Page 209 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 209
TYDZIEŃ 16 • Świąteczne drzewko • 207
s
t
warzanie okazji do poznania produktów spożywczych oraz eksperymentowania z nimi
n
abywanie umiejętności określania właściwości danego produktu
w
drażanie do przestrzegania zasad podczas zajęć kulinarnych
wrażliwianie na pielęgnowanie zwyczajów bożonarodzeniowych związanych z wypiekami i dekorowaniem choinki
u
własnoręcznie wykonanymi ozdobami.
Pomoce: składniki na ciasto (½ kg mąki, 20 dkg miodu, 20 dkg cukru pudru, 12 dkg margaryny, 1 jajko, 1 łyżka
soku z cytryny, 1 opakowanie przyprawy do pierników, proszek do pieczenia), blacha, fartuszki, miski, stolnica,
wałek, łyżki, foremki, słomka, produkty do dekorowania (np.: lukier w tubkach).
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat zwyczajów bożonarodzeniowych, ze szczególnym uwzględnieniem wypieków.
2. Zapoznanie z produktami potrzebnymi do zrobienia pierniczków. N. rozdaje dzieciom łyżeczki plastikowe i zachęca do
sprawdzenia konsystencji produktów, ich zapachu. Dzieci opisują swoje wyrażenia i określają, jaki jest dany produkt,
np.: miód – gęsty, pachnący, złocisty, lepki; mąka – sypka, biała.
3. Dzieci zakładają fartuszki, myją ręce i w zespołach przygotowują masę do pierniczków, np.:
– zespół 1 miesza miód z cukrem pudrem, proszkiem do pieczenia i sokiem z cytryny
– zespół 2 miesza mąkę z przyprawą do pierników i jajkiem
– zespół 3 wyrabia rękami ciasto, łącząc obie masy przygotowane przez poprzednie zespoły
– zespół 4 rozwałkowuje na stolnicy masę piernikową na grubość około 5 mm.
4. Wszystkie dzieci wykrawają pierniczki za pomocą foremek, robią w nich dziurkę słomką i przekładają je na blachę. N.
zanosi ciasteczka do piekarnika i zostawia je na ok. 10 minut w temperaturze 150°C. Po upieczeniu należy pozostawić
pierniczki do wystygnięcia.
5. Po wystygnięciu dzieci dekorują pierniczki lukrem i innymi ozdobami spożywczymi.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XVI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Śniegowe budowle” (lub „Białe gwiazdki”). Dzieci w zespołach tworzą budowle ze śniegu według własnych
pomysłów. W przypadku braku śniegu dzieci rysują gwiazdki na chodniku białą kredą.
x Zabawa rzutna „Do celu”. Rzucanie śnieżkami (lub piłeczkami) do wyznaczonego celu, np. pnia drzewa.
ŚRODA emat: Liczymy ozdoby świąteczne.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Praca plastyczno-techniczna „Ozdoby z masy solnej” cd. Wykonanie choinki z KA,
k. 11. Ćwiczenia poranne – Zestaw XVI. Ćwiczenia w czytaniu i układaniu wyrazów – KA, k. 36–37. Wykonanie ćwiczeń
w KP2, s. 75. Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 1, 4, 11, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Ile bombek na choinkach?”. Zabawy: „Ozdabiamy drzewka”, „Pre-
zenty pod choinkami” – przeliczanie bombek i prezentów, porównywanie liczebności. Zabawa ruchowa „Znajdź obrazek”.
Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 74. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – „W nastroju świąt Bożego Narodzenia”. Rytmicz-
ne powitanie. Nauka piosenki Chojka (CD, 32) i układu ruchowego do piosenki. Nauka (przypomnienie) kolędy Dzisiaj
w Betlejem. Instrumentacja refrenu kolędy Dzisiaj w Betlejem. Rytmiczne pożegnanie.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 6, 8; IV 1, 7, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Poznanie sposobów zapobiegania marznięciu. Zabawa w berka kucanego.
obszary z podstawy programowej: I 2; II 3; III 2, 5; IV 18