Page 213 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 213
TYDZIEŃ 16 • Świąteczne drzewko • 211
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: Wigilia, wiersz Bożeny Formy.
Cele:
r
ozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną w czasie świąt Bożego Narodzenia
u
trwalenie znajomości tradycji i zwyczajów świątecznych
b
ogacenie słownictwa związanego ze świętami
ozwijanie wyobraźni.
r
Pomoce: obrazki przedstawiające symbole świąteczne, sylweta stołu i zdjęcia potraw, nagrania kolęd, CD, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wiersza Bożeny Formy Wigilia.
Wigilia
O, jak pachnie w całym domu
karpiem, ciastem i grzybami.
Stół obficie zastawiony
świątecznymi potrawami.
Biały obrus jest na stole,
są nakrycia, piękne świece.
Dzisiaj święta – czas pokoju
obchodzony jest na świecie.
Kolędować pora zacząć,
serce wypełnić miłością.
Życzę wszystkim pomyślności,
spędźmy święta te z radością.
Bożena Forma
2. Omówienie treści utworu. Dzieci wypowiadają się na podstawie wysłuchanego tekstu i własnych przeżyć, doświadczeń:
Co to jest wigilia? Jak przygotowujemy wigilijny stół? Jakie potrawy stawiamy na wigilijnym stole? Co robimy przed rozpo-
częciem kolacji? Co to jest „tradycja, zwyczaj”? Jakie zwyczaje świąteczne panują w waszej rodzinie?
3. Zabawa „Na wigilijnym stole”. N. rozkłada sylwetę stołu. Dzieci wybierają obrazki (zdjęcia) przedstawiające potra-
wy, które spożywamy podczas świątecznej kolacji (karp, barszczyk z uszkami, śledź, kluski z makiem, pierogi).
4. Słuchanie kolęd. Zachęcanie do wspólnego śpiewania.
5. Zabawa pantomimiczna „W święta”. N. dzieli dzieci na zespoły, których zadaniem będzie odegranie scenek: stro-
jenie choinki, nakrywanie stołu do kolacji wigilijnej, dzielenie się opłatkiem, wyjmowanie prezentów spod choinki itp.
6. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 76–77. Odszukiwanie wskazanych potraw na ilustracji, czytanie globalne. Nalepianie
bombek, przeliczanie i porównywanie liczebności. Określanie miejsca ozdób na choince (używanie określeń: nad, obok,
przed), nalepianie sztućców przy talerzu.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Pawie oczko na choinkę.
Cele:
doskonalenie sprawności manualnej poprzez wycinanie nożyczkami
kształtowanie umiejętności porównywania wielkości
b
udzenie nastroju radosnego oczekiwania na nadchodzące święta
zachęcanie do samodzielnego wykonywania ozdób choinkowych, rozwijanie pomysłowości.
Pomoce: nożyczki, papier kolorowy, klej, ozdobna tasiemka, dziurkacz, KA.