Page 135 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 135

TYDZIEŃ 10  •  Ciekawe, dlaczego…   •  133




            TYDZIEŃ 10    Ciekawe, dlaczego…




                                    t
            PONIEDZIAŁEK   emat: Woda wokół nas.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Gry planszowe i typu memory oraz układanki przy stolikach. Zabawa integracyj-
            na „Moja koleżanka / mój kolega”. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa „Kropelkowy rytm”. Kalkowanie i kolorowanie
            obrazków. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5, 9; IV 4, 12

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodniczo-społeczne – „Woda wokół nas”. Pogadanka z wykorzystaniem obrazków
            (w tym z KP2, s. 12). Doświadczenia z wodą „Tajemnice wody”: 1) „Co znika w wodzie?”, 2) „Filtrujemy wodę”, 3) według
            KP2, s. 13, ćw. 1: „Jak wywołać deszcz?” i 4) według KP2, s. 13, ćw. 2: „Czy woda może wędrować?”. Praca z obrazkiem
            „Obieg wody w przyrodzie”. Zabawa ruchowa „Pada deszcz”. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 3, ćw. 13.  ▶  2. Zajęcia pla-
            styczne – „Taniec kropel wody”. Poznanie techniki malowania przez rozdmuchiwanie kropel. Praca przy stolikach. Omó-
            wienie obrazków i nadawanie tytułów.
              obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 1, 8; IV 1, 2, 3, 4, 5, 11, 18, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Berek kucany”. Zabawa wyciszająca – wysłuchiwanie odgłosów.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 11; III 5


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Gry planszowe i typu memory oraz układanki przy stolikach – rozwijanie procesów poznawczych: analiza i synteza
              wzrokowa, pamięć, myślenie; uczenie zasad zdrowej rywalizacji.
              x Zabawa integracyjna „Moja koleżanka / mój kolega”. Dzieci wyszukują imienia kolegi lub koleżanki wśród rozsypanych
              wizytówek. Następnie miękkim ołówkiem rysują na kartce portret przyjaciela i przyklejają na pracę wizytówkę.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa „Kropelkowy rytm” – dostrzeganie regularności i kontynuowanie rytmu ułożonego z kropel deszczu różniących
              się grubością, długością i odcieniem koloru niebieskiego.
              x Kalkowanie i kolorowanie obrazków – doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
              x Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.


            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: przyrodniczo-społeczne.
            Temat: Woda wokół nas.
            Cele:
              r
              ozumienie konieczności dbania o czystość zbiorników wodnych
              ozwijanie postawy badawczej
              r
              zapoznanie z pojęciem filtr
              u
              świadomienie wpływu czystej wody na stan naszego zdrowia i życia roślin i zwierząt
              oznanie obiegu wody w przyrodzie.
              p
                Pomoce: szklanki, gaza lub wata, woda, piasek, ziemia, sól, proszek do prania, mąka, olej, obrazki związane z wo-
                dą, plansza prezentująca obieg wody w przyrodzie, czajnik elektryczny, kostki lodu, miseczka, talerzyk, drewniane
                krążki, nagranie odgłosów deszczu, KP2.
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140