Page 127 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 127
TYDZIEŃ 9 • Jesienny deszcz • 125
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Bartek wie, że buraki są zdrowe.
Cele:
zapoznanie z literą b, B
r
ozwijanie spostrzegawczości
r
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
u
trwalanie wyglądu poznanych liter
zachęcanie do układania i odczytywania wyrazów
u
trwalenie znajomości pojęcia para
doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce: kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki z literami, podpisy do obrazków, sylwety par różnych rodza-
jów butów, KP2, KA.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka, omówienie ilustracji z Trampolinkiem, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać
głoskę b – KP2, s. 4.
2. Prezentacja litery b, B – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery. Rysują
literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.
3. Budowanie modeli wyrazów burak, Bartek z kartoników czerwonych (oznaczających samogłoski) i niebieskich (na ozna-
czenie spółgłosek).
Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
4. Układanie wyrazów burak, Bartek poprzez umieszczenie litery b, B w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyra-
zów z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone wcześniej litery.
5. Prezentacja podpisów do obrazków burak, Bartek – czytanie globalne. N. zachęca również dzieci do układania wyrazów
z poznanych liter, np.: bu, bam, bom, bum, bim, baba – KA, k. 36–37.
Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
wyrazy dłuższe.
6. Zabawa ruchowa „Bęc!”. Dzieci trzymają się za ręce i chodzą dookoła, powtarzając: Koło, koło, bawmy się wesoło! W pew-
nej chwili jedna osoba mówi: Bęc! Wtedy wszystkie dzieci kucają. Zabawę powtarzamy kilka razy.
7. Zabawa „Buty Bartka”. N. prezentuje sylwety różnych rodzajów par butów: sandały, klapki, trampki, kalosze, traperki…
Dzieci łączą w pary i nazywają rodzaje butów. Mówią, na jaką pogodę i porę roku są odpowiednie.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 5. Rysowanie po śladzie konturów balonów i wzorów. Pisanie po śladzie liter b, B oraz
sylab z literą b, B.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacje z lupą „Co ukryło się w korze drzew?”. Dzieci zastanawiają się, jak do jesiennych chłodów przygotowują
się owady.
x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.