Page 128 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 128

126  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad


                         t
          ŚRODA   emat: Czym jest wiatr?


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co słychać w domu?”. Wykonanie ćwi-
          czeń w KP2, s. 6. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa „Figury geometryczne”. Zabawa „Dokończ zdanie”. Zabawa
          skoczna „Przeskocz przez kałużę”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 2; IV 2, 5, 7, 8, 12

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodnicze – „Wieje wiatr”. Pogadanka wprowadzająca. Zabawa badawcza „Jak wy-
          wołać wiatr?”. „Do czego służy wiatr?” – podawanie propozycji. Praca z obrazkiem „Jak silny może być wiatr?”. Ćwiczenia
          oddechowe „Ja – wiatr”. Zabawa „Odgłosy wiatru”.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – piosenka Jesień z czerwonym pa-
          rasolem. Zabawa ruchowa ze śpiewem (Powitanie jesienne). Zabawa z liśćmi z wykorzystaniem nagrania Szybko – wolno
          (CD, 30). Wprowadzenie i omówienie piosenki Jesień z czerwonym parasolem (CD, 9 i 10). Zabawa ruchowa do piosenki.
          Zabawa „Kropelki deszczu”. Zabawa ruchowa ze śpiewem (Pożegnanie jesienne).
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 3; III 2; IV 1, 2, 5, 7, 18, 19

          Zajęcia w ogrodzie: Układanie kompozycji z materiału przyrodniczego. Zabawa ruchowa „Na wietrze”.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 11, 18, 19



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa rozwijająca logiczne myślenie „Co słychać w domu?”. Dzieci oglądają obrazki i nazywają odgłosy, jakie kojarzą
            im się z treścią obrazków. Segregują obrazki według zasady: odgłosy przyjemne (np.: rozmowa domowników przy stole,
            zegar, prysznic) i odgłosy nieprzyjemne, hałaśliwe (np.: odkurzacz, wiertarka, kłótnia dzieci w pokoju, głośno włączony
            telewizor). Chętne dzieci wyjaśniają swoje wybory.
             x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 6. Kolorowanie obrazków, w których nazwach słychać głoskę b; kolorowanie w modelach
            wyrazów kwadratów odpowiadających głosce b na niebiesko. Odczytywanie i łączenie takich samych wyrazów.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa „Figury geometryczne”. N. rozkłada figury geometryczne według: wielkości, kształtu lub liczebności, np.: tyle
            samo kwadratów, tyle samo trójkątów. Dzieci analizują układy figur i określają zasadę, według której zostały ułożone fi-
            gury. Następnie odtwarzają zademonstrowane wzorce.
             x Zabawa „Dokończ zdanie”. N. mówi początek zdania, dzieci proponują zakończenie, np.: Kiedy pada deszcz…, Kiedy
            wieje wiatr…, Gdybym był wiatrem…, Nie lubię deszczowej pogody, ponieważ…
             x Zabawa skoczna „Przeskocz przez kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
          Temat: Wieje wiatr.
          Cele:
            ozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
            r
            umożliwianie samodzielnego eksperymentowania, wyciągania wniosków
            p
            oznanie roli wiatru w środowisku przyrodniczym i gospodarce człowieka
            świadomienie niszczącej siły wiatru.
            u
               Pomoce: suszarka, wachlarz, pompka, balony, skrawki papieru, piórka, kawałki waty, piłeczki pingpongowe, ilu-
               stracje (suszenie prania, żeglowanie, wiatraki, surfing), ilustracje przedstawiające dobre i złe skutki wiatru, rekla-
               mówki foliowe, gazety, pojemniki z kaszą.
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133