Page 147 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 147
TYDZIEŃ 11 • Mój zwierzak • 145
t
WTOREK emat: Darek i dudek.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Jakie to zwierzę?”. Oglądanie albumów i książek o psach.
Ćwiczenia poranne – Zestaw XI. Oglądanie albumów i książek o kotach. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 26. Zabawa na
czworakach „Pieski na spacer, pieski do budy”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 2, 4, 8, 18, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Darek spotkał dudka”. Zapoznanie z literą d, D
(wysłuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę d – KP2, s. 24, budowanie modeli
wyrazów dudek, Darek, czytanie globalne, układanie wyrazów z literą d, D). Zabawa ruchowa „Pieski do budy”. Wykona-
nie ćwiczeń w KP2, s. 25. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw XI.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 8; IV 2, 3, 4, 5, 8, 9
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przez lupę kory drzew. Zabawa „Gonimy bańki mydlane”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa dydaktyczna „Jakie to zwierzę?”. N. powoli odkrywa, przesuwając kartkę, sylwetę wybranego zwierzęcia hodo-
wanego w domu. Dzieci odgadują nazwę, dzielą ją na sylaby, wyróżniają głoski.
x Oglądanie albumów i książek o psach, zdjęć przedstawiających psy w różnych sytuacjach – swobodne wypowiedzi dzie-
ci. Poznanie niektórych ras psów.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Oglądanie albumów i książek o kotach – swobodne wypowiedzi dzieci. Poznanie niektórych ras kotów.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 26. Kolorowanie obrazków, w których nazwach słychać głoskę d; kolorowanie w mode-
lach wyrazów kwadratów odpowiadających głosce d na niebiesko. Czytanie tekstu wyrazowo-obrazkowego; kolorowa-
nie rysunku.
x Zabawa na czworakach „Pieski na spacer, pieski do budy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Darek spotkał dudka.
Cele:
zapoznanie z literą d, D
ozwijanie spostrzegawczości
r
r
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
u
trwalanie wyglądu poznanych liter
zachęcanie do układania i odczytywania wyrazów
doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce: kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki z literami, podpisy do obrazków, sylwety bud oznaczone cy-
frami od 1 do 5, emblematy z cyframi, KP2, KA.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka, omówienie ilustracji z Trampolinkiem, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać
głoskę d – KP2, s. 24.
2. Prezentacja litery d, D – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery.
Rysują literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.