Page 203 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 203

TYDZIEŃ 15  •  Ślady na śniegu   •  201



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Szukacie mnie”. Chętne dziecko chowa się. Jeżeli na ziemi leży śnieg, pozostałe dzieci odgadują po śladach,
              w którą stronę dziecko poszło i gdzie się ukryło. Jeżeli nie, dzieci idą do kryjówki kolegi według wskazówek N., np.:
              Cztery kroki prosto, cztery w prawo, pięć kroków do przodu, dwa w lewo…
              x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.




                                t
            CZWARTEK   emat: Ptaki i ich przysmaki.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa oddechowa „Płatki śniegu”. Pisanie liter palcem. Ćwiczenia poranne –
            Zestaw XV. „Zwierzęta leśne” – układanie obrazków z części. Zabawa słuchowa „Znam instrumenty”. Zabawa na czwora-
            kach „Slalom w tunelu”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 4, 5, 7, 8, 12, 18

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodnicze – „Ptaki zimową porą”. Pogadanka na temat ptaków. „Ptaki i ich przysmaki”
            – słuchanie ciekawostek o ptakach i ich ulubionych pokarmach. Wyklaskiwanie sylab w nazwach ptaków. Czytanie globalne –
            umieszczenie kartoników z nazwami. Zabawa ruchowa „Ptaki w karmniku”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 70.  ▶  2. Zajęcia
            plastyczne – „Warzywno-owocowe cudaki”. Rozmowa podsumowująca wiadomości. Praca dzieci przy stolikach – łącze-
            nie owoców lub warzyw w sposób przypominający sylwetkę wybranego zwierzątka. Wspólne sprzątanie. Prezentacja prac
            i zorganizowanie wystawy.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 9; II 3; III 1, 8; IV 2, 4, 5, 12, 11, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Chodzenie po śladach. Rysowanie patykiem na śniegu lub ziemi.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8; III 5; IV 1, 8, 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa oddechowa „Płatki śniegu”. Dzieci dmuchają na kulki z waty, które zwisają na nitkach przyczepionych do sznur-
              ka rozwieszonego w sali. N. zwraca uwagę, żeby dzieci nabierały powietrze nosem, a wydychały ustami.
              x Pisanie liter na dużym arkuszu papieru. Dzieci maczają palec w farbie i kreślą nim poznane litery. N. zachęca dzieci do
              pisania prostych wyrazów.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw XV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x „Zwierzęta leśne” – układanie obrazków z części. Dzieci układają pocięte obrazki przedstawiające zwierzęta leśne, w tym
              ptaki.
              x Zabawa słuchowa „Znam instrumenty”. Dzieci siedzą w kole. N. prosi je, aby zamknęły oczy. Następnie gra dźwięki na
              2–3 instrumentach perkusyjnych. Dzieci odgadują, jakie to instrumenty, podając ich nazwy w odpowiedniej kolejności.
              x Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze.
            Temat: Ptaki zimową porą.
            Cele:
              p
              oznanie nazw i wyglądu wybranych ptaków (wrona, wróbel, szpak, sikorka, gil, gołąb)
              r
              ozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w okresie zimy
              ozwijanie zainteresowań przyrodniczych
              r
              doskonalenie umiejętności dokonywania analizy sylabowej wyrazów.
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208