Page 150 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 150
148 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
2. Zabawa naśladowcza „Marsz zwierzaków”. Dzieci maszerują w kole przy akompaniamencie miarowego rytmu wystu-
kiwanego przez N. na bębenku. Naśladują ruchy lub pokazują gestami cechy popularnych zwierząt (np.: słonia, węża,
bociana, żaby). Osobą proponującą dane ruchy jest chętne dziecko. Pokazując kolejne zwierzęta, dzieci nie zatrzymują
się podczas marszu. Wszystko odbywa się w ciągłym ruchu.
3. Zabawa „Spacer po lesie”. N. omawia z dziećmi rodzaje ptaków, jakie można spotkać w lesie, np.: kukułka, dzięcioł, kruk,
sowa. Następnie dopasowuje z dziećmi odgłosy instrumentów perkusyjnych do odgłosów wybranych ptaków:
r
– ytm wystukiwany na drewienkach – stukanie dzięcioła w drzewo
– dwa dźwięki (G i E lub C i A wykonywane w kierunku opadającym) grane na dzwonkach – śpiew kukułki
– pocieranie pałeczką o drewnianą tarkę – krakanie kruka.
Dzieci poruszają się przy akompaniamencie zabawy Szybko – wolno (CD, 30). Na przerwę w muzyce zatrzymują się
i słuchają odgłosów leśnych ptaków:
– gdy usłyszą dzięcioła (odgłos drewienek) – kucają i wystukują słyszany rytm palcem o podłogę
– gdy słychać kukułkę (dwa dźwięki na dzwonkach) – zatrzymują się, nadstawiają ucho i próbują powtórzyć śpiewem
słyszaną melodię
– na krakanie kruka (pocieranie o tarkę) – wyciągają ręce do boku i machają nimi, wypowiadając: krrrra, krrrra…
4. Zabawy „Psy i koty”. Dzieci opowiadają, jakie zwierzęta posiadają w swoich domach (psy, koty, świnki morskie, rybki
itp.). Następnie prezentują w ruchu sposób poruszania się psów (chód na czterech łapach) oraz ruchy, które można za-
obserwować u kotów (chód na czterech łapach, przeciąganie się – koci grzbiet). N. włącza nagranie zabawy Wysoko – ni-
sko (CD, 31). Zadaniem dzieci jest naśladowanie ruchów kota, gdy muzyka jest wysoko (wykonywanie kociego grzbietu)
oraz psa, gdy muzyka jest nisko (chód na czterech łapach – kolana powinny być uniesione).
5. Pożegnanie. Dzieci wspólnie z N. siedzą w kole. N. śpiewa improwizowane melodie, żegnając się z kolejno z dziećmi:
Do widzenia, … (imię dziecka). Wywołane dziecko odpowiada, powtarzając melodię: Do widzenia, pani (panu).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa rzutna „Piłka w kole” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
CZWARTEK emat: Pomagamy zwierzętom.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słuchowa w kole „Głuchy telefon”. Ćwiczenia oddechowe „Czyja piłecz-
ka potoczy się dalej?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw XI. Zabawa „Tasiemki” – układanie według wzoru i z pamięci. Puzzle
„Zwierzaki”. Zabawa na czworakach „Zabawa kotów piłkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5, 7, 8; IV 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem utworu literackiego – Mamo, chcę mieć pieska, opowiada-
nie Moniki Niewielskiej. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat pupili. Nazywanie zwierząt przedstawionych na ilustracjach,
planszach – dobieranie podpisów. Pogadanka „Jak opiekuję się swoim pupilem?”. Wysłuchanie i omówienie treści opowiada-
nia Mamo, chcę mieć pieska, opowiadanie Moniki Niewielskiej. Oglądanie ilustracji przedstawiających życie zwierząt w schro-
nisku. Wspólne zaplanowanie akcji „Pomagamy zwierzętom”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 28. ▶ 2. Zajęcia plastycz-
ne – „Pomagamy zwierzętom”. Rozmowy o organizacji przedszkolnej akcji pomocy zwierzętom ze schroniska. Utrwalenie
informacji na temat plakatu. Wykonanie plakatów w grupach. Prezentacja i rozwieszenie plakatów na terenie przedszkola.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 3; III 1, 2, 5, 7, 8; II 10; IV 2, 3, 4, 5, 8, 9, 18, 20
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja zmian w przyrodzie późną jesienią. Zabawa „Biegnij – wróć!”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 2; III 5; IV 16, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa słuchowa w kole „Głuchy telefon”. Dzieci przekazują sobie szeptem nazwę zwierzęcia.
x Ćwiczenia oddechowe „Czyja piłeczka potoczy się dalej?”. Dmuchanie na piłeczkę do ping-ponga.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).