Page 179 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 179

TYDZIEŃ 13  •  Listy do Mikołaja   •  177



            Przebieg zajęć:
            1.  Wysłuchanie wierszyka, omówienie ilustracji z Trampolinkiem, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać
              głoskę f – KP2, s. 46.
            2.  Omówienie obrazków przedstawiających flet i chłopca Franka. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach: flet i Franek.
            3.  Budowanie modeli wyrazów flet, Franek z kartoników czerwonych (oznaczających samogłoski) i niebieskich (na ozna-
              czenie spółgłosek).
              Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazu.
            4.  Prezentacja litery f, F – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery. Ry-
              sują literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.
            5.  Układanie wyrazów flet, Franek poprzez umieszczenie litery f, F w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów
              z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
              Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
              6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone wcześniej litery.
            6.  Prezentacja podpisów do obrazków flet, Franek – czytanie globalne. N. zachęca również dzieci do układania wyrazów
              z poznanych liter, np.: uf, fe, ufa, fala, pufa, filet – KA, k. 36–37.
              Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
              wyrazy dłuższe.
            7.  Zabawa ruchowa „Złap za kolano”. Dzieci siedzą w półkolu. N. mówi słowa. Jeżeli dzieci usłyszą głoskę f, łapią się za
              swoje kolano; jeśli nie, dotykają kolana sąsiada po prawej stronie.
            8.  Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 47. Rysowanie po śladzie fal i wzorów. Pisanie po śladzie liter f, F oraz sylab z literą f, F.
              Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
              6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XIII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Chodzenie po śladach N. lub chętnego dziecka.
              x Zabawa skoczna „Kto wyżej, kto dalej”. Podskakiwanie obunóż i na jednej nodze.




            ŚRODA   emat: Pomagamy nie tylko od święta.
                           t


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenie graficzne „Jedzie Mikołaj”. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 48. Ćwicze-
            nia poranne – Zestaw XIII. Zabawa „Głuchy telefon”. Słuchanie ciekawostek o zwyczajach mikołajkowych w innych kra-
            jach. Zabawa bieżna „Bieg z woreczkiem”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8; III 8; IV 2, 4, 5, 8, 12, 19

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne z wykorzystaniem obrazków – „Pomagamy na co dzień”. Pogadanka „Jak po-
            magamy?”. „Tworzymy historyjki” – wymyślanie historyjek do obrazków ze s. 49 w KP2. Zabawa bieżna „Prezenty”. Zabawa
            „Tak czy nie?”. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 49.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – piosenka List do Świętego Mikołaja.
            Melodyczne powitanie. Zabawa „Zaprzęg św. Mikołaja”. Nauka piosenki List do Świętego Mikołaja (CD, 13 i 14). Zabawa
            taneczna do piosenki. Zabawa „Szukamy prezentu”. Melodyczne pożegnanie.
              obszary z podstawy programowej: I 5; II 9; III 2, 6; IV 1, 5, 7

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa skoczna „Do okręgu skok!”.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184