Page 149 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 149
TYDZIEŃ 11 • Mój zwierzak • 147
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Układanie z mozaiki geometrycznej sylwetek zwierząt – rozwijanie wyobraźni, utrwalanie nazw figur geometrycznych.
x Rozpoznawanie odgłosów zwierząt z gospodarstwa wiejskiego.
x Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej „Gdzie jest d, D?”. Odszukiwanie i zaznaczanie w krótkim tekście liter d, D.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Popatrz i zapamiętaj”. Dzieci stoją przed ścianą, na której jest tablica i kilka elementów wystroju
sali. Przez kilkanaście sekund przyglądają się temu, co jest na ścianie, po czym odwracają się tyłem. N. pyta: Jak wyglą-
da ściana, na którą przed chwilą patrzyliście? Co się na niej znajduje? Co jest niżej, a co wyżej?
x Konstruowanie opowiadania „Zwierzaki też się przyjaźnią”. Dzieci siedzą w kole. N., trzymając maskotkę (dowolne zwie-
rzątko), rozpoczyna opowiadanie: Był sobie (np.) ciekawski kocurek. Lubił się bawić z innymi zwierzaki, ale dziś akurat
nikogo w pobliżu nie było. Nudził się. Nagle zobaczył… N. oddaje maskotkę kolejnemu dziecku, które kontynuuje opo-
wiadanie. Każde dziecko dopowiada swoją część historii.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Zbiory zwierząt.
Cele:
t
worzenie zbiorów na podstawie wybranej cechy
doskonalenie umiejętności liczenia i porównywania liczebności zbiorów
kształtowanie umiejętności określania położenia obiektów w przestrzeni.
Pomoce: obrazki przedstawiające zwierzęta dorosłe i młode, obręcze, motki wełny w różnych kolorach i wielko-
ściach, kartki z konturami kota i wykropkowanymi prążkami, kostka do gry, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Duże i małe osobniki”. Dzieci segregują obrazki przedstawiające zwierzęta dorosłe i ich dzieci. Nazywanie osob-
ników dorosłych, np.: Kura, krowa, pies… i młodych: Pisklęta, cielaczki, szczeniaki… Przeliczanie i porównywanie liczeb-
ności zbiorów, określanie, o ile mniej i o ile więcej, co zrobić, żeby było tyle samo.
2. Zabawa „Gdzie jest motek wełny?”. N. lub chętne dzieci kładą kolorowe motki w różnych miejscach sali. Grupa mówi,
gdzie leżą motki, np.: Pod krzesłem. Na stole. Obok szafki z książkami. Między szafką a ścianą… Układanie motków od
największego do najmniejszego.
3. Zabawa graficzno-matematyczna „Prążki kota”. Dzieci dobierają się w pary. Każda osoba otrzymuje sylwetę kota z wykrop-
kowanymi prążkami. Dzieci w parach na przemian rzucają kostką. Mogą narysować po zaznaczonym śladzie tyle prążków
kota, ile oczek wypadło na kostce. Wygrywa to dziecko z pary, które jako pierwsze poprawi po śladzie wszystkie prążki.
4. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 27. Wyszukiwanie i zaznaczanie różnic między obrazkami. Liczenie i rysowanie figur
zgodnie z poleceniem.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Zwierzęta wokół nas.
Cele:
trwalenie wiedzy na temat zwierząt
u
r
ozwijanie wyobraźni ruchowej
kształtowanie wyobraźni dźwiękowej
wrażliwianie na brzmienie instrumentów perkusyjnych.
u
Pomoce: instrumenty perkusyjne: drewienka, dzwonki, tarka, bębenek; CD.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci wspólnie z N. siedzą w kole. N. śpiewa improwizowane melodie, witając się z kolejno z dziećmi: Dzień
dobry, … (imię dziecka). Wywołane dziecko odpowiada, powtarzając melodię: Dzień dobry, pani (panu).