Page 131 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 131
TYDZIEŃ 9 • Jesienny deszcz • 129
Pożegnanie jesienne
melodia popularna Mało nas • słowa: Klaudia Borys
2 j j j j j j j j j j
&4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
Je - sień jest wko - ło nas, żeg - nam, żeg - nam, żeg - nam cię.
5 j j
& j j œ j j œ œ œ j j j j
œ œ œ œ œ œ œ œ œ
Pa - da deszcz, wie - je wiatr, mi - ło ra - zem ba - wić się.
Dzieci stoją w kole, uczą się słów i melodii piosenki. Następnie na poszczególne słowa wykonują ruchy:
Jesień jest wkoło nas, – wyciągają dłonie przed siebie
żegnam, żegnam, żegnam cię. – machają dowolnej osobie w kole
Pada deszcz, – unoszą dłonie ponad głowę, naśladując rozłożony parasol
wieje wiatr, – wykonują dwa ruchy rąk na boki, imitując poruszanie się gałęzi drzew
miło razem bawić się. – kładą ręce na boki i obracają się wokół własnej osi, wykonując cztery kroki.
III Zajęcia w ogrodzie
x Układanie kompozycji z materiały przyrodniczego (z kamyków, liści, patyków).
x Zabawa ruchowa „Na wietrze”. N. rozdaje dzieciom paski bibuły lub tasiemki. Dzieci biegają, trzymając paski za jeden
koniec. Podrzucają je i obserwują, jak opadają na ziemię. Kładą na ziemi i czekają na powiew wiatru. Określają kieru-
nek wiatru.
t
CZWARTEK emat: Jesienią w lesie.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Nasze chmurki”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 7. Zaba-
wa konstrukcyjna „Samoloty”. Ćwiczenia poranne – Zestaw IX. Zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Kolorowy
wiatr”. Zabawa „O którym obrazku mówię?”. Zabawa na czworakach „Zabawa kotów piłkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 1, 4; III 2, 8; IV 2, 5, 11, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – Jesień, wiersz Heleny Bechlerowej. Wysłucha-
nie utworu. Rozmowa na temat treści. Rozpoznawanie za pomocą dotyku darów jesieni przyniesionych z lasu. Dzielenie
nazw na sylaby i wyróżnianie głosek. Pogadanka „Kto mieszka w lesie?”. Zabawa ruchowa „Spacer po lesie”. Wykonanie
ćwiczeń w KP2, s. 8–9. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Grzyby w lesie”. Oglądanie ilustracji przedstawiających grzyby. Po-
znanie nazw niektórych grzybów jadalnych. Praca przy stolikach – lepienie grzybów z kolorowej masy solnej. Ustawienie
figurek na podkładce.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 11; III 2, 8; IV 1, 2, 3, 4, 5, 11, 15, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa bieżna „Po suchych liściach”. Zabawa „Loty samolotów”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 3; III 1
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Nasze chmurki”. N. przygotowuje z szarego papieru duże chmurki i tnie je na części jak puzzle.
Każda z chmurek rozłożona jest w innym miejscu sali. Dzieci gromadzą się wokół chmurki tak, aby każde dziecko miało
jeden element układanki. Na nim rysuje kredkami pastelowymi lub świecowymi np.: swój nastrój, ulubione zwierzę lub