Page 208 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 208
206 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
6. Zorganizowanie wystawy kart świątecznych. Omówienie poszczególnych prac dzieci. N. chwali dzieci i gratuluje im
wspaniałych pomysłów.
7. Układanie życzeń świątecznych.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy dowolne w grupach.
x Zabawa w berka kucanego.
t
WTOREK emat: Świąteczne pierniczki.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: „Rozpoznaję drzewa iglaste” – oglądanie ilustracji przedstawiających popular-
ne drzewa iglaste. Praca plastyczno-techniczna „Czym ozdabiamy drzewko?” – lepienie ozdób choinkowych z masy sol-
nej. Ćwiczenia poranne – Zestaw XVI. Zabawa matematyczna „Cyfra do cyfry”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 73. Zabawa
z mocowaniem „Przepychanka”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 11; IV 2, 11, 12, 15, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia kulinarne – „Pieczemy pierniczki”. Rozmowa na temat zwyczajów bożonarodzenio-
wych. Zapoznanie z produktami potrzebnymi do zrobienia pierniczków. Przygotowanie w zespołach masy do piernicz-
ków. Wykrawanie pierniczków za pomocą foremek. Dekorowanie ostygniętych pierniczków. ▶ 2. Zajęcia ruchowe –
ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw XVI.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 2, 5, 6, 7; IV 1, 5, 6, 10
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Śniegowe budowle” (lub „Białe gwiazdki”). Zabawa rzutna „Do celu”.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2; IV 11
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x „Rozpoznaję drzewa iglaste” – oglądanie ilustracji przedstawiających popularne drzewa iglaste, porównywanie, wska-
zywanie cech charakterystycznych, poznanie nazw: sosna, świerk, jodła, modrzew. Rozwijanie postaw proekologicznych
– żywe drzewka możemy zastąpić sztucznymi.
x Praca plastyczno-techniczna „Ozdoby z masy solnej”. Lepienie ozdób choinkowych z masy solnej według pomysłów
dzieci. Odciskanie foremek w różnych kształtach, robienie dziurek na zawieszkę, ozdabianie dostępnymi materiałami,
np.: koralikami, cekinami.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XVI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa matematyczna „Cyfra do cyfry”. Każde dziecko otrzymuje kartonik z cyfrą (od 1 do 3) i odpowiednią liczbą kro-
pek. Dzieci przyklejają sobie kartoniki na ubranie w widocznym miejscu. Następnie biegają swobodnie po sali do dźwię-
ków tamburyna. Na przerwę w graniu i sygnał, np.: 2 dodać 2!, dzieci z kartonikami z odpowiednią cyfrą odnajdują się
siebie. Utworzone pary podają wynik dodawania. N. powtarza zabawę, za każdym razem podając inne składniki działania.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 73. Łączenie połówek pierniczków. Kolorowanie łańcuchów zgodnie z rytmem.
x Zabawa z mocowaniem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia kulinarne.
Temat: Pieczemy pierniczki.
Cele: