Page 178 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 178
176 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy dowolne (z wykorzystaniem sanek, jeśli jest śnieg) – przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy, cierpliwe ocze-
kiwanie na swoją kolej.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
t
WTOREK emat: Franek i flet.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Szukamy prezentów”. Ćwiczenia graficzne „Prezenty od Mikołaja”. Ćwi-
czenia poranne – Zestaw XIII. Zabawa „Świąteczne układanki”. Zabawa przy stolikach „Układamy wyrazy” (KA, k. 36–37).
Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 4, 5, 8, 12, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Franek gra na flecie”. Zapoznanie z literą f, F
(wysłuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę f – KP2, s. 46, budowanie modeli wy-
razów flet, Franek, czytanie globalne, układanie wyrazów z literą f, F). Zabawa ruchowa „Złap za kolano”. Wykonanie ćwi-
czeń w KP2, s. 47. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw XIII.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 2, 5, 7, 8; IV 2, 3, 4, 5, 8, 9
Zajęcia w ogrodzie: Chodzenie po śladach. Zabawa skoczna „Kto wyżej, kto dalej”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Szukamy prezentów”. N. chowa w sali kilka pudełek z zabawkami. Dzieci je odnajdują i określają ich położenie,
używając pojęć: na, pod, za, przed, obok, między itp. Otwierają pudełka. Osoba, która otwiera prezent, ruchem ilustruje
jego zawartość, pozostałe dzieci odgadują, co to jest.
x Ćwiczenia graficzne „Prezenty od Mikołaja”. Rysowanie po wykropkowanym śladzie (samochód, lala, miś itp.).
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Świąteczne układanki”. Układanie puzzli, obrazków pociętych na części.
x Zabawa przy stolikach „Układamy wyrazy” (KA, k. 36–37). N. zachęca dzieci do układania wyrazów z poznanych liter.
Uwaga: Chętne dzieci 6-letnie próbują ułożyć proste zdanie, np.: Adam ma flet. To pudel Flap.
x Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Franek gra na flecie.
Cele:
zapoznanie z literą f, F
ozwijanie spostrzegawczości
r
r
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
u
trwalanie wyglądu poznanych liter
zachęcanie do układania i odczytywania wyrazów
doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce: kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki z literami, podpisy do obrazków, KP2, KA.