Page 141 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 141
TYDZIEŃ 10 • Ciekawe, dlaczego… • 139
3. Nauka hymnu Polski. Dzieci powtarzają tekst Mazurka Dąbrowskiego. Następnie N. włącza nagranie hymnu. Dzieci słu-
chają nagrania, stojąc.
Mazurek Dąbrowskiego (hymn Polski)
muzyka: autor nieznany • słowa: Józef Wybicki
1. Jeszcze Polska nie zginęła, 3. Jak Czarniecki do Poznania
Kiedy my żyjemy. Po szwedzkim zaborze,
Co nam obca przemoc wzięła, Dla ojczyzny ratowania
Szablą odbierzemy. Wrócim się przez morze.
Ref. Marsz, marsz Dąbrowski, Ref. Marsz, marsz Dąbrowski…
Z ziemi włoskiej do Polski. x2
Za twoim przewodem 4. Już tam ojciec do swej Basi
Złączym się z narodem. Mówi zapłakany
– Słuchaj jeno, pono nasi
2. Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę, Biją w tarabany.
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte, Ref. Marsz, marsz Dąbrowski…
Jak zwyciężać mamy.
Ref. Marsz, marsz Dąbrowski…
Po wysłuchaniu utworu dzieci siadają i omawiają z N. charakter melodii (tempo – umiarkowane, charakter – wesoły).
Następnie powtarzają po N. fragmenty melodyczno-słowne i wykonują cały hymn wraz z nagraniem.
N. opowiada dzieciom historię powstania hymnu Polski:
Słowa polskiego hymnu zostały napisane przez Józefa Wybickiego, pisarza, polityka i poetę. Było on współtwórcą Legionów
Polskich we Włoszech walczących na przełomie XVII i XVIII wieku o niepodległość Polski (to ponad 300 lat temu). W 1797
roku, chcąc docenić odwagę i waleczność dowódcy Legionów – generała Jana Henryka Dąbrowskiego, Józef Wybicki napisał
wiersz na jego cześć pod tytułem „Pieśń Legionów Polskich”.
Od samego początku słowa wiersza bardzo podobały się żołnierzom, dlatego chętnie śpiewali je do popularnych melodii.
Z tego powodu nie znamy autora melodii hymnu. „Pieśń Legionów Polskich” przyjęła nazwę „Mazurek Dąbrowskiego”,
ponieważ charakter melodii nawiązuje do polskiego tańca narodowego – mazura.
4. Instrumentacja Mazurka Dąbrowskiego. N. dzieli dzieci na trzy grupy instrumentalne: bębenki, tamburyny i talerze.
Dzieci stoją i grają na instrumentach przy akompaniamencie nagrania.
Podczas występu dzieci nie grają na instrumentach.
Je-szcze Pol-ska nie zgi-nę-ła,
kie-dy my ży-je-my. – dziesięć rytmicznych uderzeń pałeczką o membranę bębenka (przypadające na wyznaczone sylaby)
Co nam ob-ca prze-moc wzię-ła,
sza-blą od-bie-rze-my. – dziesięć rytmicznych uderzeń tamburynem o dłoń (przypadające na wyznaczone sylaby)
Marsz, marsz Dąbrowski,
z zie-mi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
złą-czym się z narodem. – cztery uderzenia talerzem o talerz (przypadające na wyznaczone sylaby).
5. Zabawa pożegnalna. Dzieci śpiewają piosenkę Pożegnanie jesienne, wykonując układ ruchowy (zob. TYDZIEŃ 9, Środa).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z piłkami – rzuty i chwyty w parach, kopanie do bramki.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.