Page 150 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 150

148  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Listopad



          2.  Zabawa naśladowcza „Marsz zwierzaków”. Dzieci maszerują w kole przy akompaniamencie miarowego rytmu wystu-
            kiwanego przez N. na bębenku. Naśladują ruchy lub pokazują gestami cechy popularnych zwierząt (np.: słonia, węża,
            bociana, żaby). Osobą proponującą dane ruchy jest chętne dziecko. Pokazując kolejne zwierzęta, dzieci nie zatrzymują
            się podczas marszu. Wszystko odbywa się w ciągłym ruchu.
          3.  Zabawa „Spacer po lesie”. N. omawia z dziećmi rodzaje ptaków, jakie można spotkać w lesie, np.: kukułka, dzięcioł, kruk,
            sowa. Następnie dopasowuje z dziećmi odgłosy instrumentów perkusyjnych do odgłosów wybranych ptaków:
               r
            –  ytm wystukiwany na drewienkach – stukanie dzięcioła w drzewo
            –  dwa dźwięki (G i E lub C i A wykonywane w kierunku opadającym) grane na dzwonkach – śpiew kukułki
            –  pocieranie pałeczką o drewnianą tarkę – krakanie kruka.
               Dzieci poruszają się przy akompaniamencie zabawy Szybko – wolno (CD, 30). Na przerwę w muzyce zatrzymują się
               i słuchają odgłosów leśnych ptaków:
            –  gdy usłyszą dzięcioła (odgłos drewienek) – kucają i wystukują słyszany rytm palcem o podłogę
            –  gdy słychać kukułkę (dwa dźwięki na dzwonkach) – zatrzymują się, nadstawiają ucho i próbują powtórzyć śpiewem
               słyszaną melodię
            –  na krakanie kruka (pocieranie o tarkę) – wyciągają ręce do boku i machają nimi, wypowiadając: krrrra, krrrra…
          4.  Zabawy „Psy i koty”. Dzieci opowiadają, jakie zwierzęta posiadają w swoich domach (psy, koty, świnki morskie, rybki
            itp.). Następnie prezentują w ruchu sposób poruszania się psów (chód na czterech łapach) oraz ruchy, które można za-
            obserwować u kotów (chód na czterech łapach, przeciąganie się – koci grzbiet). N. włącza nagranie zabawy Wysoko – ni-
            sko (CD, 31). Zadaniem dzieci jest naśladowanie ruchów kota, gdy muzyka jest wysoko (wykonywanie kociego grzbietu)
            oraz psa, gdy muzyka jest nisko (chód na czterech łapach – kolana powinny być uniesione).
          5.  Pożegnanie. Dzieci wspólnie z N. siedzą w kole. N. śpiewa improwizowane melodie, żegnając się z kolejno z dziećmi:
            Do widzenia, … (imię dziecka). Wywołane dziecko odpowiada, powtarzając melodię: Do widzenia, pani (panu).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa rzutna „Piłka w kole” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
             x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.


          CZWARTEK   emat: Pomagamy zwierzętom.
                              t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słuchowa w kole „Głuchy telefon”. Ćwiczenia oddechowe „Czyja piłecz-
          ka potoczy się dalej?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw XI. Zabawa „Tasiemki” – układanie według wzoru i z pamięci. Puzzle
          „Zwierzaki”. Zabawa na czworakach „Zabawa kotów piłkami”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5, 7, 8; IV 12

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem utworu literackiego – Mamo, chcę mieć pieska, opowiada-
          nie Moniki Niewielskiej. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat pupili. Nazywanie zwierząt przedstawionych na ilustracjach,
          planszach – dobieranie podpisów. Pogadanka „Jak opiekuję się swoim pupilem?”. Wysłuchanie i omówienie treści opowiada-
          nia Mamo, chcę mieć pieska, opowiadanie Moniki Niewielskiej. Oglądanie ilustracji przedstawiających życie zwierząt w schro-
          nisku. Wspólne zaplanowanie akcji „Pomagamy zwierzętom”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 28.  ▶  2. Zajęcia plastycz-
          ne – „Pomagamy zwierzętom”. Rozmowy o organizacji przedszkolnej akcji pomocy zwierzętom ze schroniska. Utrwalenie
          informacji na temat plakatu. Wykonanie plakatów w grupach. Prezentacja i rozwieszenie plakatów na terenie przedszkola.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 3; III 1, 2, 5, 7, 8; II 10; IV 2, 3, 4, 5, 8, 9, 18, 20

          Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja zmian w przyrodzie późną jesienią. Zabawa „Biegnij – wróć!”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 2; III 5; IV 16, 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa słuchowa w kole „Głuchy telefon”. Dzieci przekazują sobie szeptem nazwę zwierzęcia.
             x Ćwiczenia oddechowe „Czyja piłeczka potoczy się dalej?”. Dmuchanie na piłeczkę do ping-ponga.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw XI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155