Page 183 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 183
TYDZIEŃ 13 • Listy do Mikołaja • 181
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne
Temat: Liczymy prezenty.
Cele:
u
trwalanie znajomości poznanych cyfr
doskonalenie umiejętności przeliczania elementów i porównywania liczebności zbiorów
kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
trwalenie znajomości pojęcia para.
u
Pomoce: 1 skakanka, 3 lalki, 4 misie, 5 samochodzików, 6 klocków (różne rodzaje: drewniane, plastikowe, lego…),
kartoniki z cyframi (1–6), worek, obręcze, 3 naklejki z zabawkami, emblematy monet, tor przeszkód (lina, obręcze,
ławeczka gimnastyczna, krzesełko), KP2.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa „Co jest w worku?”. N. przygotowuje duży worek z kilkoma różnymi prezentami (zabawkami). Chętne dzieci
kolejno wkładają rękę do worka, wybierają jeden przedmiot i odgadują, co to może być. Następnie wyciągają tę zabaw-
kę, aby sprawdzić, czy mają rację.
2. Tworzenie zbiorów zabawek z worka: misie, lalki, samochody. Dzieci układają zabawki jedna obok drugiej w obręczach.
Następnie oznaczają zbiory kartonikami z cyfrą odpowiadającą liczebności zbiorów.
3. Zabawa dydaktyczna „Czym się różnią?” – opisywanie elementów w zbiorze. Chętne lub wskazane dzieci mówią, czym
różnią się zabawki danego rodzaju, np.: Pierwszy samochodzik jest czerwony, drugi niebieski, trzeci to koparka, a poprzed-
nie były to samochody osobowe, czwarty to spychacz, a piąty samochodzik jest największy i ma żółta karoserię.
4. „Gdzie najwięcej, gdzie najmniej?” – porównywanie liczebności zbiorów. Dzieci wskazują zbiór, który jest najliczniejszy,
i ten, w którym jest najmniej elementów. Następnie N. prosi, aby dzieci powiedziały:
– w której obręczy jest o 1 element mniej niż w obręczy z największą liczbą zabawek
– le trzeba zabrać lalek, żeby zbiór lalek miał tyle samo elementów co zbiór najmniej liczny
i
– o ile większy jest zbiór samochodzików w porównaniu ze zbiorem misiów itp.
5. „Ile kosztują naklejki?” – odczytywanie wartości monet 1-, 2- i 5-złotowych. N. kładzie przed dziećmi 3 naklejki przed-
stawiające: lalkę, misia i samochód. Pod nimi kładzie odwrócone papierowe monety. Chętne dzieci odkrywają je i od-
czytują, ile kosztuje dana naklejka. N. może zapytać: Ile zapłacimy razem za naklejkę z misiem i naklejkę z lalką? A za
naklejki: z misiem i z samochodem? Ile kosztują razem wszystkie naklejki?
6. Zabawa ruchowa „Podróż Mikołaja” – tor przeszkód. Dzieci ilustrują ruchem treść opowiadania N.:
Jestem Mikołajem z workiem na plecach. Idę po dachu (chodzenie po linii), wskakuję do komina (wskakiwanie do obrę-
czy). Idę cicho, na paluszkach, żeby nie zbudzić dzieci. Mam bardzo ciężki worek. Zostawiam kilka prezentów dzieciom,
worek jest lżejszy, wyjmuję resztę prezentów – worek leciutki. Teraz pokonuję przeszkody – wskakuję do komina i wyska-
kuję z niego (wskakiwanie do obręczy i wyskakiwanie z niej), potem idę przez kładkę (przejście po ławeczce), siadam na
sanie (siadanie na krzesełku) i odjeżdżam do Laponii.
7. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 51. Otaczanie monet pętlami tak, aby powstały zbiory trzech różnych monet. Przelicza-
nie i kolorowanie prezentów i kopert; wskazywanie zbioru, w którym jest mniej elementów.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Kolorowe lampiony.
Cele:
ozwijanie wyobraźni twórczej przy tworzeniu kompozycji płaskich
r
zwracanie uwagi na staranne wykonanie pracy
r
ozwijanie sprawności manualnej poprzez wycinanie i przyklejanie drobnych elementów.
Pomoce: szablony zabawek (np.: miś, lalka, samochód, samolot), kolorowy blok techniczny, ołówki, klej wikol,
pędzle do kleju, kredki, flamastry, nożyczki, słoiki, podgrzewacze.
Przebieg zajęć:
1. Omówienie poszczególnych etapów pracy:
– kilkukrotne odrysowywanie wybranego szablonu zabawki na kolorowej kartce z bloku technicznego
– dorysowywanie szczegółów do konturowych rysunków
– wycinanie szablonów