Page 207 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 207
TYDZIEŃ 16 • Świąteczne drzewko • 205
x Zabawa „Poszukaj pary”. N. rozdaje dzieciom połówki przeciętych obrazków. Dzieci poruszają się swobodnie po sali do
rytmu wygrywanego przez N. na tamburynie. Na przerwę w muzyce szukają osoby, która ma pasującą część obrazka.
Każda para mówi, co przedstawia obrazek (choinka, bombka, prezent, stroik świąteczny itp.).
x Zabawa bieżna „Ogonki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Przedświąteczne porządki.
Cele:
drażanie dzieci do pomagania w pracach domowych
w
kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
ogacenie słownictwa
b
trwalenie wiadomości o urządzeniach elektrycznych wykorzystywanych w gospodarstwie domowym.
u
Pomoce: ilustracja przedstawiająca rodzinne przygotowania do świąt, odkurzacz, suszarka, czajnik elektryczny,
robot kuchenny, żelazko, małe kawałki papieru, słomki i kubeczki, CD, KP2.
Przebieg zajęć:
1. „Przedświąteczne porządki” – N. prezentuje dzieciom ilustrację lub obrazki przedstawiające członków rodziny w trakcie
przygotowań do świąt – sprzątanie, pranie, pieczenie ciast itp. (N. może wykorzystać obrazki w KP2, s. 72). Dzieci opi-
sują ilustracje, wypowiadają się swobodnie, odwołując się do własnych doświadczeń. Odpowiadają na pytanie: W jaki
sposób mogę pomóc rodzicom w przedświątecznych przygotowaniach?
2. Prezentacja wybranych urządzeń elektrycznych: odkurzacz, suszarka, czajnik elektryczny, robot kuchenny, żelazko. Opi-
sywanie wyglądu i sposobów wykorzystania sprzętów w życiu codziennym. N. podłącza te urządzenia do źródła prądu
i prezentuje ich działanie. Wyjaśnia nazwy: kabel, wtyczka, gniazdko elektryczne. Podkreśla, że podłączenie sprzętów
elektrycznych do prądu mogą wykonywać tylko dorośli.
3. Zabawa ruchowa „Urządzenia”. Dzieci poruszają się po sali do wersji instrumentalnej piosenki List do Świętego Miko-
łaja – CD, 14. Na przerwę w graniu N. mówi nazwy różnych przedmiotów, np.: Pralka. Szczotka. Odkurzacz. Ścierka.
Mikser. Wiadro. Jeżeli do ich użycia potrzebny jest prąd, dzieci podnoszą wysoko ręce. Jeżeli nie jest potrzebny – kucają.
4. Zabawa oddechowa „Odkurzamy”. N. rozdaje każdemu dziecku małe kawałki papieru, słomkę i kubeczek. Zadaniem
dzieci jest zassać przez słomkę skrawek papieru i przenieść go do kubeczka.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 72. Naklejanie uśmiechniętych buziek na obrazkach, na których dzieci pomagają rodzicom.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Sami robimy kartki świąteczne.
Cele:
trwalenie wiedzy na temat tradycji składania życzeń świątecznych
u
doskonalenie sprawności manualnej
ozwijanie inwencji twórczej
r
warzanie okazji do odczuwania satysfakcji z samodzielnie wykonanej pracy.
t
s
Pomoce: kartki świąteczne, kolorowe kartki z bloku technicznego złożone na pół, wycięte sylwety (mikołajów,
aniołków, gwiazdek, choinek), brokat, kolorowa wełna, klej.
Przebieg zajęć:
1. Omówienie sposobów składania najbliższym życzeń świątecznych. Dzieci odpowiadają na pytanie: Jak złożyć życzenia
komuś, z kim nie będziemy się widzieli w święta, komuś, kto mieszka daleko?
2. Wspólne oglądanie kartek świątecznych – swobodne wypowiedzi dzieci: opisywanie obrazków, nazywanie postaci, mo-
tywów świątecznych.
3. Omówienie etapów wykonania pracy: naklejanie na kartki przygotowanych elementów – sylwet (mikołajów, aniołków,
gwiazdek, choinek), doklejanie materiałów dekoracyjnych (kolorowej wełny, brokatu).
4. Samodzielne wykonanie prac przy stoliku.
5. Wspólne sprzątanie.