Page 212 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 212
210 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
4. Nauka instrumentacji refrenu kolędy Dzisiaj w Betlejem. N. dzieli dzieci na trzy grupy instrumentalne: talerze, grzechot-
ki oraz drewienka. Dzieci siadają i wykonują instrumentację refrenu kolędy Dzisiaj w Betlejem.
Przebieg instrumentacji refrenu kolędy (wyróżnione fragmenty wskazują miejsca, w których należy zagrać na instrumencie):
Chrys-tus się rodzi, nas oswobodzi. – uderzenie talerzem o talerz
A-nieli grają, króle witają. – uderzenie talerzem o talerz
Pas-te-rze śpie-wa-ją, byd-lę-ta klę-ka-ją, – sześć uderzeń grzechotką o dłoń
cu-da, cu-da o-gła-sza-ją. – siedem uderzeń drewienka o drewienko.
5. Pożegnanie. Dzieci wspólnie z N. siedzą w kole. N. prezentuje gesty w rytmie wypowiadanych słów: Do wi-dze-nia,
dzie-ci (np.: cztery klepnięcia dłońmi o podłogę i dwa uderzenia dłońmi o uda). Dzieci, powtarzając czynności N., od-
powiadają w tym samym rytmie słowami: Do wi-dze-nia, pa-ni (pa-nu).
III Zajęcia w ogrodzie
x Poznanie sposobów zapobiegania marznięciu: tupanie, rozcieranie dłoni, chuchanie, podskakiwanie, bieganie.
x Zabawa w berka kucanego.
t
CZWARTEK emat: Bożonarodzeniowe tradycje.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „O czym mówię?”. Zabawa „Zapamiętaj kolejność”. Ćwiczenia poranne
– Zestaw XVI. Zabawa integracyjna „Razem pokonamy przeszkody”. Zabawa matematyczna „Siedem klocków mam – ile
tobie dam?”. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2, 5; IV 2, 5, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – Wigilia, wiersz Bożeny Formy. Wysłu-
chanie i omówienie treści utworu. Zabawa „Na wigilijnym stole” – wybieranie obrazków (zdjęć) przedstawiających
potrawy. Słuchanie i śpiewanie kolęd. Zabawa pantomimiczna „W święta” – odgrywanie scenek. Wykonanie ćwiczeń
w KP2, s. 76–77. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Pawie oczko na choinkę”. Wyjaśnienie etapów wykonania ozdoby z KA, k. 12.
Praca dzieci przy stolikach – wycinanie, układanie i sklejanie elementów. Samodzielne wykonanie innych ozdób z papieru
kolorowego. Wspólne sprzątanie. Prezentacja prac.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 8; IV 1, 3, 4, 5, 7, 10, 14, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z chustą animacyjną „Gazetowe śnieżki”. Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 6, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „O czym mówię?”. N. opisuje ilustrację (lub ozdobę) wywieszoną w sali, związaną ze świętami Bożego Naro-
dzenia. Dzieci wskazują, o czym mówi N. Chętne dzieci próbują opisać inny widoczny element, nie wypowiadając jego
nazwy. Pozostałe dzieci odgadują.
x Zabawa „Zapamiętaj kolejność”. N. układa obok siebie obrazki (lub sylwety), np.: choinka – Mikołaj – bombka – anio-
łek. Dzieci przez kilka sekund obserwują wzór, następnie N. go zasłania. Zadaniem dzieci jest ułożenie takiego samego
ciągu obrazków.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XVI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa integracyjna „Razem pokonamy przeszkody”. Dzieci stoją w parach bokiem do siebie. Mają złączone szarfą nogi
wewnętrzne. Razem muszą przebyć określoną drogę, na której ułożone są przeszkody.
x Zabawa matematyczna „Siedem klocków mam – ile tobie dam?”. Dzieci bawią się w parach. Jedno z dzieci trzyma 7 drob-
nych przedmiotów i mówi: Siedem (np.) klocków mam – ile tobie dam? Kolega z pary podaje liczbę od 1 do 7. Dziecko
szybko pyta: Ile mi zostanie?! Wygrywa ten, kto pierwszy poda wynik działania.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).