Page 144 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 144
142 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wycinanie sylwet do teatrzyku cieni (do wybranej przez dzieci bajki, np. Czerwony Kapturek). Mocowanie sylwet do
patyczków.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 21. Łączenie kropek z odpowiednią cyfrą. Ustalanie i zapisanie liczby figur geometrycz-
nych na rysunku.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa w teatrzyk cieni z wykorzystaniem sylwet przygotowanych rano.
x Zabawa „Prawda czy fałsz”. Dzieci słuchają wypowiedzi N., na zdanie prawdziwe wstają, a na niezgodne z prawdą – sia-
dają na krzesłach, np.: Najdłuższa rzeka w Polsce to Wisła. Godłem Polski jest smok w koronie. Stolica Polski jest Gdańsk.
Naszą Ojczyzną jest Polska. Polska leży w Afryce. Podczas śpiewania hymnu należy zachować powagę.
x Zabawa rzutna „Do trzech podaj” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia badawcze.
Temat: Zabawy z cieniami.
Cele:
r
ozwijanie logicznego myślenia
kształtowanie umiejętności obserwowania i wyciągania wniosków
ozumienie zjawiska powstawania cienia.
r
Pomoce: lampka, dostępne przedmioty z sali, duże prześcieradło lub parawan, kartki z „cieniami”, kredki.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Cienie.
Cienie
Na ścianach Lecz kiedy
tańczą cienie, gaszę lampę,
raz długie, znikają
a raz krótkie. wszystkie razem!
Raz cienie I siedzą
wielkoludy, gdzieś pod stołem…
raz cienie A może za obrazem?
krasnoludki. Danuta Gellnerowa
2. Rozmowa na temat treści wiersza. Dzieci odpowiadają na pytania N., np.: Co tańczy na ścianach? Co się dzieje, kiedy
włączamy lampę? Jakie są cienie? Kiedy cienie znikają?
3. Zabawa „Przedmioty i ich cienie”. Każde dziecko wybiera dowolny przedmiot z sali i ustawia go przed źródłem światła.
Sprawdza, jaki rzuca cień. Obserwowanie zmian wielkości cieni w wyniku przybliżania i oddalania od źródła światła.
4. Zabawa ruchowa „Zgadnij, co robię”. Dzieci kolejno wchodzą za parawan i naśladują wykonywanie jakiejś czynności.
Grupa odgaduje.
5. Praca plastyczna przy stolikach „Co/kto rzuca taki cień?”. Dzieci otrzymują kartki z narysowanymi „cieniami” (sam ob-
rys dowolnego kształtu). Tworzą rysunek na podstawie otrzymanego cienia. Kształty cieni mogą się powtarzać. Po za-
kończeniu wspólne oglądanie obrazków, wyciąganie wniosków – taki sam cień mogą dawać różne przedmioty.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).