Page 201 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 201
TYDZIEŃ 15 • Ślady na śniegu • 199
Cele:
doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
u
trwalanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi
kształtowanie umiejętności porównywania wielkości i długości
wrażliwianie na sygnał dźwiękowy.
u
Pomoce: 5 sylwet bałwanków różnej wielkości (zgodnie z treścią wiersza), kartoniki z napisami (dzieci, Grześ, Zo-
sia i Kasia, Rafałek i Agata), tamburyn, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. N. zachęta dzieci do uważnego wysłuchania wiersza o bałwankach. W trakcie recytacji umieszcza kolejno
na tablicy sylwety bałwanków.
Bałwanki
[1] Ulepiły dzieci [3] Potem Zosia z Kasią, [5] Ile tych bałwanków
małego bałwanka, chociaż się spieszyły, ulepiły dzieci?
stoi sam przed domem dwa średnie bałwany Policzcie, nim stopnieją,
od samego ranka. prędko ulepiły. gdy słońce zaświeci.
Bożena Forma
[2] Idzie Grześ do szkoły, [4] W południe Rafałek
przystanął na chwilkę i mała Agata
i szybciutko ulepił ulepili bałwankom
śniegową dziewczynkę. milutkiego brata.
2. Krótkie omówienie treści. N. zadaje pytania, np.: Co robiły dzieci? Czy dzieci lepiły bałwanki wszystkie razem w tym sa-
mym czasie? Kto ulepił pierwszego bałwanka? Jaki były ten bałwanek? Jakie imiona miały dzieci, które lepiły kolejne bał-
wanki? Ile w sumie bałwanków ulepiły dzieci?
3. Dzieci wyliczają elementy, z których się składa bałwanek, np.: kule śniegowe, guziki, miotła, garnek lub kapelusz, oczy,
nos z marchewki.
4. Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu bałwanków. N. zwraca uwagę, aby dzieci używały liczebników porządkowych –
wspólne, głośne przeliczenie bałwanków: Pierwszy, drugi, trzeci, czwarty, piąty. Ułożenie napisów pod odpowiednimi
bałwankami (dzieci – pierwszy bałwanek, Grześ – drugi bałwanek, Zosia i Kasia – bałwanki trzeci i czwarty, Rafałek
i Agata – piąty bałwanek).
5. Porównywanie wielkości bałwanków, stosowanie pojęć, np.: malutki, mały, średnie lub wyższy, niższy, najwyższy, najniż-
szy – ułożenie bałwanków od najniższego (najmniejszego) do najwyższego (największego).
6. Zabawa ruchowa „Bałwanki w kółeczkach”. Dzieci zamieniają się w bałwanków. Biegają swobodnie do rytmu wygry-
wanego przez N. na tamburynie. Na hasło N. Dwójki!, Trójki! lub Czwórki! dzieci-bałwanki tworzą grupki o wskaza-
nej liczbie osób (bałwanków), chwytają się za ręce i tańczą w kółeczkach. Na głośny dźwięk tamburyna puszczają ręce
i znów dowolnie biegają.
7. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 69. Kolorowanie najwyższej i najniższej choinki, samodzielne numerowanie wszystkich
choinek (pisanie cyfr od 1 do 6). Otaczanie pętlą najkrótszego szalika, dorysowywanie jeszcze krótszego.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Witaj, zimo!
Cele:
trwalenie tematyki zimowej
u
instrumentacja piosenki List do Świętego Mikołaja
r
ozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
kształtowanie poczucia rytmu.
Pomoce: nagranie wesołej, skocznej muzyki, instrumenty: dzwonki, trójkąty, grzechotki, tamburyny, CD.