Page 202 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 202

200  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



          Przebieg zajęć:
          1.  Powitanie. Dzieci stoją w kole i śpiewają powitalną piosenkę zimową na melodię popularną Sto lat.



                Powitanie zimowe

            melodia popularna Sto lat  •  słowa: Klaudia Borys
                 4                        j  j  j   j                                j  j   j   j
              &4 œ      œ   œ  œ    œ    œ  œ   œ  œ   œ      œ   œ   œ   œ    œ    œ  œ   œ   œ   œ
                                                                        -
                             -
                                                                                             -
                                                                                      -
                      -
                    Wi taj, wi taj,  już  zi my nad szedł czas.  Zim no, zim no  wo  -  ko ło wszys tkim wraz.
                                                 -
                                          -
                                                                -
             5
                  j j           j j                œ       j   j                            ˙
              & œ œ      œ     œ œ    œ       œ    J   œ   œ  œ #  œ     ˙       œ   œ            Ó
                                                       J
                 Pa da śnieg,  wie je wiatr   i   mro zek ła pie nas.    Wi  -  ta -  my   was!
                                 -
                                                      -
                   -
                                                            -
          2.  Zabawa „Czy to deszcz, czy to śnieg?”. N. wybiera dwoje dzieci. Każde z nich otrzymuje po jednym instrumencie: grze-
            chotkę (lub deszczownicę) i dzwonki z pałeczką. Dziecko grające na grzechotce wykonuje tremolo (szybkie poruszanie
            instrumentem w powietrzu), naśladując odgłos padającego deszczu. Dziecko, które ma dzwonki, gra pojedyncze dźwięki
            lub glissando (płynne przesunięcie pałeczką po kolejnych sztabkach instrumentu) na znak spadających płatków śniegu.
            Wybrane dzieci siadają na podłodze tyłem do reszty grupy.
            Zadaniem dzieci słuchających jest rozpoznanie odgłosu instrumentu i wykonanie przypisanej do niego czynności: deszcz
            – kucnięcie i uderzanie palcami o podłogę, śnieg – powolne opuszczanie dłoni znad głowy i opadanie na podłogę. Gdy
            dwa instrumenty zagrają równocześnie, to znaczy, że pada deszcz ze śniegiem – wtedy dzieci dobierają się w pary i klasz-
            czą dłońmi o dłonie kolegi z pary.
          3.  Instrumentacja piosenki List do Świętego Mikołaja (CD, 13 i 14). Dzieci przypominają sobie słowa piosenki List do Świę-
            tego Mikołaja (zob. TYDZIEŃ 13, Środa). Następnie wykonują ją wraz z nagraniem instrumentalnym – CD, 14.
            N. dzieli dzieci na trzy grupy instrumentalne: trójkąty, grzechotki oraz tamburyny. Dzieci wykonują instrumentację piosenki.
            1 zwrotka:          Drogi Mikołaju,
                                piszę list do Ciebie,   cztery uderzenia pałeczką o bok trójkąta przypadające
                                wyślę go szybciutko –       na pogrubione w tekście sylaby
                                zaraz będzie w niebie!
            Refren:               14 rytmicznych uderzeń grzechotką o dłoń – dzieci przerywają grę, gdy przestają śpiewać słowa
                                piosenki.
            Powtórzenie refrenu:    14 rytmicznych uderzeń tamburynem o dłoń – dzieci przerywają grę, gdy przestają śpiewać sło-
                                wa piosenki.

            Instrumentacja kolejnych zwrotek przebiega analogicznie jak w 1. zwrotce.
          4.  Zabawa „Mróz”. Dzieci poruszają się przy akompaniamencie nagrania skocznej, wesołej muzyki. Gdy N. zatrzyma na-
            granie, dzieci zastygają w bezruchu – zamarzają. Gdy usłyszą ponownie muzykę, powracają do ruchu.
          5.  Pożegnanie. Dzieci stoją w kole i śpiewają pożegnalną piosenkę zimową na melodię popularną Sto lat.



                Pożegnanie zimowe

            melodia popularna Sto lat  •  słowa: Klaudia Borys

                 4                        j  j  j   j                               j   j   j
              &4 œ      œ   œ   œ   œ    œ  œ   œ  œ   œ      œ   œ   œ   œ    œ   œ   œ   œ   œ j  œ
                                                                        -
                   Żeg naj, żeg naj,  już  zi my nad szedł czas.  Zim no, zim no  wo  -  ko -  ło wszys tkim wraz.
                              -
                                                                -
                                                                                             -
                                          -
                      -
                                                 -
             5
                  j j           j j                œ       j   j                            ˙
              & œ œ      œ     œ œ    œ       œ    J   œ   œ  œ #  œ     ˙       œ   œ            Ó
                                                       J
                   -
                                 -
                                                     -
                 Pa da śnieg,  wie je wiatr   i   mro zek ła pie nas.   Żeg  -  na -  my   was!
                                                            -
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207