Page 203 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 203
TYDZIEŃ 15 • Ślady na śniegu • 201
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Szukacie mnie”. Chętne dziecko chowa się. Jeżeli na ziemi leży śnieg, pozostałe dzieci odgadują po śladach,
w którą stronę dziecko poszło i gdzie się ukryło. Jeżeli nie, dzieci idą do kryjówki kolegi według wskazówek N., np.:
Cztery kroki prosto, cztery w prawo, pięć kroków do przodu, dwa w lewo…
x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
t
CZWARTEK emat: Ptaki i ich przysmaki.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa oddechowa „Płatki śniegu”. Pisanie liter palcem. Ćwiczenia poranne –
Zestaw XV. „Zwierzęta leśne” – układanie obrazków z części. Zabawa słuchowa „Znam instrumenty”. Zabawa na czwora-
kach „Slalom w tunelu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 4, 5, 7, 8, 12, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – „Ptaki zimową porą”. Pogadanka na temat ptaków. „Ptaki i ich przysmaki”
– słuchanie ciekawostek o ptakach i ich ulubionych pokarmach. Wyklaskiwanie sylab w nazwach ptaków. Czytanie globalne –
umieszczenie kartoników z nazwami. Zabawa ruchowa „Ptaki w karmniku”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 70. ▶ 2. Zajęcia
plastyczne – „Warzywno-owocowe cudaki”. Rozmowa podsumowująca wiadomości. Praca dzieci przy stolikach – łącze-
nie owoców lub warzyw w sposób przypominający sylwetkę wybranego zwierzątka. Wspólne sprzątanie. Prezentacja prac
i zorganizowanie wystawy.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 9; II 3; III 1, 8; IV 2, 4, 5, 12, 11, 18
Zajęcia w ogrodzie: Chodzenie po śladach. Rysowanie patykiem na śniegu lub ziemi.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8; III 5; IV 1, 8, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa oddechowa „Płatki śniegu”. Dzieci dmuchają na kulki z waty, które zwisają na nitkach przyczepionych do sznur-
ka rozwieszonego w sali. N. zwraca uwagę, żeby dzieci nabierały powietrze nosem, a wydychały ustami.
x Pisanie liter na dużym arkuszu papieru. Dzieci maczają palec w farbie i kreślą nim poznane litery. N. zachęca dzieci do
pisania prostych wyrazów.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x „Zwierzęta leśne” – układanie obrazków z części. Dzieci układają pocięte obrazki przedstawiające zwierzęta leśne, w tym
ptaki.
x Zabawa słuchowa „Znam instrumenty”. Dzieci siedzą w kole. N. prosi je, aby zamknęły oczy. Następnie gra dźwięki na
2–3 instrumentach perkusyjnych. Dzieci odgadują, jakie to instrumenty, podając ich nazwy w odpowiedniej kolejności.
x Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
Temat: Ptaki zimową porą.
Cele:
p
oznanie nazw i wyglądu wybranych ptaków (wrona, wróbel, szpak, sikorka, gil, gołąb)
r
ozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w okresie zimy
ozwijanie zainteresowań przyrodniczych
r
doskonalenie umiejętności dokonywania analizy sylabowej wyrazów.