Page 212 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 212

210  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          4.  Nauka instrumentacji refrenu kolędy Dzisiaj w Betlejem. N. dzieli dzieci na trzy grupy instrumentalne: talerze, grzechot-
            ki oraz drewienka. Dzieci siadają i wykonują instrumentację refrenu kolędy Dzisiaj w Betlejem.
            Przebieg instrumentacji refrenu kolędy (wyróżnione fragmenty wskazują miejsca, w których należy zagrać na instrumencie):
            Chrys-tus się rodzi, nas oswobodzi. – uderzenie talerzem o talerz
            A-nieli grają, króle witają. – uderzenie talerzem o talerz
            Pas-te-rze śpie-wa-ją, byd-lę-ta klę-ka-ją, – sześć uderzeń grzechotką o dłoń
            cu-da, cu-da o-gła-sza-ją. – siedem uderzeń drewienka o drewienko.
          5.  Pożegnanie. Dzieci wspólnie z N. siedzą w kole. N. prezentuje gesty w rytmie wypowiadanych słów: Do wi-dze-nia,
            dzie-ci (np.: cztery klepnięcia dłońmi o podłogę i dwa uderzenia dłońmi o uda). Dzieci, powtarzając czynności N., od-
            powiadają w tym samym rytmie słowami: Do wi-dze-nia, pa-ni (pa-nu).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Poznanie sposobów zapobiegania marznięciu: tupanie, rozcieranie dłoni, chuchanie, podskakiwanie, bieganie.
             x Zabawa w berka kucanego.




                              t
          CZWARTEK   emat: Bożonarodzeniowe tradycje.


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „O czym mówię?”. Zabawa „Zapamiętaj kolejność”. Ćwiczenia poranne
          – Zestaw XVI. Zabawa integracyjna „Razem pokonamy przeszkody”. Zabawa matematyczna „Siedem klocków mam – ile
          tobie dam?”. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2, 5; IV 2, 5, 12, 15

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – Wigilia, wiersz Bożeny Formy. Wysłu-
          chanie i omówienie treści utworu. Zabawa „Na wigilijnym stole” – wybieranie obrazków (zdjęć) przedstawiających
          potrawy. Słuchanie i śpiewanie kolęd. Zabawa pantomimiczna „W święta” – odgrywanie scenek. Wykonanie ćwiczeń
          w KP2, s. 76–77.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Pawie oczko na choinkę”. Wyjaśnienie etapów wykonania ozdoby z KA, k. 12.
          Praca dzieci przy stolikach – wycinanie, układanie i sklejanie elementów. Samodzielne wykonanie innych ozdób z papieru
          kolorowego. Wspólne sprzątanie. Prezentacja prac.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 8; IV 1, 3, 4, 5, 7, 10, 14, 15

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z chustą animacyjną „Gazetowe śnieżki”. Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 6, 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa „O czym mówię?”. N. opisuje ilustrację (lub ozdobę) wywieszoną w sali, związaną ze świętami Bożego Naro-
            dzenia. Dzieci wskazują, o czym mówi N. Chętne dzieci próbują opisać inny widoczny element, nie wypowiadając jego
            nazwy. Pozostałe dzieci odgadują.
             x Zabawa „Zapamiętaj kolejność”. N. układa obok siebie obrazki (lub sylwety), np.: choinka – Mikołaj – bombka – anio-
            łek. Dzieci przez kilka sekund obserwują wzór, następnie N. go zasłania. Zadaniem dzieci jest ułożenie takiego samego
            ciągu obrazków.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw XVI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa integracyjna „Razem pokonamy przeszkody”. Dzieci stoją w parach bokiem do siebie. Mają złączone szarfą nogi
            wewnętrzne. Razem muszą przebyć określoną drogę, na której ułożone są przeszkody.
             x Zabawa matematyczna „Siedem klocków mam – ile tobie dam?”. Dzieci bawią się w parach. Jedno z dzieci trzyma 7 drob-
            nych przedmiotów i mówi: Siedem (np.) klocków mam – ile tobie dam? Kolega z pary podaje liczbę od 1 do 7. Dziecko
            szybko pyta: Ile mi zostanie?! Wygrywa ten, kto pierwszy poda wynik działania.
             x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217