Page 182 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 182
180 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
5. Zabawa „Szukamy prezentu”. Dzieci zamykają oczy. N. chowa w sali ozdobne pudełko symbolizujące prezent. Dzieci
szukają ukrytego prezentu przy akompaniamencie wersji instrumentalnej piosenki List do Świętego Mikołaja – CD, 14.
Osoba, która odnajdzie prezent, chowa go. Jeżeli dzieciom nie uda się odnaleźć prezentu przed końcem piosenki, to N.
ponownie ukrywa prezent, w innym miejscu.
6. Pożegnanie. Dzieci wraz z N. siedzą w kole. N. śpiewa krótkie frazy melodyczne do słów: Do widzenia, dzieci. Dzieci
powtarzają po N. melodię, śpiewając: Do widzenia, pani (panu).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
x Zabawa skoczna „Do okręgu skok!”. N. rysuje na śniegu (lub na ziemi) okręgi. Dzieci biegają swobodnie między nimi.
Na dźwięk gwizdka wskakują obunóż do najbliższego okręgu. Na kolejny dźwięk wyskakują z obręczy i kontynuują bieg.
CZWARTEK emat: Ile zabawek?
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Gra memo „Ile par zabawek?”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 50. Ćwiczenia po-
ranne – Zestaw XIII. Zabawa tropiąca „Według instrukcji”. Zabawa rozwijająca wyobraźnię „Obrazki na tackach”. Zabawa
na czworakach „Zabawa kotów piłkami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 8, 12, 14, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Liczymy prezenty”. Zabawa „Co jest w worku?”. Tworzenie zbiorów za-
bawek. Zabawa dydaktyczna „Czym się różnią?” – opisywanie elementów w zbiorze. „Gdzie najwięcej, gdzie najmniej?” –
porównywanie liczebności zbiorów. „Ile kosztują naklejki?” – odczytywanie wartości monet 1-, 2- i 5-złotowych. Zabawa
ruchowa „Podróż Mikołaja” – tor przeszkód. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 51. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Kolorowe
lampiony”. Omówienie poszczególnych etapów pracy. Praca dzieci przy stolikach (odrysowywanie szablonu zabawki, do-
rysowywanie szczegółów, wycinanie, naklejanie szablonów na słoik, włożenie do słoika świeczki-podgrzewacza). Prezen-
tacja lampionów.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 2, 5, 8, 11, 12, 14, 15, 17
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie patykiem. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 3; III 2; IV 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Gra memo „Ile par zabawek?”. Dzieci grają w małych grupach, dobierają obrazki do pary. Każdy gracz odkrywa dwa
obrazki. Jeśli nie pasują do siebie, zakrywa je z powrotem; jeśli pasują, zabiera parę. Na koniec dzieci przeliczają zebrane
pary. Nagrodzenie zwycięzców brawami.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 50. Przeliczanie klocków w pudełkach; dorysowywanie klocków, aby w każdym pudełku
było po tyle samo. Pisanie wyrazów po śladzie. (Próby odczytywania wyrazów).
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa tropiąca „Według instrukcji”. N. proponuje dzieciom wyprawę na poszukiwanie ukrytych zabawek. Aby je od-
naleźć, trzeba dokładnie słuchać poleceń N.: Idziemy prosto: robimy 5 małych kroków. Teraz zwracamy się w prawą stro-
nę i wykonujemy 3 kroki. Następnie, uwaga, 4 kroki do tyłu i 2 kroki w lewą stronę itd.
x Zabawa rozwijająca wyobraźnię „Obrazki na tackach”. Dzieci otrzymują tacki z kaszą manną. Palcami tworzą obrazki
według własnych pomysłów. Nadają pracom tytuły.
x Zabawa na czworakach „Zabawa kotów piłkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).