Page 125 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 125
TYDZIEŃ 9 • Jesienny deszcz • 123
doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności
u
trwalanie znajomości wprowadzonych liter.
Pomoce: emblematy (krople deszczu, chmurki, parasole, kalosze), kilka parasoli, tamburyn, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązywanie zagadki wprowadzającej.
Pada, leje, siąpi, dżdży.
(Wiem to ja i wiecie wy.)
Kropi, mży, w parapet stuka.
Będzie o nim dziś nauka.
(deszcz)
Anna Słomińska
2. Pogadanka na temat deszczu. Dzieci swobodnie się wypowiadają, z czym kojarzy im się deszcz, co można robić w desz-
czową pogodę i jak ochronić się przed deszczem.
3. Kontynuowanie rytmów rozpoczętych przez N., np.:
parasol – mała kropla – parasol – duża kropla – parasol – mała kropla – parasol – duża kropla…
chmurka – kropla – parasol – kalosz – chmurka – kropla – parasol – kalosz…
4. Zabawy matematyczne:
– „Krople deszczu”. N. rozkłada różnej wielkości sylwety kropel deszczu. Dzieci układają je od najmniejszej do najwięk-
szej, następnie wspólnie przeliczają krople (od najmniejszej do największej i odwrotnie).
– „Pada deszcz”. N. rozkłada przed dziećmi sylwety chmur i układa pod nimi krople deszczu. Dzieci przeliczają krople,
porównują ich liczebność, określają, gdzie jest mniej, a gdzie więcej, o ile. N. pyta: Co zrobić, aby pod chmurami było
tyle samo kropel? Dzieci dokładają lub zabierają krople, aby utworzyć równoliczne zbiory.
5. Zabawa ruchowa „Burza”. Dzieci swobodnie się poruszają. Na głośny dźwięk (uderzenie w tamburyn) chowają się pod
parasole trzymane przez kilkoro dzieci. Powtórzenie zabawy po zmianie dzieci trzymających parasole.
6. Przeglądanie przez dzieci Kart pracy. Część 2 z pakietu Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. N. zwraca uwagę na
rysunki na wewnętrznej stronie okładki.
Uwaga: N. może wykorzystać tę stronę w dowolny sposób i w dowolnym czasie podczas zajęć z dziećmi. Może wielo-
krotnie odwoływać się do niej w ciągu dwóch miesięcy korzystania z Kart pracy. Część 2. Na wewnętrznej stronie okład-
ki znajdują się konturowe rysunki i litery wśród kropel deszczu i płatków śniegu.
Rysunki występują w różnej liczbie (liczby te dziecko poznaje w tej części Kart pracy):
– po 4: parasol, balonik
– po 5: kot, pies
– po 6: miś, beczułka miodu
– po 7: prezent, czapka Mikołaja
Litery umieszczone na tej stronie to litery wprowadzone w Kart pracy. Część 2:
b, B, l, L, d, D, t, T, f, F, w, W, s, S.
Propozycje wykorzystania strony:
– szukanie i kolorowanie wskazanych liter (małej i wielkiej)
– wskazywanie i kolorowanie rysunków, które występują po 4 / 5 / 6 / 7
– dzielenie na sylaby nazw rysunków
– wyróżnianie głosek w nazwach rysunków (w nagłosie, w śródgłosie lub w wygłosie)
– wskazywanie rysunków, w których nazwach występuje dana głoska.
7. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 2. Kolorowanie kropel z literami na takie same kolory jak kolory parasoli, na których
są te same litery.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Wyklejamy parasole.
Cele:
p
oznanie budowy parasola
doskonalenie sprawności manualnej
r
ozwijanie wrażliwości estetycznej.