Page 204 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 204
202 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Pomoce: ilustracje przedstawiające sylwety ptaków (sikorka, wróbel, gil, wrona, szpak, gołąb), kartoniki z na-
zwami ptaków, przysmaki zwierząt (słonina, jarzębina, słonecznik, kasza, owies, proso), obręcze, tamburyn, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Pogadanka na temat ptaków. Dzieci z pomocą N. ustalają: które ptaki nie odlatują do ciepłych krajów, zostają na zimę
w Polsce, jakie przylatują do nas na zimę. Rozpoznawanie ptaków na ilustracjach – wyróżnianie cech charakterystycz-
nych w wyglądzie zewnętrznym. „Jak możemy pomóc ptakom przetrwać zimę?” – swobodne wypowiedzi dzieci.
2. „Ptaki i ich przysmaki” – słuchanie ciekawostek o ptakach i ich ulubionych pokarmach.
Gile przylatują do nas z północy i ze wschodu. Są nieco większe od wróbli. Mają czarne, mocne dzioby, czerwone bądź ró-
żowawe brzuszki. Zimą chętnie zjadają pozostające na drzewach owoce jarzębiny, a także owoce i nasiona drzew i krze-
wów leśnych. Są gośćmi w karmnikach. Najchętniej żywią się nasionami słonecznika.
Sikorki są trochę mniejsze od wróbli, mają żółte lub białe brzuszki, modraszki mają niebiskie piórka. Chętnie zjadają na-
siona zbóż, ale nie wzgardzą również świeżą słoniną. Są częstymi gośćmi w karmnikach.
Jemiołuszki przylatują do nas późną jesienią z północy. Mają różnokolorowe pióra, a na głowach piórka układają się w cha-
rakterystyczne czuby, które rozkładają, gdy poczują się zagrożone. Jemiołuszki uwielbiają owoce jarzębiny, głogu i dzikiej róży.
Wróble, gołębie – te ptaki spotykamy cały rok w Polsce, lubią kaszę, łuskany słonecznik, okruchy chleba.
3. Wyklaskiwanie sylab w nazwach ptaków.
4. Czytanie globalne – umieszczenie pod ilustracjami kartoników z nazwami ptaków.
5. Zabawa ruchowa „Ptaki w karmniku”. N. rozkłada na dywanie kilka obręczy. Gdy N. gra na tamburynie, dzieci-ptaki
swobodnie fruwają po sali. Na pauzę wbiegają do obręczy. W jednej obręczy może znajdować się maksymalnie 5 ptaków.
6. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 70. Odnajdywanie na ilustracji ukrytych ptaków. Uzupełnianie tabelek nalepkami tak,
aby w żadnym rzędzie i w żadnej kolumnie nie powtarzało się to samo zwierzę.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.
Temat: Warzywno-owocowe cudaki.
Cele:
doskonalenie sprawności rąk
kształtowanie umiejętności odtwarzania różnorodnych form i kształtów poprzez łączenie elementów
ozwijanie wyobraźni.
r
Pomoce: warzywa i owoce (np.: jabłka, mandarynki, ziemniaki, marchewki, pietruszki), wykałaczki, goździki, ser-
wetki, papier kolorowy, klej, nożyczki, patyczki, druciki kreatywne.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa podsumowująca wiadomości na temat znanych ptaków i zwierząt leśnych.
2. Omówienie sposobu wykonania pracy: wybranie i połączenie owoców lub warzyw w sposób przypominający sylwetkę
wybranego zwierzątka; umieszczenie dodatkowych elementów według własnego pomysłów.
3. Praca dzieci przy stolikach.
4. Wspólne sprzątanie.
5. Prezentacja zwierzaków-cudaków i zorganizowanie wystawy.
III Zajęcia w ogrodzie
x Chodzenie po śladach.
x Rysowanie patykiem na śniegu lub ziemi.
PIĄTEK emat: Mróz na szybie.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa oddechowa „Kto zdmuchnie więcej?”. Zabawa rozwijająca logiczne my-
ślenie „Pokaż obrazek”. Ćwiczenia poranne – Zestaw XV. Zabawa utrwalająca wiadomości o zimie „Tak czy nie?”. Wyko-
nanie ćwiczenia w KP2, s. 71. Zabawa bieżna „Bieg z woreczkiem”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 5, 8, 12, 18