Page 154 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 154
152 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
2. Zabawa dydaktyczna „Dopasuj miski”. Na tablicy umieszczone są budy, na których widnieją wizytówki z imionami psów:
Azor, Lumpo, Bingo, Dino, Pimpek. Na dole tablicy są sylwety psów z podpisami i podpisane miski. Dzieci odszukują taki
sam napis, jaki ma pies, miska i buda, i łączą sylwety. Wyodrębniają głoskę w nagłosie w imieniu psa, wskazują samogłoski.
3. Rozmowa o zachowaniu się wobec psów. Dzieci starają się odpowiedzieć na pytania: Czy pies zawsze zachowuje się przy-
jaźnie? W jakich sytuacjach psy bywają groźne, agresywne? Co zrobić, kiedy znajdziemy się w takiej sytuacji? N. weryfikuje
i podsumowuje wypowiedzi. Dzieci wspólnie z N. opracowują kodeks postępowania w sytuacji zagrożenia ze strony psa:
Zachowaj spokój. Wezwij pomoc. Nie uciekaj. Nie szarp się. Nie patrz psu w oczy. Przyjmij pozycję „żółwia”.
4. Zabawa na czworakach „Pieski”. Dzieci ruchem, mimiką i głosem naśladują określone czynności psa: szczekanie,
warczenie, turlanie się, picie wody z miski, bieganie, tropienie, odpoczywanie, spacerowanie.
5. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 30. Wskazywanie zabawek dla dwóch psów i dwóch kotów. Łączenie zwierząt z cyframi
wskazującymi liczbę sylab w nazwach tych zwierząt.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa rzutna „Bitwa na papierowe kulki”. N. wyznacza dwie drużyny dzieci i rozciąga między nimi linę. Przez 2 minuty
dzieci przerzucają na pole przeciwników papierowe kulki. Wygrywa drużyna, na której polu jest mniej gazetowych kulek.
x Jazda na rowerkach i hulajnogach po wyznaczonym torze – rozwijanie koordynacji ruchowej.
N. (manipulując Trampolinkiem) zachęca dzieci, aby każdy z nich przyniósł na następne zajęcia swojego ulubionego
pluszowego misia.
TYDZIEŃ 12 Dzień Pluszowego Misia
PONIEDZIAŁEK emat: Nasze misie.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Nożyce samochwały”. Zabawa rozwijająca spostrzegaw-
czość „Policz i zapamiętaj”. Ćwiczenia poranne – Zestaw XII. Zabawa matematyczna „Ile misiów?”. Zabawy konstrukcyjne
z wykorzystaniem klocków. Zabawa bieżna „Ogonki”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2; IV 1, 5, 11, 12, 15, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – „Święto naszych misiów”. Powitanie „Przedstawiamy nasze misie”. Słuchanie
wiersza Anny Słomińskiej Misie. Omówienie treści wiersza. „Ulubiona zabawka” – omówienie funkcji misiów pluszowych
na podstawie doświadczeń i ilustracji w KP2, s. 32. Zabawa słowna „Opowiem ci o moim misiu”. Zabawy z misiami i chu-
stą animacyjną. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 32. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Miś z figur”. Omówienie sposobu wy-
konania zadania. Naklejanie sylwetki misia na kartkę. Zorganizowanie wystawy prac – misiów z figur.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 3, 6, 7; III 1, 2, 5, 8; IV 1, 2, 3, 5, 8, 9, 12, 14
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacja ptaków przy karmnikach. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ptaszki do karmnika”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5, 7; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Nożyce samochwały”. Dzieci stoją w dużym kole i mówią:
Nożyce samochwały przez dzień cały brzęczały,
że łatwo przetną wszystko, nie tylko materiały,