Page 162 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 162
160 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
Zadania popołudniowe
x Misiowe obrazki. Układanie sylwetek misiów z pociętych części.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 40. Kolorowanie przedmiotów, których jest po sześć; dorysowywanie kwiatów. Koloro-
wanie baloników zgodnie z poleceniem – przeliczanie od lewej i od prawej strony.
x Zabawa skoczna „Zrzuć woreczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Liczymy misie.
Cele:
zapoznanie z cyfrą 6
doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów i porównywania liczebności zbiorów (określanie, o ile więcej, o ile
mniej)
r
ozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach
drażanie do zgodnego współdziałania w zespole.
w
ozwijanie sprawności grafomotorycznej.
r
Pomoce: pluszowe misie, plastikowe talerzyki, kubeczki, łyżeczki, serwetki, stolik i krzesełka, pluszowe misie, kar-
tonik z cyfrą, CD, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Dzieci siedzą w półkolu. N. opowiada: Dwa (2) misie z naszej sali postanowiły urządzić przyjęcie. Zaprosiły trzy (3) plu-
szowe misie z innych sal. Upiekły pyszne ciasto i przygotowały sok pomarańczowy. Jednak misie nie potrafią nakryć do sto-
łu. Nie wiedzą, co będzie im potrzebne. Pomóżcie im i przygotujcie stół, zanim przyjdą goście.
2. Zabawa „Przyjęcie”. N. pyta dzieci, czy pamiętają, ile pluszowych misiów weźmie udział w przyjęciu. Dzieci wspólnie
ustalają, co będzie im potrzebne do przygotowania przyjęcia: talerzyki, kubeczki, łyżeczki, serwetki. Dostawiają do sto-
lika 5 krzesełek. Wyznaczone dzieci przynoszą potrzebne przedmioty i rozkładają je na stole. Kolejne dziecko przelicza,
czy wystarczy miejsc dla wszystkich misiów.
3. N. kładzie przed dziećmi pięć pluszowych misiów i dokłada jeszcze jednego, mówiąc: Miś z sali maluszków zabrał ze
sobą przyjaciela. Co należy zrobić, żeby każdy miś miał miejsce przy stole? O ile więcej misiów przyszło na przyjęcie? Do-
stawienie brakujących naczyń, sztućców i serwetki oraz krzesełka. Przeliczanie wszystkich gości, ustalenie liczebności.
4. N. prezentuje cyfrę 6, drukowaną i pisaną. Omówienie jej charakterystycznych cech. Kreślenie cyfry w powietrzu, na
plecach kolegi, na podłodze – z zachowaniem kierunku pisania.
5. Zabawa ruchowa „Niedźwiedzie tańczą razem”. Dzieci-niedźwiedzie tańczą razem do nagrania piosenki Światowy Dzień
Pluszowego Misia (CD, 11 lub 12). Na hasło: Dwa niedźwiedzie tańczą razem – dzieci dobierają się w pary. N. powtarza
polecenia, zmieniając liczbę tańczących misiów. Jeśli zdarzy się sytuacja, że nie da się utworzyć koła zgodnie z hasłem,
dzieci tworzą mniejszą lub większą grupę misiów, określając, o ile mniej lub o ile więcej misiów tworzy koło.
6. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 39. Rysowanie po śladzie wzorów i pisanie cyfr.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie szlaczków cyfropodobnych. Dzieci 6-letnie piszą również
cyfry po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Misiowa zakładka do książki.
Cele:
r
ozwijanie zainteresowań czytelniczych
obudzanie inwencji twórczej
p
drażanie do dbałości o estetykę pracy.
w
Pomoce: zakładki do książek, ozdobne sznurki, prostokąty wycięte z bloku technicznego, samoprzylepny papier
kolorowy, szablony misiów do odrysowywania, nożyczki, klej.