Page 210 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 210
208 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Praca plastyczno-techniczna „Ozdoby z masy solnej” cd. Malowanie farbami ozdób choinkowych wykonanych z masy
solnej poprzedniego dnia.
x Wykonanie choinki z KA, k. 11. Wycięcie, złożenie i sklejenie choinki zgodnie z instrukcją, nakładanie gwiazdy, nakle-
janie bombek.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XVI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Ćwiczenia w czytaniu i układaniu wyrazów. N. wypowiada wyraz składający się z poznanych liter. Dzieci siedzą przy
stolikach i układają ten wyraz z liter – KA, k. 36–37. Następnie go odczytują.
Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
wyrazy dłuższe.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 75. Przeliczanie Mikołajów i worków, numerowanie Mikołajów poprzez naklejanie liczb
od najmniejszej do największej. Skreślanie lub dorysowywanie elementów w każdym worku tak, aby było ich tyle, ile
wskazuje cyfra.
x Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Ile bombek na choinkach?
Cele:
doskonalenie umiejętności określania i porównywania liczebności
kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami: mniej o, więcej o, tyle samo
ozwijanie logicznego myślenia.
r
Pomoce: sylwety choinek i prezentów, kolorowe bombki z papieru, sylwety prezentów, kartoniki z kropkami, ilu-
stracje przedstawiające ozdoby choinkowe, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Ozdabiamy drzewka”. N. rozkłada 3 sylwety choinek. Dzieci układają na nich bombki zgodnie z poleceniem N., np.:
– Na pierwszej choince ułóżcie tylko żółte bombki, na drugiej tylko czerwone, na trzeciej tylko niebieskie.
– Ułóżcie żółte bombki tak, żeby było ich o 2 mniej niż czerwonych, a niebieskich o 2 więcej niż czerwonych.
Dzieci po wykonaniu każdego z zadań przeliczają bombki na choinkach i porównują liczebności.
Następnie to N. układa bombki na choinkach w różnych kombinacjach. Zadaje dzieciom pytania, np.: Ile jest bombek
żółtych, ile czerwonych, ile niebieskich? Których jest mniej? Których więcej? O ile mniej? O ile więcej?
2. Zabawa „Prezenty pod choinkami”. N. rozkłada 4 sylwety choinek i układa pod nimi sylwety prezentów. Każde dziecko
otrzymuje kartonik z różną liczbą kropek i umieszcza je pod choinką, zgodnie z liczbą prezentów. Wspólne sprawdzenie
poprawności wykonania. Dzieci ustalają, pod którą choinką jest najwięcej, a pod którą najmniej prezentów.
3. Zabawa ruchowa „Znajdź obrazek”. N. rozwiesza w różnych miejscach sali ilustracje przedstawiające ozdoby choinko-
we. Każda ilustracja ma inną liczbę elementów. Dzieci otrzymują kartoniki z kropkami. Biegają po sali przy akompania-
mencie tamburyna. Gdy N. przestaje grać, dzieci ustawiają się przy ilustracji z odpowiednią liczbą elementów. Następnie
dzieci wymieniają się kartonikami i bawią się ponownie.
4. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 74. Odnajdywanie elementów na dużej ilustracji, ustalanie ich liczby i rysowanie takiej
samej liczby kresek.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: W nastroju świąt Bożego Narodzenia.
Cele:
n
auka piosenki Chojka
n
auka kolędy Dzisiaj w Betlejem
trwalenie tematyki świąt Bożego Narodzenia
u
doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych.