Page 157 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 157
TYDZIEŃ 12 • Dzień Pluszowego Misia • 155
x Rozpoznawanie odgłosów zwierząt z gospodarstwa wiejskiego.
x Zabawa skoczna „Wyszywanie”. Wykonywanie skoków wzdłuż skakanki rozłożonej na podłodze („ścieg fastrygowy”)
i przeskakiwanie przez skakankę (skoki z jednej strony skakanki na drugą – „ścieg zygzakowaty”).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Tort Teresy.
Cele:
zapoznanie z literą t, T
ozwijanie spostrzegawczości
r
r
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
trwalanie wyglądu poznanych liter
u
zachęcanie do układania i odczytywania wyrazów
doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce: kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki z literami, podpisy do obrazków, tamburyn, KP2, KA.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka, omówienie ilustracji z Trampolinkiem, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać
głoskę t – KP2, s. 34.
2. Prezentacja litery t, T – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery.
Rysują literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.
3. Budowanie modeli wyrazów tort, Teresa z kartoników czerwonych (oznaczających samogłoski) i niebieskich (na ozna-
czenie spółgłosek).
Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
4. Układanie wyrazów tort, Teresa poprzez umieszczenie litery t, T w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów
z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone litery.
5. Prezentacja podpisów do obrazków tort, Teresa – czytanie globalne.
6. Zabawa ruchowa „Tropimy głoskę t”. N. rozkłada na podłodze obrazki. Dzieci poruszają się do rytmu tamburyna. Na prze-
rwę wyszukują i podnoszą obrazek, w którego nazwie słychać głoskę t w nagłosie, śródgłosie lub wygłosie.
7. Układanie kształtu drukowanej litery t, T np. z kasztanów, klocków, orzechów – praca w grupach.
8. Praca przy stolikach „Układamy wyrazy”. N. zachęca dzieci do układania wyrazów z poznanych liter, np.: tu, ty, tam, ta-
ma, tata, buty, meta, balet, Matylda – KA, k. 36–37.
Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
wyrazy dłuższe.
9. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 35. Rysowanie po śladzie konturów traktorów i wzorów. Pisanie po śladzie liter t, T oraz
sylab z literą t, T.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Słuchanie odgłosów przyrody: szumu liści na wietrze, szelestu liści pod stopami, odgłosów ptaków – budzenie wrażli-
wości na piękno przyrody.
x Zabawa rzutna „Piłka goni piłkę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).