Page 146 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 146
144 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Listopad
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Spotkanie z weterynarzem.
Cele:
r
ozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy
p
oznanie pracy weterynarza
u
trwalenie wiadomości na temat hodowli zwierząt domowych
b
udzenie ciekawości poznawczej
kształtowanie opiekuńczego stosunku i poczucia odpowiedzialności wobec zwierząt.
Pomoce: maskotki, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Przygotowanie do spotkania z weterynarzem – ustalenie pytań.
2. Spotkanie z weterynarzem – rozmowa na temat pracy weterynarza, opieki nad zwierzętami.
3. Wspólne wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 22–23. Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania zawarte w KP2. Wymieniają się
wiadomościami na temat zwierząt domowych, opieki nad nimi. Weterynarz i/lub N. weryfikuje wypowiedzi oraz uzu-
pełnia. Czytanie globalne. Wymyślanie hasła plakatowego o psie: Pies jest…
4. Zabawa dydaktyczna „Szpital dla zwierząt”. Dzieci przynoszą do weterynarza „chore” zwierzęta (maskotki). Wysłuchują
diagnozy oraz wskazówek dotyczących sposobu opieki nad zwierzętami.
5. Ustalenie z weterynarzem, jakie zwierzątko mogą hodować w swojej sali. Wysłuchanie i uzupełnienie informacji o try-
bie życia i sposobie odżywiania się różnych zwierząt domowych: żółwia, papugi, chomika, rybek itp.
Uwaga: Jeśli warunki w przedszkolu pozwalają na to, aby hodować w nim zwierzątko, dzieci wraz z N. mogą zaplanować
zakup w sklepie zoologicznym. (Do pomocy przy zakupie zwierzątka i potrzebnych akcesoriów warto włączyć rodziców).
6. Podziękowanie za wizytę i pożegnanie gościa.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Moje zwierzątko.
Cele:
r
ozwijanie ekspresji twórczej
doskonalenie umiejętności formowania postaci zwierzęcia z jednej bryły gliny
doskonalenie sprawności manualnej.
Pomoce: glina, farby plakatowe, koraliki, kolorowe piórka.
Przebieg zajęć:
1. Omówienie i pokaz kolejnych etapów pracy plastycznej: uformowanie gliny w kształcie podłużnej walcowatej bryły,
nadanie jej kształtu wybranego zwierzęcia (ugniatanie i rozciąganie bryły).
2. Formowanie przez dzieci sylwetki zwierzątka hodowanego w domu, wciskanie koralików (oczy), piórek (papuga).
3. Po podsuszeniu malowanie rzeźby farbami plakatowymi.
III Zajęcia w ogrodzie
x Gra w ringo – rozwijanie umiejętności rzucania i chwytania.
x Zabawa w berka.
N. prosi dzieci o przyniesienie zdjęć ich zwierząt. Będą potrzebne na zajęciach w czwartek.