Page 135 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 135
TYDZIEŃ 10 • Ciekawe, dlaczego… • 133
TYDZIEŃ 10 Ciekawe, dlaczego…
t
PONIEDZIAŁEK emat: Woda wokół nas.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Gry planszowe i typu memory oraz układanki przy stolikach. Zabawa integracyj-
na „Moja koleżanka / mój kolega”. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa „Kropelkowy rytm”. Kalkowanie i kolorowanie
obrazków. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5, 9; IV 4, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodniczo-społeczne – „Woda wokół nas”. Pogadanka z wykorzystaniem obrazków
(w tym z KP2, s. 12). Doświadczenia z wodą „Tajemnice wody”: 1) „Co znika w wodzie?”, 2) „Filtrujemy wodę”, 3) według
KP2, s. 13, ćw. 1: „Jak wywołać deszcz?” i 4) według KP2, s. 13, ćw. 2: „Czy woda może wędrować?”. Praca z obrazkiem
„Obieg wody w przyrodzie”. Zabawa ruchowa „Pada deszcz”. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 3, ćw. 13. ▶ 2. Zajęcia pla-
styczne – „Taniec kropel wody”. Poznanie techniki malowania przez rozdmuchiwanie kropel. Praca przy stolikach. Omó-
wienie obrazków i nadawanie tytułów.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 1, 8; IV 1, 2, 3, 4, 5, 11, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Berek kucany”. Zabawa wyciszająca – wysłuchiwanie odgłosów.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; II 11; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Gry planszowe i typu memory oraz układanki przy stolikach – rozwijanie procesów poznawczych: analiza i synteza
wzrokowa, pamięć, myślenie; uczenie zasad zdrowej rywalizacji.
x Zabawa integracyjna „Moja koleżanka / mój kolega”. Dzieci wyszukują imienia kolegi lub koleżanki wśród rozsypanych
wizytówek. Następnie miękkim ołówkiem rysują na kartce portret przyjaciela i przyklejają na pracę wizytówkę.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Kropelkowy rytm” – dostrzeganie regularności i kontynuowanie rytmu ułożonego z kropel deszczu różniących
się grubością, długością i odcieniem koloru niebieskiego.
x Kalkowanie i kolorowanie obrazków – doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
x Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przyrodniczo-społeczne.
Temat: Woda wokół nas.
Cele:
r
ozumienie konieczności dbania o czystość zbiorników wodnych
ozwijanie postawy badawczej
r
zapoznanie z pojęciem filtr
u
świadomienie wpływu czystej wody na stan naszego zdrowia i życia roślin i zwierząt
oznanie obiegu wody w przyrodzie.
p
Pomoce: szklanki, gaza lub wata, woda, piasek, ziemia, sól, proszek do prania, mąka, olej, obrazki związane z wo-
dą, plansza prezentująca obieg wody w przyrodzie, czajnik elektryczny, kostki lodu, miseczka, talerzyk, drewniane
krążki, nagranie odgłosów deszczu, KP2.