Page 209 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 209

TYDZIEŃ 16  •  Świąteczne drzewko   •  207



              s
               t
              warzanie okazji do poznania produktów spożywczych oraz eksperymentowania z nimi
              n
              abywanie umiejętności określania właściwości danego produktu
              w
              drażanie do przestrzegania zasad podczas zajęć kulinarnych
              wrażliwianie na pielęgnowanie zwyczajów bożonarodzeniowych związanych z wypiekami i dekorowaniem choinki
              u
              własnoręcznie wykonanymi ozdobami.
                Pomoce: składniki na ciasto (½ kg mąki, 20 dkg miodu, 20 dkg cukru pudru, 12 dkg margaryny, 1 jajko, 1 łyżka
                soku z cytryny, 1 opakowanie przyprawy do pierników, proszek do pieczenia), blacha, fartuszki, miski, stolnica,
                wałek, łyżki, foremki, słomka, produkty do dekorowania (np.: lukier w tubkach).

            Przebieg zajęć:
            1.  Rozmowa na temat zwyczajów bożonarodzeniowych, ze szczególnym uwzględnieniem wypieków.
            2.  Zapoznanie z produktami potrzebnymi do zrobienia pierniczków. N. rozdaje dzieciom łyżeczki plastikowe i zachęca do
              sprawdzenia konsystencji produktów, ich zapachu. Dzieci opisują swoje wyrażenia i określają, jaki jest dany produkt,
              np.: miód – gęsty, pachnący, złocisty, lepki; mąka – sypka, biała.
            3.  Dzieci zakładają fartuszki, myją ręce i w zespołach przygotowują masę do pierniczków, np.:
              –  zespół 1 miesza miód z cukrem pudrem, proszkiem do pieczenia i sokiem z cytryny
              –  zespół 2 miesza mąkę z przyprawą do pierników i jajkiem
              –  zespół 3 wyrabia rękami ciasto, łącząc obie masy przygotowane przez poprzednie zespoły
              –  zespół 4 rozwałkowuje na stolnicy masę piernikową na grubość około 5 mm.
            4.  Wszystkie dzieci wykrawają pierniczki za pomocą foremek, robią w nich dziurkę słomką i przekładają je na blachę. N.
              zanosi ciasteczka do piekarnika i zostawia je na ok. 10 minut w temperaturze 150°C. Po upieczeniu należy pozostawić
              pierniczki do wystygnięcia.
            5.  Po wystygnięciu dzieci dekorują pierniczki lukrem i innymi ozdobami spożywczymi.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XVI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Śniegowe budowle” (lub „Białe gwiazdki”). Dzieci w zespołach tworzą budowle ze śniegu według własnych
              pomysłów. W przypadku braku śniegu dzieci rysują gwiazdki na chodniku białą kredą.
              x Zabawa rzutna „Do celu”. Rzucanie śnieżkami (lub piłeczkami) do wyznaczonego celu, np. pnia drzewa.



            ŚRODA   emat: Liczymy ozdoby świąteczne.
                           t


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Praca plastyczno-techniczna „Ozdoby z masy solnej” cd. Wykonanie choinki z KA,
            k. 11. Ćwiczenia poranne – Zestaw XVI. Ćwiczenia w czytaniu i układaniu wyrazów – KA, k. 36–37. Wykonanie ćwiczeń
            w KP2, s. 75. Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 1, 4, 11, 15

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – „Ile bombek na choinkach?”. Zabawy: „Ozdabiamy drzewka”, „Pre-
            zenty pod choinkami” – przeliczanie bombek i prezentów, porównywanie liczebności. Zabawa ruchowa „Znajdź obrazek”.
            Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 74.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – „W nastroju świąt Bożego Narodzenia”. Rytmicz-
            ne powitanie. Nauka piosenki Chojka (CD, 32) i układu ruchowego do piosenki. Nauka (przypomnienie) kolędy Dzisiaj
            w Betlejem. Instrumentacja refrenu kolędy Dzisiaj w Betlejem. Rytmiczne pożegnanie.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 6, 8; IV 1, 7, 12, 15

            Zajęcia w ogrodzie: Poznanie sposobów zapobiegania marznięciu. Zabawa w berka kucanego.
              obszary z podstawy programowej: I 2; II 3; III 2, 5; IV 18
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214