Page 215 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 215
TYDZIEŃ 16 • Świąteczne drzewko • 213
x Wykonanie kolorowej gwiazdy z KP2, s. 79. Wycinanie pasków i sklejanie ich w gwiazdę według wzoru.
x Życzenia świąteczne. Dzieci, zanim udadzą się do domów, składają sobie nawzajem życzenia – kształtowanie postaw
społecznych.
II Zajęcia główne
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: Białe sny, wiersz Doroty Gellner.
Cele:
doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania
r
ozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i logicznego myślenia
trwalenie znajomości zwyczajów świątecznych
u
zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach świątecznych.
Pomoce: 2 szablony choinek, 2 zestawy papierowych ozdób choinkowych, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie recytacji wiersza Doroty Gellner Białe sny.
Białe sny
Ty i ja, Na choince światła płoną
ja i ty, w tym zimowym
mamy zimą białe sny. białym domu
Białe drogi nam się śnią, i kolęda
biały ogród, w śnieżnych tiulach
biały dom, do choinki się przytula.
a w tym domu A wysoko, nad drzewami,
okno złote. lecą kartki z życzeniami.
Zajrzyj tam, Sypią się na biały dach
gdy masz ochotę. i wirują
w naszych snach.
Dorota Gellner
2. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza: O czym opowiada wiersz? Co pojawia się we śnie? Jak wygląda choinka w waszych
domach? Z czym kojarzą wam się święta?
3. Zabawa doskonaląca spostrzegawczość „Dwie choinki”. N. umieszcza na tablicy 2 szablony choinek – jedna z nich jest udeko-
rowana ozdobami, te same ozdoby leżą pod drugą choinką. Rozmowa na temat ubranej choinki: dzieci wymieniają ozdoby,
nazywają je i opisują. Chętne dzieci wybierają ozdoby znajdujące się pod drugą choinką, wieszają je tak, aby obie choinki były
takie same. Dzieci opisują położenie ozdób, stosując określenia: wysoko, nisko, pod, nad, po prawej stronie, po lewej stronie.
4. Zabawa ruchowa „Podaj bombkę”. Dzieci stoją w kole, N. mówi: Wyobraźcie sobie, że będziemy przekazywać bombkę. Pa-
miętajcie, że jest bardzo delikatna. Dzieci udają, że podają sobie kruchą ozdobę. Przy powtórzeniu zabawy można zmie-
nić ustawienie, np. jedno za drugim i podawanie nad głową lub między nogami.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 78. Słuchanie zdań, porównywanie ich treści z obrazkiem i kolorowanie okienek na
odpowiedni kolor. Układanie własnych pytań do obrazka.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XVI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacje przyrody – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z aktualną porą roku.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).