Page 142 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 142
140 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
t
CZWARTEK emat: Pięć kropel.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 19. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Kto
pokazuje?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa dydaktyczna „Nasz kraj, Polska” z wykorzystaniem mapy z KA, k. 8.
Ćwiczenia oddechowe „Liście w powietrzu”. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Warzywna surówka”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 4, 5, 10, 12, 14, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Pięć kropel”. Utrwalenie wiadomości na temat obiegu wody w przyrodzie.
Zabawa matematyczna „Ile kropel spadło z chmury?”. Poznanie obrazu graficznego liczby 5 (kreślenie cyfry palcem). Zabawa ru-
chowa „Policz ile?”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 20. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Plakat z okazji Święta Niepodległości”. Wyja-
śnienie (lub przypomnienie) znaczenia słowa plakat. Podział na grupy, podawanie pomysłów. Wykonanie i prezentacja plakatów.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 1, 7; III 2, 5; IV 1, 2, 5, 8, 9, 10, 11, 15, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Obrazki” – układanie zebranego materiału przyrodniczego. Zabawa orientacyjno-porząd-
kowa „Zbiórka na sygnał”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 6; III 5; IV 7, 11
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 19. Przeliczanie kropel, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi. Łączenie kropel
w pary. Kolorowanie patyczków według polecenia.
x Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Kto pokazuje?”. Jedno z dzieci odchodzi na bok i odwraca się. Pozostałe osoby
siadają w kręgu i wybierają kogoś, kto będzie pokazywał różne czynności, ruchy. Grupa ma za zadanie je naśladować.
Dziecko, które odeszło na bok, wraca i uważnie obserwuje wszystkich, aby odkryć, która osoba pokazuje ruchy.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Nasz kraj, Polska”. N. prezentuje obrazki przedstawiające różne regiony Polski oraz pomaga w od-
czytaniu nazw: Bałtyk, Kraków, Tatry, Warszawa, Gdańsk, Wisła, Odra. Zadaniem dzieci jest połączenie obrazka z pod-
pisem. Wskazywanie tych miejsc na mapie Polski z KA, k. 8.
x Ćwiczenia oddechowe „Liście w powietrzu”. Dzieci dmuchają na suche liście, próbując utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Warzywna surówka” (zob. Zestawy gier i zabawa ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Liczymy krople.
Cele:
zapoznanie z cyfrą 5
doskonalenie umiejętności przeliczania i ustalania liczebności zbiorów
trwalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
u
r
ozwijanie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce: ilustracja przedstawiająca obieg wody w przyrodzie, sylwety chmurek i kropel, karteczki z cyframi 1–5,
kartonik z cyfrą 5 (lub strona monograficzna w KP2, s. 20), bębenek, CD, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Utrwalenie wiadomości na temat obiegu wody w przyrodzie (zob. TYDZIEŃ 10, Poniedziałek). Przypomnienie wnio-
sku, że chmury powstają z pary wodnej, a to nic innego jak zbiór kropelek wody. Kiedy para wodna ulega skraplaniu
woda z chmur spada na ziemię w postaci deszczu, gradu lub śniegu. Chmury powstają na różnych wysokościach i przyj-
mują różne kształty.