Page 138 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 138
136 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Jak nasz kraj odzyskał niepodległość
Dawno, dawno temu, kiedy nie było jeszcze samochodów, samolotów, komputerów ani telefonów… ba, nie było nawet
miast ani dróg… tu, gdzie dziś mieszkamy, rosły głównie lasy. W lesie, jak to w lesie, było mnóstwo drzew, krzaków, mchu
i paproci… Mieszkały tam różne zwierzęta: niedźwiedzie, wilki, łosie, sowy, orły, małe myszki i bardzo wiele innych
stworzeń.
Ludzi nie było wtedy zbyt wielu. A co robili? Zbierali w lesie owoce i inne rośliny, polowali na zwierzęta, palili ogniska,
żeby się ogrzać. Mieszkali w szałasach albo domkach, które budowali z drewna, ziemi i gliny. Z czasem zauważyli, że
wspólnie, w dużej grupie, jest im łatwiej żyć. Jedni polowali, inni stawiali domy, jeszcze inni przygotowywali jedzenie,
rozpalali ogień albo zajmowali się dziećmi. Wspólnie łatwiej też było bronić się przed dzikimi zwierzętami albo rozbójni
kami, których nie brakowało.
Trwało to wiele, wiele lat… Z biegiem czasu mała grupa ludzi mieszkających blisko siebie robiła się coraz większa, po
wstały nie tylko domy, ale całe wioski. Od jednej wioski do drugiej budowano drogi. Ludzie zaczęli podróżować, na pie
chotę albo na koniach, wymieniać się różnymi towarami. Kiedy ludzi na jednym terenie było dużo, wybierali spośród
siebie władcę, który starał się dbać o wszystkich, rządzić mądrze i sprawiedliwie, tak żeby każdy czuł się bezpiecznie
i mógł spokojnie żyć. Zwykle był to najstarszy i najmądrzejszy człowiek.
Kiedyś pewien władca postanowił połączyć grupy ludzi żyjących na jednym dużym terenie. Było to mniej więcej wła
śnie tu, gdzie dziś mieszkamy. Wierzył, że im większa będzie grupa ludzi, tym będzie silniejsza, a mieszkańcy będą mogli
sobie we wszystkim pomagać. Tak powstało państwo Polan, a później zwane Polską.
Nasze państwo istnieje już od bardzo, bardzo wielu lat. Podobnie jak inne państwa na świecie, przez tyle lat przeży
wało różne chwile: było duże i silne, ale bywało też słabe. Toczyło wojny z innymi krajami i czasem je wygrywało, a cza
sem przegrywało.
Wyjątkowo trudny czas w swoich dziejach Polska przeżyła ponad 200 lat temu. Była wtedy bardzo słaba, a z trzech
stron otaczały ją silne państwa. Te państwa postanowiły wykorzystać to, że nasz kraj pewnie nie będzie miał siły walczyć
i zwyciężyć. I tak też się stało. Trzech naszych sąsiadów podzieliło Polskę między siebie na trzy części i zagarnęło jej zie
mie. W ten sposób Polska przestała istnieć. Zaborcom, bo tak nazwano tych, którzy zabrali polskie ziemie, zależało na
tym, żeby Polacy zapomnieli o Polsce i o tym, że są Polakami, dlatego zabraniali im mówić po polsku.
Tymczasem Polacy nigdy nie zapomnieli o Polsce. Bardzo chcieli odzyskać swój kraj, czuć się w nim swobodnie i mó
wić po polsku. Chcieli, żeby Polska odzyskała niepodległość, czyli stała się znów wolnym krajem, który może sam o sobie
decydować. Nie było to jednak łatwe. Bardzo długo Polacy próbowali walczyć z zaborcami, ci jednak byli silniejsi. Udało
się to dopiero po 123 latach, kiedy wybuchła wielka wojna. Wzięło w niej udział dużo państw, także te, które zagarnęły
polskie ziemie. Tym razem to Polacy postanowili wykorzystać okazję i zawalczyć o niepodległość. Na czele wojsk pol
skich stanął wódz, Józef Piłsudski, który wraz z wojskiem pokonał zaborców. Dzięki temu Polska odzyskała wolność i nie
podległość. Stało się to 11 listopada 1918 roku.
Od tej pory każdego roku 11 listopada Polacy świętują odzyskanie niepodległości. Wieszają wtedy polskie flagi i cieszą
się, że ich kraj jest wolny, że można w nim spokojnie żyć i mówić po polsku.
Monika Niewielska
4. Omówienie treści opowiadania. N. zadaje pytania, np.: W jaki sposób powstało państwo polskie? Jak wcześniej wygląda-
ło życie ludzi na tych ziemiach? Co się stało ponad 200 lat temu? Dlaczego Polska straciła wolność? Jak nazywał się wódz,
któremu wraz z wojskiem udało się odzyskać niepodległość? Kiedy to było? Co to jest „niepodległość”? Co należy robić, aby
nie dopuścić do utraty niepodległości?
5. Oglądanie ilustracji w KP2, s. 14–15. Dzieci opisują, co widzą. Wskazują symbole narodowe: godło i flagę Polski. N.
zwraca uwagę na pomnik Józefa Piłsudskiego i paradę wojskową. Wyjaśnia, że jest to radosne święto, a w uroczystościach
biorą udział całe rodziny. Bardzo widowiskowe są pokazy żołnierzy w strojach historycznych na koniach, ale i bieg chęt-
nych osób w białych i czerwonych koszulkach.
6. Hymn Polski Mazurek Dąbrowskiego. Na podstawie zdjęcia w KP2, s. 15 oraz własnych doświadczeń dzieci wyjaśniają,
jaką postawę należy przyjąć podczas śpiewania hymnu.
7. Wykonanie mapy Polski z KA, k. 8. Dzieci przyglądają się mapie. N. wyjaśnia, że kolory na mapie oznaczają rodzaj
ukształtowania terenu (niziny, wyżyny, góry). Wspólne odczytanie nazw miast zaznaczonych na mapie. Dzieci naklejają
na mapie uśmiechniętą buźkę w miejscu, w którym znajduje się ich miejscowość (na podstawie mapy konturowej z p. 2).
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).