Page 214 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 214

212  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          Przebieg zajęć:
          1.  N. wyjaśnia etapy wykonania ozdoby z KA, k. 12:
            –  wycinanie elementów z karty
            –  porównanie ich wielkości
            –  ułożenie elementów według wzoru lub według własnego pomysłu
            –  przyklejenie kolejnych części ozdoby
            –  zrobienie dziurki przy użyciu dziurkacza (z pomocą N.).
          2.  Praca przy stolikach. Dzieci z pomocą N. przymocowują do ozdoby tasiemkę do zawieszenia.
          3.  N. zachęca dzieci do samodzielnego wykonania ozdób z papieru kolorowego.
          4.  Wspólne sprzątanie. Prezentacja prac.



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa z chustą animacyjną „Gazetowe śnieżki”. Dzieci zabierają do ogrodu kule zrobione ze zgniecionej gazety. Kładą
            je na chuście animacyjnej. Poruszają chustą w dół i w górę tak, aby śnieżki z niej nie spadały.
             x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.



          PIĄTEK   emat: Święta tuż-tuż.
                         t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa rozwijająca percepcję słuchową „Dokończ wyraz”. Zabawa „Co zniknę-
          ło?”. Ćwiczenia poranne – Zestaw XVI. Zabawa słuchowa „Pierożek”. Wykonanie kolorowej gwiazdy z KP2, s. 79. Składa-
          nie życzeń świątecznych.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 2, 5, 6; IV 2, 5, 11

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem utworu literackiego – Białe sny, wiersz Doroty Gellner.
          Wysłuchanie recytacji wiersza. Rozmowa z dziećmi na temat treści utworu. Zabawa doskonaląca spostrzegawczość „Dwie
          choinki”. Zabawa ruchowa „Podaj bombkę”. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 78.  ▶  2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gim-
          nastyczne, Zestaw XVI.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 8; IV 3, 5, 12, 14

          Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje przyrody. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; II 11, IV 18



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa rozwijająca percepcję słuchową „Dokończ wyraz”. N. podaje pierwszą sylabę, dzieci dodają kolejną, aby powstał
            wyraz, np.: ma-ma, ko-tek, pa-lec, pa-pier, pa-sek.
             x Zabawa „Co zniknęło?”. N. rozkłada na stoliku ilustracje z symbolami świątecznymi, np.: Mikołaj, choinka, karp, kartka
            świąteczna, barszczyk, bombka. Dzieci zamykają oczy, a N. zabiera w tym czasie jeden obrazek. Następie dzieci spraw-
            dzają, co zniknęło.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw XVI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa słuchowa „Pierożek”. Dzieci stoją w jednym rzędzie. Jedno dziecko ustawia się przed pozostałymi tyłem, trzyma
            w ręku małą piłkę i mówi wyliczankę:
            Jeden pierożek tu, drugi pierożek tam.
            Wszyscy lubią pierożki, poszukaj je sam.
            Uczestnik rzuca piłkę do innych dzieci w rzędzie, nie oglądając się za siebie. Ta osoba, która złapała piłkę, mówi: Pierożek!
            Wszystkie dzieci chowają ręce z tyłu. Dziecko, które rzucało piłkę, próbuje odgadnąć, kto ma piłkę-pierożka. Jeśli odgad-
            nie, rzuca piłkę jeszcze raz. Jeśli nie odgadnie, to osoba, która złapała piłkę-pierożka, wychodzi przed pozostałe dzieci
            i zabawa trwa dalej.
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219