Page 143 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 143
TYDZIEŃ 10 • Ciekawe, dlaczego… • 141
2. Zabawa matematyczna „Ile kropel spadło z chmury?”. N. przyczepia na tablicy cztery sylwety chmur, używając liczeb-
ników porządkowych: Pierwsza (chmura), druga, trzecia, czwarta. Następnie pyta dzieci, która z kolei będzie następna,
i przyczepia piątą chmurkę. Mówi, że z pierwszej chmurki spadła jedna kropla. Chętne dziecko bierze papierową kroplę
i przyczepia pod pierwszą chmurką. Następnie umieszczane są kolejne krople pod kolejnymi chmurkami (pod drugą
chmurką – dwie krople itd.). Na zakończenie dzieci ustalają liczbę kropel pod piątą chmurką.
3. N. prezentuje cyfrę 5, drukowaną i pisaną. Omówienie jej charakterystycznych cech. Kreślenie cyfry w powietrzu, na
plecach kolegi, na podłodze – z zachowaniem kierunku pisania.
4. Zabawa ruchowa „Policz ile?”. Każde dziecko otrzymuje pięć karteczek z cyframi od 1 do 5. Dzieci poruszają się swo-
bodnie do nagrania piosenki w wersji instrumentalnej Jesień z czerwonym parasolem (CD, 10). Na przerwę w muzyce
N. uderza w bębenek. Dzieci liczą uderzenia i podnoszą kartkę z odpowiednią cyfrą.
5. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 20. Rysowanie po śladzie wzorów i pisanie cyfr.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie szlaczków cyfropodobnych. Dzieci 6-letnie piszą również
cyfry po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Plakat z okazji Święta Niepodległości.
Cele:
p
oznanie (lub przypomnienie) pojęcia plakat
b
udzenie postawy patriotycznej
ozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
r
Pomoce: duże arkusze brystolu niebieskiego, farby (biała i czerwona), papier kolorowy (biały i czerwony), ozdo-
by patriotyczne wykonane z KA (k. 7).
Przebieg zajęć:
1. Wyjaśnienie (lub przypomnienie) znaczenia słowa plakat (duży arkusz papieru zawierający jakąś informację w formie
graficznej). Zachęcenie do wymyślenia plakatu z okazji Święta Niepodległości.
2. Podział na grupy, podawanie pomysłów (np.: malowanie lub wycinanie i przyklejanie orła i/lub flagi Polski na środku,
umieszczenie dookoła ozdób z KA, k. 7, doklejanie łodyg), podział obowiązków.
3. Wykonanie i prezentacja plakatów.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Obrazki”. Układanie obrazków z zebranego materiału przyrodniczego według pomysłów dzieci.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
PIĄTEK emat: Co to za cienie?
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wycinanie sylwet do teatrzyku cieni. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 21. Ćwicze-
nia poranne – Zestaw X. Zabawa w teatrzyk cieni. Zabawa utrwalająca wiedzę o Polsce „Prawda czy fałsz”. Zabawa rzutna
„Do trzech podaj”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 7, 8, 9; III 2; IV 1, 8, 10, 11, 12, 15, 18, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia badawcze – „Zabawy z cieniami”. Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Cienie.
Rozmowa na temat treści. Zabawa „Przedmioty i ich cienie”. Zabawa ruchowa „Zgadnij, co robię”. Praca przy stolikach
„Co/kto rzuca taki cień?”. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw X.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 8; IV 1, 2, 3, 5, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa integracyjna „Kto dotknie lwa?”. Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5