Page 148 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 148

146  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



          3.  Budowanie modeli wyrazów dudek, Darek z kartoników czerwonych (oznaczających samogłoski) i niebieskich (na ozna-
            czenie spółgłosek).
            Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
          4.  Układanie wyrazów dudek, Darek poprzez umieszczenie litery d, D w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyra-
            zów z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
            Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
            6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone wcześniej litery.
          5.  Prezentacja podpisów do obrazków dudek, Darek – czytanie globalne. N. zachęca również dzieci do układania wyrazów
            z poznanych liter, np.: da, dal, dam, dom, dama, buda, lody, pudel – KA, k. 36–37.
            Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
            wyrazy dłuższe.
          6.  Wymyślanie przez dzieci słów zawierających głoskę d w nagłosie i w śródgłosie.
          7.  Zabawa ruchowa „Pieski do budy”. N. przyczepia w sali sylwety bud oznaczone cyframi od 1 do 5. Rozdaje dzieciom
            emblematy z tymi cyframi. Dzieci-pieski poruszają się na czworakach, na hasło: Pieski do budy! podchodzą do budy
            oznaczonej tą samą cyfrą, którą mają na emblemacie. Następnie dzieci zamieniają się emblematami i powtarzają zabawę.
          8.  Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 25. Rysowanie po śladzie konturów domów i wzorów. Pisanie po śladzie liter d, D oraz
            sylab z literą d, D.
            Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
            6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.


          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Obserwacje przez lupę kory drzew. Próby odpowiedzi na pytanie: Co ukryło się w korze?
             x Zabawa „Gonimy bańki mydlane”. Dzieci biegają po ogrodzie, łapiąc bańki mydlane. (Przepis na płyn do robienia ba-
            niek: ¼ kubka płynu do mycia naczyń, 10 l wody, 1 łyżeczka gliceryny).



          ŚRODA   emat: Zwierzęta wokół nas.
                         t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Układanie z mozaiki geometrycznej sylwetek zwierząt. Rozpoznawanie odgło-
          sów zwierząt z gospodarstwa wiejskiego. Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej „Gdzie jest d, D?”. Ćwiczenia poranne
          – Zestaw XI. Zabawa dydaktyczna „Popatrz i zapamiętaj”. Konstruowanie opowiadania „Zwierzaki też się przyjaźnią”. Za-
          bawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; IV 1, 2, 4, 5, 6, 7, 12, 14, 18

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – „Zbiory zwierząt”. Zabawa „Duże i małe osobniki” – segregowanie. Zabawa
          „Gdzie jest motek wełny?”. Zabawa graficzno-matematyczna „Prążki kota”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 27.  ▶  2. Zajęcia
          umuzykalniające – „Zwierzęta wokół nas”. Melodyczne powitanie. Zabawa naśladowcza „Marsz zwierzaków”. Zabawa
          „Spacer po lesie” z wykorzystaniem Szybko – wolno (CD, 30). Zabawy „Psy i koty” z wykorzystaniem nagrania zabawy
          Wysoko – nisko (CD, 31). Melodyczne pożegnanie.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 1, 7, 8, 12, 14, 15, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa rzutna „Piłka w kole”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153