Page 131 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 131

TYDZIEŃ 9  •  Jesienny deszcz  •  129



                  Pożegnanie jesienne

              melodia popularna Mało nas  •  słowa: Klaudia Borys

                  2   j     j               j    j               j    j    j    j       j    j
               &4     œ    œ    œ          œ     œ    œ         œ    œ    œ     œ      œ    œ    œ

                     Je -  sień  jest     wko -  ło  nas,      żeg -  nam,  żeg -  nam,  żeg -  nam  cię.
              5                                                 j    j
               &    j     j   œ           j     j   œ          œ    œ     j    j      j    j
                   œ     œ               œ     œ                         œ    œ      œ     œ    œ
                   Pa -  da  deszcz,     wie -  je  wiatr,     mi -  ło  ra -  zem   ba -  wić  się.



              Dzieci stoją w kole, uczą się słów i melodii piosenki. Następnie na poszczególne słowa wykonują ruchy:
              Jesień jest wkoło nas, – wyciągają dłonie przed siebie
              żegnam, żegnam, żegnam cię. – machają dowolnej osobie w kole
              Pada deszcz, – unoszą dłonie ponad głowę, naśladując rozłożony parasol
              wieje wiatr, – wykonują dwa ruchy rąk na boki, imitując poruszanie się gałęzi drzew
              miło razem bawić się. – kładą ręce na boki i obracają się wokół własnej osi, wykonując cztery kroki.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Układanie kompozycji z materiały przyrodniczego (z kamyków, liści, patyków).
              x Zabawa ruchowa „Na wietrze”. N. rozdaje dzieciom paski bibuły lub tasiemki. Dzieci biegają, trzymając paski za jeden
              koniec. Podrzucają je i obserwują, jak opadają na ziemię. Kładą na ziemi i czekają na powiew wiatru. Określają kieru-
              nek wiatru.




                                t
            CZWARTEK   emat: Jesienią w lesie.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa:  Zabawa integracyjna „Nasze chmurki”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 7. Zaba-
            wa konstrukcyjna „Samoloty”. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Kolorowy
            wiatr”. Zabawa „O którym obrazku mówię?”. Zabawa na czworakach „Zabawa kotów piłkami”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 1, 4; III 2, 8; IV 2, 5, 11, 12, 15

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – Jesień, wiersz Heleny Bechlerowej. Wysłucha-
            nie utworu. Rozmowa na temat treści. Rozpoznawanie za pomocą dotyku darów jesieni przyniesionych z lasu. Dzielenie
            nazw na sylaby i wyróżnianie głosek. Pogadanka „Kto mieszka w lesie?”. Zabawa ruchowa „Spacer po lesie”. Wykonanie
            ćwiczeń w KP2, s. 8–9.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Grzyby w lesie”. Oglądanie ilustracji przedstawiających grzyby. Po-
            znanie nazw niektórych grzybów jadalnych. Praca przy stolikach – lepienie grzybów z kolorowej masy solnej. Ustawienie
            figurek na podkładce.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 11; III 2, 8; IV 1, 2, 3, 4, 5, 11, 15, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa bieżna „Po suchych liściach”. Zabawa „Loty samolotów”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 3; III 1


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa integracyjna „Nasze chmurki”. N. przygotowuje z szarego papieru duże chmurki i tnie je na części jak puzzle.
              Każda z chmurek rozłożona jest w innym miejscu sali. Dzieci gromadzą się wokół chmurki tak, aby każde dziecko miało
              jeden element układanki. Na nim rysuje kredkami pastelowymi lub świecowymi np.: swój nastrój, ulubione zwierzę lub
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136