Page 155 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 155
TYDZIEŃ 12 • Dzień Pluszowego Misia • 153
że ostre są, aż strach,
tną wszystko: ciach, ciach, ciach.
Dzieci pokazują palcami obu rąk pracę nożyczek.
N. wchodzi do środka koła i pyta dzieci, np.: Czy przetną wstążkę? Czy przetną szkło? Czy przetną nici? Czy przetną de-
skę? Dzieci odpowiadają na każde pytanie twierdząco (naśladując cięcie nożyczek) lub przecząco (stojąc w bezruchu).
Dzieci, które się pomylą, odchodzą na bok.
x Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Policz i zapamiętaj”. N. układa na stoliku kilka przedmiotów. Dzieci starają się
zapamiętać ich układ i liczbę. Następnie N. zasłania stolik chustą. Teraz dzieci rysują na kartkach konkretne przedmioty
w liczbie i układzie, który zapamiętały. Po odkryciu same sprawdzają poprawność wykonania zadania.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa matematyczna „Ile misiów?”. N. mówi: Przytulam 3 misie. Ala dała mi 2. Ile misiów mam razem? lub Ustawiłam
obok siebie 5 misiów. Krzysiowi oddaję 1 misia. Ile misiów zostało? itp. Dzieci ustalają wyniki.
x Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnych rodzajów klocków. Tworzenie budowli według pomysłów dzieci, np.
domku dla misia.
x Zabawa bieżna „Ogonki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Święto naszych misiów.
Cele:
kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek
w
drażanie do kilkuzdaniowych wypowiedzi na podany temat
doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie.
Pomoce: misie dzieci, chusta animacyjna, niebieski blok rysunkowy, białe i czarne farby, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie „Przedstawiamy nasze misie”. Dzieci siedzą w kole i kolejno pokazują swoje przytulanki. Podają ich imiona.
2. Słuchanie wiersza Anny Słomińskiej Misie.
Misie
Misie duże, misie małe Te z kokardką, te brązowe, Gdy ci smutno czasem bywa,
do zabawy doskonałe. te w sukienkach, kolorowe. wnet z pomocą miś przybywa.
I te ze sterczącym uszkiem, Nawet te, co są chudziutkie… Nie ma w świecie wspanialszego
i te z bardzo dużym brzuszkiem. Ale wszystkie są mięciutkie. nic od misia pluszowego.
Anna Słomińska
3. Omówienie treści wiersza. Dzieci odpowiadają na pytania N., np.: Jak może wyglądać miś? Dlaczego dzieci lubią misie?
Czy misie mają swoje święto? N. wspomina, że dnia 25 listopada obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia.
4. „Ulubiona zabawka” – na podstawie doświadczeń i ilustracji w KP2, s. 32 dzieci opisują sytuacje, w których misie są
dzieciom potrzebne.
5. Zabawa słowna „Opowiem ci o moim misiu”. Każde dziecko mówi o swoim misiu: kto mu podarował misia, jakiego jest
koloru, gdzie chętnie zabiera misia itp.
6. Zabawy z misiami i chustą animacyjną. We wszystkich zabawach dzieci uważają, żeby żaden miś nie spadł na dywan.
Z chusty tworzą dla misiów: trampolinę (dzieci poruszają chustą do góry i na dół), zjeżdżalnię (dzieci stojące po jed-
nej stronie opuszczają ją, po drugiej podnoszą), bączek (dzieci powoli poruszają się z chustą dookoła), kołyskę (kołyszą
chustą i śpiewają misiom kołysankę).
7. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 32. Malowanie portretu niedźwiedzia polarnego na niebieskiej kartce białą i czarną
farbą według instrukcji.