Page 128 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 128
126 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
t
ŚRODA emat: Czym jest wiatr?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co słychać w domu?”. Wykonanie ćwi-
czeń w KP2, s. 6. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa „Figury geometryczne”. Zabawa „Dokończ zdanie”. Zabawa
skoczna „Przeskocz przez kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 2; IV 2, 5, 7, 8, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – „Wieje wiatr”. Pogadanka wprowadzająca. Zabawa badawcza „Jak wy-
wołać wiatr?”. „Do czego służy wiatr?” – podawanie propozycji. Praca z obrazkiem „Jak silny może być wiatr?”. Ćwiczenia
oddechowe „Ja – wiatr”. Zabawa „Odgłosy wiatru”. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – piosenka Jesień z czerwonym pa-
rasolem. Zabawa ruchowa ze śpiewem (Powitanie jesienne). Zabawa z liśćmi z wykorzystaniem nagrania Szybko – wolno
(CD, 30). Wprowadzenie i omówienie piosenki Jesień z czerwonym parasolem (CD, 9 i 10). Zabawa ruchowa do piosenki.
Zabawa „Kropelki deszczu”. Zabawa ruchowa ze śpiewem (Pożegnanie jesienne).
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 3; III 2; IV 1, 2, 5, 7, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Układanie kompozycji z materiału przyrodniczego. Zabawa ruchowa „Na wietrze”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 11, 18, 19
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co słychać w domu?”. Dzieci oglądają obrazki i nazywają odgłosy, jakie kojarzą
im się z treścią obrazków. Segregują obrazki według zasady: odgłosy przyjemne (np.: rozmowa domowników przy stole,
zegar, prysznic) i odgłosy nieprzyjemne, hałaśliwe (np.: odkurzacz, wiertarka, kłótnia dzieci w pokoju, głośno włączony
telewizor). Chętne dzieci wyjaśniają swoje wybory.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 6. Kolorowanie obrazków, w których nazwach słychać głoskę b; kolorowanie w modelach
wyrazów kwadratów odpowiadających głosce b na niebiesko. Odczytywanie i łączenie takich samych wyrazów.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Figury geometryczne”. N. rozkłada figury geometryczne według: wielkości, kształtu lub liczebności, np.: tyle
samo kwadratów, tyle samo trójkątów. Dzieci analizują układy figur i określają zasadę, według której zostały ułożone fi-
gury. Następnie odtwarzają zademonstrowane wzorce.
x Zabawa „Dokończ zdanie”. N. mówi początek zdania, dzieci proponują zakończenie, np.: Kiedy pada deszcz…, Kiedy
wieje wiatr…, Gdybym był wiatrem…, Nie lubię deszczowej pogody, ponieważ…
x Zabawa skoczna „Przeskocz przez kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Wieje wiatr.
Cele:
ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
r
umożliwianie samodzielnego eksperymentowania, wyciągania wniosków
p
oznanie roli wiatru w środowisku przyrodniczym i gospodarce człowieka
świadomienie niszczącej siły wiatru.
u
Pomoce: suszarka, wachlarz, pompka, balony, skrawki papieru, piórka, kawałki waty, piłeczki pingpongowe, ilu-
stracje (suszenie prania, żeglowanie, wiatraki, surfing), ilustracje przedstawiające dobre i złe skutki wiatru, rekla-
mówki foliowe, gazety, pojemniki z kaszą.