Page 214 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 214
212 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Przebieg zajęć:
1. N. wyjaśnia etapy wykonania ozdoby z KA, k. 12:
– wycinanie elementów z karty
– porównanie ich wielkości
– ułożenie elementów według wzoru lub według własnego pomysłu
– przyklejenie kolejnych części ozdoby
– zrobienie dziurki przy użyciu dziurkacza (z pomocą N.).
2. Praca przy stolikach. Dzieci z pomocą N. przymocowują do ozdoby tasiemkę do zawieszenia.
3. N. zachęca dzieci do samodzielnego wykonania ozdób z papieru kolorowego.
4. Wspólne sprzątanie. Prezentacja prac.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa z chustą animacyjną „Gazetowe śnieżki”. Dzieci zabierają do ogrodu kule zrobione ze zgniecionej gazety. Kładą
je na chuście animacyjnej. Poruszają chustą w dół i w górę tak, aby śnieżki z niej nie spadały.
x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
PIĄTEK emat: Święta tuż-tuż.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca percepcję słuchową „Dokończ wyraz”. Zabawa „Co zniknę-
ło?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw XVI. Zabawa słuchowa „Pierożek”. Wykonanie kolorowej gwiazdy z KP2, s. 79. Składa-
nie życzeń świątecznych.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 2, 5, 6; IV 2, 5, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem utworu literackiego – Białe sny, wiersz Doroty Gellner.
Wysłuchanie recytacji wiersza. Rozmowa z dziećmi na temat treści utworu. Zabawa doskonaląca spostrzegawczość „Dwie
choinki”. Zabawa ruchowa „Podaj bombkę”. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 78. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gim-
nastyczne, Zestaw XVI.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 8; IV 3, 5, 12, 14
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrody. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 11, IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa rozwijająca percepcję słuchową „Dokończ wyraz”. N. podaje pierwszą sylabę, dzieci dodają kolejną, aby powstał
wyraz, np.: ma-ma, ko-tek, pa-lec, pa-pier, pa-sek.
x Zabawa „Co zniknęło?”. N. rozkłada na stoliku ilustracje z symbolami świątecznymi, np.: Mikołaj, choinka, karp, kartka
świąteczna, barszczyk, bombka. Dzieci zamykają oczy, a N. zabiera w tym czasie jeden obrazek. Następie dzieci spraw-
dzają, co zniknęło.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XVI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa słuchowa „Pierożek”. Dzieci stoją w jednym rzędzie. Jedno dziecko ustawia się przed pozostałymi tyłem, trzyma
w ręku małą piłkę i mówi wyliczankę:
Jeden pierożek tu, drugi pierożek tam.
Wszyscy lubią pierożki, poszukaj je sam.
Uczestnik rzuca piłkę do innych dzieci w rzędzie, nie oglądając się za siebie. Ta osoba, która złapała piłkę, mówi: Pierożek!
Wszystkie dzieci chowają ręce z tyłu. Dziecko, które rzucało piłkę, próbuje odgadnąć, kto ma piłkę-pierożka. Jeśli odgad-
nie, rzuca piłkę jeszcze raz. Jeśli nie odgadnie, to osoba, która złapała piłkę-pierożka, wychodzi przed pozostałe dzieci
i zabawa trwa dalej.