Page 196 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 196
194 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
TYDZIEŃ 15 Ślady na śniegu
t
PONIEDZIAŁEK emat: Przygotowania zwierząt do zimy.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: „Zwierzęta w lesie” – oglądanie książek w kąciku książek. „Zimowe skojarzenia”
– prezentacja wyrazu zima do globalnego czytania. Ćwiczenia poranne – Zestaw XV. Zabawa słowna „Lubię zimę, ponie-
waż…”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 65. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 1; III 8, 9; IV 2, 4, 5, 18, 19
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem utworu literackiego – Leśny obchód, opowiadanie Bo-
żeny Formy. Pogadanka „Pogoda zimą”. Wysłuchanie opowiadania Bożeny Formy Leśny obchód. Omówienie treści utworu.
„Co słychać zimą w lesie?” – praca z obrazkiem. Zabawa ruchowa „Piłka jak śniegowa kula”. Wykonanie ćwiczenia w KP2,
s. 64. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Zimą w lesie”. Omówienie sposobu wykonania pracy. Opisywanie wrażeń dotyko-
wych po zapoznaniu się z fakturą papieru ściernego. Praca przy stolikach – rysowanie na papierze ściernym. Wystawa prac.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 2, 6, 8; IV 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 16, 18, 20
Zajęcia w ogrodzie: Uzupełnianie pokarmu w karmniku, obserwacje ptaków. Zabawy dowolne.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 10; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x „Zwierzęta w lesie” – oglądanie książek w kąciku książek. Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat ilustracji przed-
stawiających zwierzęta leśne. Organizują wystawkę tematyczną, słuchają ciekawostek o życiu mieszkańców lasu.
x „Zimowe skojarzenia” – prezentacja wyrazu zima do globalnego czytania. Zapisywanie na dużym arkuszu papieru tego,
co kojarzy się dzieciom z zimą, np.: sanki, rękawiczki, bałwan, śnieg… Dzieci dorysowują rysunki.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa słowna „Lubię zimę, ponieważ…”. Przedszkolaki kolejno podają swoje propozycje.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 65. Łączenie fragmentów zdjęć zwierząt z całymi sylwetami tych zwierząt. Przeliczanie
ptaków i doklejanie ich według polecenia; ustalanie liczby wszystkich ptaków, rysowanie tyle samo owoców jarzębiny.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: Leśny obchód, opowiadanie Bożeny Formy.
Cele:
u
trwalanie wiedzy na temat zmian zachodzących w przyrodzie zimą
kształtowanie umiejętności wypowiadania się na zadany temat
w
drażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego
rzypomnienie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy (zmiana koloru futra, robienie zapasów, zapadanie w sen
p
zimowy).
Pomoce: kalendarz pogody (ze znakami synoptycznymi), ilustracja przedstawiająca zwierzęta leśne zimą i ich
przygotowania do zimy, piłki, KP2.