Page 196 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 196

194  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień




          TYDZIEŃ 15    Ślady na śniegu




                                   t
          PONIEDZIAŁEK   emat: Przygotowania zwierząt do zimy.


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: „Zwierzęta w lesie” – oglądanie książek w kąciku książek. „Zimowe skojarzenia”
          – prezentacja wyrazu zima do globalnego czytania. Ćwiczenia poranne – Zestaw XV. Zabawa słowna „Lubię zimę, ponie-
          waż…”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 65. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”.
            obszary z podstawy programowej: I 5; II 1; III 8, 9; IV 2, 4, 5, 18, 19

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem utworu literackiego – Leśny obchód, opowiadanie Bo-
          żeny Formy. Pogadanka „Pogoda zimą”. Wysłuchanie opowiadania Bożeny Formy Leśny obchód. Omówienie treści utworu.
          „Co słychać zimą w lesie?” – praca z obrazkiem. Zabawa ruchowa „Piłka jak śniegowa kula”. Wykonanie ćwiczenia w KP2,
          s. 64.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Zimą w lesie”. Omówienie sposobu wykonania pracy. Opisywanie wrażeń dotyko-
          wych po zapoznaniu się z fakturą papieru ściernego. Praca przy stolikach – rysowanie na papierze ściernym. Wystawa prac.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 2, 6, 8; IV 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 16, 18, 20

          Zajęcia w ogrodzie: Uzupełnianie pokarmu w karmniku, obserwacje ptaków. Zabawy dowolne.
            obszary z podstawy programowej: I 5; II 10; IV 2, 18



          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x „Zwierzęta w lesie” – oglądanie książek w kąciku książek. Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat ilustracji przed-
            stawiających zwierzęta leśne. Organizują wystawkę tematyczną, słuchają ciekawostek o życiu mieszkańców lasu.
             x „Zimowe skojarzenia” – prezentacja wyrazu zima do globalnego czytania. Zapisywanie na dużym arkuszu papieru tego,
            co kojarzy się dzieciom z zimą, np.: sanki, rękawiczki, bałwan, śnieg… Dzieci dorysowują rysunki.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw XV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa słowna „Lubię zimę, ponieważ…”. Przedszkolaki kolejno podają swoje propozycje.
             x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 65. Łączenie fragmentów zdjęć zwierząt z całymi sylwetami tych zwierząt. Przeliczanie
            ptaków i doklejanie ich według polecenia; ustalanie liczby wszystkich ptaków, rysowanie tyle samo owoców jarzębiny.
             x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem utworu literackiego.
          Temat: Leśny obchód, opowiadanie Bożeny Formy.
          Cele:
            u
            trwalanie wiedzy na temat zmian zachodzących w przyrodzie zimą
            kształtowanie umiejętności wypowiadania się na zadany temat
            w
            drażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego
            rzypomnienie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy (zmiana koloru futra, robienie zapasów, zapadanie w sen
            p
            zimowy).
               Pomoce: kalendarz pogody (ze znakami synoptycznymi), ilustracja przedstawiająca zwierzęta leśne zimą i ich
               przygotowania do zimy, piłki, KP2.
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201