Page 153 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 153
TYDZIEŃ 11 • Mój zwierzak • 151
t
PIĄTEK emat: Pies przyjaciel.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Głoski w słowie”. Wykonanie witrażyka z KA, k. 9. Ćwiczenia poranne –
Zestaw XI. Zagadki „Co to za zwierzę?”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 31. Zabawa naśladowcza „Na wiejskim podwórku”.
obszary z podstawy programowej: I 5; IV 2, 5, 7, 11, 12, 15, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – „Pies jest przyjacielem człowieka”. Na podstawie ilustracji omówienie w gru-
pach ról psa w życiu ludzi (KP2, s. 29). Zabawa dydaktyczna „Dopasuj miski” – czytanie globalne. Rozmowa o zachowaniu
się wobec psów. Zabawa na czworakach „Pieski”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 30. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia
gimnastyczne, Zestaw XI.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5; IV 2, 4, 5, 12, 15, 18, 20
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa rzutna „Bitwa na papierowe kulki”. Jazda na rowerkach i hulajnogach.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Głoski w słowie”. Dzieci turlają do siebie kłębek włóczki. Ten, kto trzyma kłębek, wymawia dowolne słowo za-
czynające się głoską, którą kończyło się słowo wypowiedziane przez poprzednika.
x Wykonanie witrażyka z KA, k. 9. Dzieci wyjmują elementy z karty, smarują klejem wewnętrzne części i wkładają kawałki
bibuły. Składają szablon na pół i sklejają. N. może zachęcić dzieci do udekorowania witrażykami okna sali.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zagadki „Co to za zwierzę?”. N. opisuje wybrane zwierzę. Dzieci odgadują jego nazwę. Kolejne zagadki przedstawiają
dzieci – doskonalenie umiejętności opisu, kształtowanie logicznego myślenia.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 31. Rozpoznawanie zapisu graficznego liczby 5. Utworzenie zbiorów zgodnie z podaną liczbą.
x Zabawa naśladowcza „Na wiejskim podwórku”. Dzieci naśladują ruchem i głosem zwierzęta z wiejskiej zagrody.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Pies jest przyjacielem człowieka.
Cele:
świadomienie roli psa w życiu człowieka
u
doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
u
trwalanie znajomości liter, zachęcanie do odczytywania wyrazów
r
ozwijanie logicznego myślenia.
Pomoce: ilustracje przedstawiające psy w różnych sytuacjach (rolach), sylwety psów, bud i misek z podpisami
(Azor, Burek, Reks, Dino, Pimpek), KP2.
Przebieg zajęć:
1. N. dzieli dzieci na grupy. Każda grupa na podstawie rozdanych ilustracji (i ilustracji w KP2, s. 29) omawia role psa
w życiu ludzi:
I grupa – pies towarzysz ludzi niepełnosprawnych, np. pies przewodnik ludzi niewidomych
II grupa – pies ratownik, pracujący w służbach ratowniczych, szukający osób zaginionych w gruzach, górach, pod la-
winą, ratujący tonących
III grupa – pies tropiciel, pracujący w policji, szkolony w wykrywaniu szkodliwych substancji
IV grupa – pies pasterski, pilnujący stada zwierząt.
Podawanie innych przykładów, np.: pies biorący udział w dogoterapii, pies – członek rodziny.