Page 181 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 181

TYDZIEŃ 13  •  Listy do Mikołaja   •  179



                Pomoce: dzwoneczki (janczary), bębenek, CD.

            Przebieg zajęć:
            1.  Powitanie. Dzieci wraz z N. w kole. N. śpiewa krótkie frazy melodyczne do słów: Dzień dobry, dzieci. Dzieci powtarzają
              po N. melodię, śpiewając: Dzień dobry, pani (panu).
            2.  Zabawa „Zaprzęg św. Mikołaja”. Dzieci dobierają się w pary. Jedno z dzieci przyjmuje rolę renifera, a drugie – Mikołaja.
              Mikołaj staje za swoim reniferem i kładzie mu ręce na ramionach, tworząc zaprzęg. Renifer przykłada dwie dłonie z bo-
              ku głowy (tworzy reniferowe rogi). Mikołaje wraz ze swoimi reniferami reagują na sygnały dźwiękowe. Gdy N. zagra
              na dzwoneczkach (janczarach), zaprzęgi poruszają się po sali – Mikołaj jedzie z prezentami do dzieci. Gdy N. zagra po-
              wolne dźwięki na bębenku, renifery zatrzymują się, a po sali poruszają się tylko Mikołaje, wykonując duże kroki – Mi-
              kołaj idzie po śniegu do domów dzieci. Po ponownym usłyszeniu dźwięku dzwoneczków Mikołaje wracają do swoich
              reniferów i udają się w dalszą podróż.
              Uwaga: Po kilku powtórzeniach dzieci w parze zamieniają się rolami.
            3.  Nauka piosenki List do Świętego Mikołaja (CD, 13 i 14). N. prezentuje nagranie piosenki List do Świętego Mikołaja –
              CD, 13. Po wysłuchaniu omawia z dziećmi jej treść: Do kogo dziecko w piosence pisze list? Jakie prezenty chciałoby do-
              stać? Następnie dzieci uczą się słów i melodii piosenki. Wykonują ją z nagraniem.



                  List do Świętego Mikołaja

               muzyka: Agnieszka Widlarz  •  słowa: Małgorzata Nawrocka

                   # #  4  j j j j                   j j j j                     j j j j
                &     4  œ œ œ œ       œ     œ      œ œ œ œ        œ     œ      œ œ œ œ        œ    œ

                      1. Dro gi Mi ko - -  ła -  ju,  pi szę list do Cie -  bie,  wy ślę go szyb ciu -  tko  –
                                                                                             -
                           -
                                                                                  -
                                                      -
                   #                        j                                                       j   j
                &   # j j j        œ j  œ j  œ  Œ      œ     œ j  œ j  œ  œ j  œ j  œ   œ     Œ    œ   œ
                      œ œ œ
                                -
                                         -
                                                               -
                      za -  raz  bę dzie w nie bie!   Czy   bar dzo je -  steś za -  ję -  ty?     Bo już
                   #                       j
                &   #  œ     œ     œ      œ   œ j  œ      œ      Ó           œ      œ j  œ j  œ   œ j  œ j
                                                                                      -
                     czas   na     pię -  kne pre -  zen  -  ty!            Czy    bar dzo  je  -  steś za -
                   # #                     j   j                         j    j
                &            œ     Œ      œ   œ    œ      œ       œ      œ                      Ó
                      œ                                                      œ     œ     œ
                      ję  -  ty?         Bo  już  czas    na     pię  -  kne  pre -  zen -  ty!

                1.  Drogi Mikołaju,               2.  Drogi Mikołaju,              3.  Drogi Mikołaju,
                  piszę list do Ciebie,             daj mamusi słońce,               dzieci tu czekają,
                  wyślę go szybciutko –             tacie gwiazdkę z nieba,          cieszą się choinką,
                  zaraz będzie w niebie!            cioci bzy pachnące.              tańczą i śpiewają.

              Ref.  Czy bardzo jesteś zajęty?  x2  Ref.  Czy bardzo jesteś zajęty?…  Ref.  Czy bardzo jesteś zajęty?…
                  Bo już czas na piękne prezenty!



              Uwaga: Zwrotek 2. i 3. dzieci uczą się w kolejnych dniach (np. między zadaniami porannymi czy popołudniowymi).
              Po opanowaniu całego tekstu wykonują piosenkę wraz z nagraniem w wersji instrumentalnej – CD, 14.
            4.  Zabawa taneczna do piosenki List do Świętego Mikołaja.
              1. zwrotka:   Dzieci zwrócone twarzami do środka koła trzymają się za ręce i chodzą rytmicznie po obrębie koła (prze-
                        ciwnie do ruchu wskazówek zegara).
              Refren:      Czy bardzo jesteś zajęty? – sześć kroków do środka koła i zatrzymanie ruchu
                        Bo już czas na piękne prezenty! – sześć kroków na zewnątrz koła i zatrzymanie ruchu.
              2. zwrotka:   Dzieci zwrócone twarzami do środka koła trzymają się za ręce i chodzą rytmicznie po obrębie koła (zgod-
                        nie z ruchem wskazówek zegara).
              3. zwrotka:   Dzieci ustawiają się jedno za drugim. Pierwsze dziecko prowadzi „węża” w różnych kierunkach po całej sali.
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186