Page 190 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 190
188 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 58. Kolorowanie obrazków, w których słychać głoskę w; kolorowanie w modelach wy-
razów kwadratów odpowiadających głosce w na niebiesko. Łączenie wazonów z sylabami i odczytywanie wyrazów.
Czytanie tekstu wyrazowo-obrazkowego.
x Zabawa słuchowa „Ile uderzeń w bębenek?”. N. uderza pałeczką w bębenek, a dzieci mówią, ile dźwięków instrumen-
tu usłyszały.
x Zabawa z mocowaniem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Wanda dokarmia wronę.
Cele:
zapoznanie z literą w, W
r
ozwijanie spostrzegawczości
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
r
trwalanie wyglądu poznanych liter
u
zachęcanie do układania i odczytywania wyrazów
doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce: kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki z literami, podpisy do obrazków, KP2, KA.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka, omówienie ilustracji z Trampolinkiem, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać
głoskę w – KP2, s. 56.
2. Omówienie obrazków przedstawiających wronę i dziewczynkę Wandę. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach wrona
i Wanda.
3. Budowanie modeli wyrazów wrona, Wanda z kartoników czerwonych (oznaczających samogłoski) i niebieskich (na
oznaczenie spółgłosek).
Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
4. Prezentacja litery w, W – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery.
Rysują literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.
5. Układanie wyrazów wrona, Wanda poprzez umieszczenie litery w, W w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wy-
razów z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone wcześniej litery.
6. Prezentacja podpisów do obrazków wrona, Wanda – czytanie globalne. N. zachęca również dzieci do układania wyra-
zów z poznanych liter, np.: wy, wam, woda, wiem, lawa, mowa – KA, k. 36–37.
Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
wyrazy dłuższe.
7. Zabawa ruchowa „Ile to słów?”. Dzieci ustawiają się w szeregu na końcu sali. N. mówi zdanie (zawierające dużo wyrazów
z głoską w). Dzieci idą do przodu tyle kroków, ile jest wyrazów w zdaniu. Jeżeli ktoś popełni błąd, cofa się. Wygrywa to
dziecko, które pierwsze dojdzie do N.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 57. Rysowanie po śladzie wagonów i wzorów. Pisanie po śladzie liter w, W oraz sylab
z literą w, W.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy dowolne (na śniegu) – przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa.
x Bieganie slalomem między drzewami. Zmiana prowadzącego na umówiony sygnał.