Page 181 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 181
TYDZIEŃ 13 • Listy do Mikołaja • 179
Pomoce: dzwoneczki (janczary), bębenek, CD.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci wraz z N. w kole. N. śpiewa krótkie frazy melodyczne do słów: Dzień dobry, dzieci. Dzieci powtarzają
po N. melodię, śpiewając: Dzień dobry, pani (panu).
2. Zabawa „Zaprzęg św. Mikołaja”. Dzieci dobierają się w pary. Jedno z dzieci przyjmuje rolę renifera, a drugie – Mikołaja.
Mikołaj staje za swoim reniferem i kładzie mu ręce na ramionach, tworząc zaprzęg. Renifer przykłada dwie dłonie z bo-
ku głowy (tworzy reniferowe rogi). Mikołaje wraz ze swoimi reniferami reagują na sygnały dźwiękowe. Gdy N. zagra
na dzwoneczkach (janczarach), zaprzęgi poruszają się po sali – Mikołaj jedzie z prezentami do dzieci. Gdy N. zagra po-
wolne dźwięki na bębenku, renifery zatrzymują się, a po sali poruszają się tylko Mikołaje, wykonując duże kroki – Mi-
kołaj idzie po śniegu do domów dzieci. Po ponownym usłyszeniu dźwięku dzwoneczków Mikołaje wracają do swoich
reniferów i udają się w dalszą podróż.
Uwaga: Po kilku powtórzeniach dzieci w parze zamieniają się rolami.
3. Nauka piosenki List do Świętego Mikołaja (CD, 13 i 14). N. prezentuje nagranie piosenki List do Świętego Mikołaja –
CD, 13. Po wysłuchaniu omawia z dziećmi jej treść: Do kogo dziecko w piosence pisze list? Jakie prezenty chciałoby do-
stać? Następnie dzieci uczą się słów i melodii piosenki. Wykonują ją z nagraniem.
List do Świętego Mikołaja
muzyka: Agnieszka Widlarz • słowa: Małgorzata Nawrocka
# # 4 j j j j j j j j j j j j
& 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
1. Dro gi Mi ko - - ła - ju, pi szę list do Cie - bie, wy ślę go szyb ciu - tko –
-
-
-
-
# j j j
& # j j j œ j œ j œ Œ œ œ j œ j œ œ j œ j œ œ Œ œ œ
œ œ œ
-
-
-
za - raz bę dzie w nie bie! Czy bar dzo je - steś za - ję - ty? Bo już
# j
& # œ œ œ œ œ j œ œ Ó œ œ j œ j œ œ j œ j
-
czas na pię - kne pre - zen - ty! Czy bar dzo je - steś za -
# # j j j j
& œ Œ œ œ œ œ œ œ Ó
œ œ œ œ
ję - ty? Bo już czas na pię - kne pre - zen - ty!
1. Drogi Mikołaju, 2. Drogi Mikołaju, 3. Drogi Mikołaju,
piszę list do Ciebie, daj mamusi słońce, dzieci tu czekają,
wyślę go szybciutko – tacie gwiazdkę z nieba, cieszą się choinką,
zaraz będzie w niebie! cioci bzy pachnące. tańczą i śpiewają.
Ref. Czy bardzo jesteś zajęty? x2 Ref. Czy bardzo jesteś zajęty?… Ref. Czy bardzo jesteś zajęty?…
Bo już czas na piękne prezenty!
Uwaga: Zwrotek 2. i 3. dzieci uczą się w kolejnych dniach (np. między zadaniami porannymi czy popołudniowymi).
Po opanowaniu całego tekstu wykonują piosenkę wraz z nagraniem w wersji instrumentalnej – CD, 14.
4. Zabawa taneczna do piosenki List do Świętego Mikołaja.
1. zwrotka: Dzieci zwrócone twarzami do środka koła trzymają się za ręce i chodzą rytmicznie po obrębie koła (prze-
ciwnie do ruchu wskazówek zegara).
Refren: Czy bardzo jesteś zajęty? – sześć kroków do środka koła i zatrzymanie ruchu
Bo już czas na piękne prezenty! – sześć kroków na zewnątrz koła i zatrzymanie ruchu.
2. zwrotka: Dzieci zwrócone twarzami do środka koła trzymają się za ręce i chodzą rytmicznie po obrębie koła (zgod-
nie z ruchem wskazówek zegara).
3. zwrotka: Dzieci ustawiają się jedno za drugim. Pierwsze dziecko prowadzi „węża” w różnych kierunkach po całej sali.