Page 186 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 186
184 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Tańczące laleczki”. Dzieci są lalkami. Poruszają się po sali, dowolnie naśladując lalkę. Na sygnał:
Stop! dobierają się w pary, dotykając się częścią ciała, której nazwę wymienia N., np.: plecy, kolana.
x Zabawa „Klaszcz tak jak ja”. N. zaprasza dzieci do koła i proponuje zabawę z wyklaskiwaniem usłyszanego rytmu. Po kil-
ku powtórzeniach prosi chętne dzieci, aby same wymyśliły jakiś rytm, które powtórzą pozostałe dzieci.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa naśladowcza „Cień na ścianie”. Dzieci stoją w dwóch rzędach naprzeciw siebie. Jedno dziecko pokazuje jakąś
czynność, a dziecko z drugiego rzędu – jako jego cień – pokazuje to samo. Następnie dzieci zamieniają się rolami.
x Gra w kręgle.
x Zabawa rzutna „Do trzech podaj” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: Czerwony Kapturek, inscenizacja Maciejki Mazan.
Cele:
w
drażanie do słuchania ze zrozumieniem treści utworu literackiego
wzbogacanie słownictwa o pojęcia związane z teatrem
kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doświadczeń
r
ozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i płynności ruchów ciała.
Pomoce: kukiełki lub sylwety związane z treścią utworu, plansza przedstawiająca salę teatralną (lub ilustracja
w KP2, s. 54–55), kartoniki z napisami dotyczącymi pojęć teatralnych (np.: scena, widownia, garderoba, aktor, ak-
torka, sufler, kasa), KP2.
Przebieg zajęć:
1. N. wita dzieci i zaprasza do zajęcia miejsc (na podłodze lub na krzesełkach). N. staje przed dziećmi za niewysokim pa-
rawanem (np. kocem założonym na dwa krzesła).
2. Wysłuchanie inscenizacji Czerwony Kapturek, Maciejki Mazan.
Uwaga: N. czyta tekst (lub recytuje z pamięci), manipulując odpowiednimi kukiełkami lub sylwetami. Zaczyna od roli
Narratora, pomijając na razie kwestie Dzieci 1–3.
Czerwony Kapturek
Osoby: Dzieci 1, 2 i 3, Narrator, Mama Czerwonego NARRATOR
Kapturka, Czerwony Kapturek, Ptaki, Wilk, Drzewa, A zdarzyło się ono
Kwiatki, Babcia, Gajowy. bardzo, bardzo daleko:
bo nie za siódmą rzeką,
DZIECKO 1 ale – policzcie sami! –
Mamy i tatusiowie! za stoma wieżowcami
i stoma ulicami…
DZIECKO 2 W jednym domu przy lesie
Babcie oraz dziadkowie! razem z mamą mieszkała
dziewczynka, co się nigdy
DZIECKO 3 i nikogo nie bała…
Oraz inni widzowie!
Na scenę wchodzi Czerwony Kapturek
DZIECI 1, 2, 3 w czerwonym skafandrze lub bluzie z kapturem.
Nasz narrator opowie
na tej oto tu scenie CZERWONY KAPTUREK
niezwykłe wydarzenie! Nie boję się pająków,
wilków ani jaszczurek!