Page 125 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 125

TYDZIEŃ 9  •  Jesienny deszcz  •  123



              doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności
              u
              trwalanie znajomości wprowadzonych liter.
                Pomoce: emblematy (krople deszczu, chmurki, parasole, kalosze), kilka parasoli, tamburyn, KP2.

            Przebieg zajęć:
            1.  Rozwiązywanie zagadki wprowadzającej.

              Pada, leje, siąpi, dżdży.
              (Wiem to ja i wiecie wy.)
              Kropi, mży, w parapet stuka.
              Będzie o nim dziś nauka.
              (deszcz)
                          Anna Słomińska
            2.  Pogadanka na temat deszczu. Dzieci swobodnie się wypowiadają, z czym kojarzy im się deszcz, co można robić w desz-
              czową pogodę i jak ochronić się przed deszczem.
            3.  Kontynuowanie rytmów rozpoczętych przez N., np.:
              parasol – mała kropla – parasol – duża kropla – parasol – mała kropla – parasol – duża kropla…
              chmurka – kropla – parasol – kalosz – chmurka – kropla – parasol – kalosz…
            4.  Zabawy matematyczne:
              –  „Krople deszczu”. N. rozkłada różnej wielkości sylwety kropel deszczu. Dzieci układają je od najmniejszej do najwięk-
                szej, następnie wspólnie przeliczają krople (od najmniejszej do największej i odwrotnie).
              –  „Pada deszcz”. N. rozkłada przed dziećmi sylwety chmur i układa pod nimi krople deszczu. Dzieci przeliczają krople,
                porównują ich liczebność, określają, gdzie jest mniej, a gdzie więcej, o ile. N. pyta: Co zrobić, aby pod chmurami było
                tyle samo kropel? Dzieci dokładają lub zabierają krople, aby utworzyć równoliczne zbiory.
            5.  Zabawa ruchowa „Burza”. Dzieci swobodnie się poruszają. Na głośny dźwięk (uderzenie w tamburyn) chowają się pod
              parasole trzymane przez kilkoro dzieci. Powtórzenie zabawy po zmianie dzieci trzymających parasole.
            6.  Przeglądanie przez dzieci Kart pracy. Część 2 z pakietu Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. N. zwraca uwagę na
              rysunki na wewnętrznej stronie okładki.
              Uwaga: N. może wykorzystać tę stronę w dowolny sposób i w dowolnym czasie podczas zajęć z dziećmi. Może wielo-
              krotnie odwoływać się do niej w ciągu dwóch miesięcy korzystania z Kart pracy. Część 2. Na wewnętrznej stronie okład-
              ki znajdują się konturowe rysunki i litery wśród kropel deszczu i płatków śniegu.

              Rysunki występują w różnej liczbie (liczby te dziecko poznaje w tej części Kart pracy):
              –  po 4: parasol, balonik
              –  po 5: kot, pies
              –  po 6: miś, beczułka miodu
              –  po 7: prezent, czapka Mikołaja

              Litery umieszczone na tej stronie to litery wprowadzone w Kart pracy. Część 2:
              b, B, l, L, d, D, t, T, f, F, w, W, s, S.

              Propozycje wykorzystania strony:
              –  szukanie i kolorowanie wskazanych liter (małej i wielkiej)
              –  wskazywanie i kolorowanie rysunków, które występują po 4 / 5 / 6 / 7
              –  dzielenie na sylaby nazw rysunków
              –  wyróżnianie głosek w nazwach rysunków (w nagłosie, w śródgłosie lub w wygłosie)
              –  wskazywanie rysunków, w których nazwach występuje dana głoska.
            7.  Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 2. Kolorowanie kropel z literami na takie same kolory jak kolory parasoli, na których
              są te same litery.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
            Temat: Wyklejamy parasole.
            Cele:
              p
              oznanie budowy parasola
              doskonalenie sprawności manualnej
              r
              ozwijanie wrażliwości estetycznej.
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130