekstu wykonują piosenkę wraz z nagraniem w wersji instrumentalnej – CD, 10.
4. Zabawa ruchowa do piosenki Jesień z czerwonym parasolem (CD, 9). Dzieci stoją w rozsypce. N. włącza nagranie pio-
senki. Podczas trwania zwrotek dzieci kucają i wystukują rytm piosenki palcami o podłogę (naśladując krople deszczu
uderzające o chodnik). W czasie refrenu szukają pary, tworzą małe kółeczka i podskakują z partnerem w charakterze
muzyki – w połowie refrenu zmieniają kierunek tańca.
5. Zabawa „Kropelki deszczu”. Dzieci siedzą na podłodze i słuchają krótkich melodii (3–4-dźwiękowych), które N. gra na
dzwonkach (melodie kropelek deszczu). Zadaniem dzieci jest powtórzenie głosem w echu zagranych przez N. wysoko-
ści dźwięków (na sylabie kap) z jednoczesnym wskazaniem dłonią kierunku słyszanej melodii.
Uwaga: Ćwiczenie to wymaga dużego skupienia ze strony przedszkolaków. Melodie grane przez N. powinny być przej-
rzyste pod względem kierunku melodii, np.: 3 takie same dźwięki, 4 dźwięki kolejno wznoszące się lub 4 dźwięki opada-
jące. Dopiero po opanowaniu przez dzieci umiejętności odczytywania ze słuchu łatwiejszych przykładów muzycznych
N. może spróbować zagrać przykłady muzyczne bardziej zróżnicowane pod względem zmian wysokości.
6. Zabawa pożegnalna.