Page 194 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 194
192 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
4. Porównywanie liczebności zbiorów – określanie, o ile mniej, o ile więcej.
5. Przypomnienie nazw dni tygodnia z użyciem liczebników porządkowych: Pierwszy to poniedziałek, drugi – wtorek,
trzeci – środa… itd.
Uwaga: N. może nawiązać do zajęć wrześniowych i przypomnieć dzieciom wiersz Tygodniowa wyliczanka Maciejki Ma-
zan (zob. TYDZIEŃ 2, Piątek).
6. Zabawa ruchowa „Kasa biletowa” . N. wyznacza w sali 3 lub 4 miejsca (w zależności od liczby dzieci), w których umiesz-
cza napis KASA oraz 3 lub 4 kasjerów. Każdemu z nich wręcza kartonik z cyfrą 5, 7, 6 lub 4. Dzieci poruszają się po sali
w rytm tamburyna. Na przerwę kasjerzy podchodzą do miejsc z napisem KASA i unoszą kartonik, pokazując, ile mają
biletów do sprzedania. Pozostałe dzieci ustawiają się w kolejce do kasy zgodnie z liczbą dostępnych biletów.
7. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 61. Rysowanie po śladzie wzorów i pisanie cyfr.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie szlaczków cyfropodobnych. Dzieci 6-letnie piszą również
cyfry po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne
Temat: Filmowa animacja.
Cele:
oznanie pojęć: klisza (taśma filmowa), kadr
p
r
ozwijanie sprawności manualnej
doskonalenie umiejętności wykonania pracy według wzoru
ozwijanie wyobraźni.
r
Pomoce: klisza fotograficzna, nożyczki, ołówki, kredki (lub cienkie flamastry), KA.
Przebieg zajęć:
1. Wyjaśnienie pojęć: klisza (taśma filmowa), kadr. Prezentacja kliszy, np. fotograficznej.
2. Omówienie sposobu wykonania kina z filmową animacją – KA, k. 10:
– wycinanie pasków z filmowymi kadrami
– złożenie kina według wzoru, przełożenie przez nacięcia paska z filmem „Taniec połamaniec” – przesuwanie go w ta-
ki sposób, aby uzyskać wrażenie ruchu
– dorysowywanie ogona latawca na pasku z filmem „Puszczanie latawca”, przełożenie paska przez nacięcia w kinie
– ysowanie na białych kadrach filmów według własnych pomysłów.
r
3. Wykonanie filmowych animacji przy stolikach (KA, k. 10).
4. Wymiana filmów między dziećmi – oglądanie.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo w czasie zabawy.
x Zabawa z mocowaniem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
PIĄTEK emat: Wystawiamy przedstawienie.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Przygotowanie sali na przedstawienie. Zabawa integracyjna „Poproszę bilet”. Ćwi-
czenia poranne – Zestaw XIV. Dzielenie się wrażeniami z odegranego przedstawienia. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 63.
Zabawa bieżna „Ogonki”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 1, 4; IV 1, 2, 5; III 2; IV 1
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia kulturowe – „Zapraszamy na nasze przedstawienie!”. Zajęcie przez dzieci miejsc. Roz-
dawanie biletów gościom. Powitanie widzów na widowni. Odegranie ról przez dzieci-aktorów i dzieci-pracowników teatru
zgodnie z ustaleniami i przeprowadzanymi próbami. Ukłony i podziękowanie widzom za przybycie. ▶ 2. Zajęcia ru-
chowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw XIV.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8; II 7; III 8, 9; IV 1