Page 176 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 176
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
GRUDZIEŃ
TYDZIEŃ 13 Listy do Mikołaja
t
PONIEDZIAŁEK emat: W wiosce Mikołaja.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Uścisk dłoni”. Zabawa „Od najmniejszego do największego”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw XIII. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Czym się różnią?”. Zabawa „Uwaga!
Słychać Mikołaja”. Zabawa rzutna „Traf i zdobądź punkty”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 2; IV 5, 7, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – Prezent dla Mikołaja, wiersz Doroty Gellner.
Słuchanie wiersza. Omówienie treści. „Wioska Mikołaja” – wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 44–45. Zabawa ruchowa „Dwa
renifery i Mikołaj”. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Mikołaj z dłoni”. Oglądanie ilustracji przedstawiających Mikołaja. Omó-
wienie sposobu wykonania pracy plastycznej. Praca dzieci przy stolikach – odrysowywanie dłoni na kartce, wycinanie, wy-
klejenie watą, narysowanie oczu, nosa, ust, doklejanie czapki z filcu. Sprzątanie i prezentacja Mikołajów.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 1, 2, 8; IV 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Uścisk dłoni”. Dzieci i N. stoją (lub siedzą) w kole. N. podaje rękę osobie po lewej stronie i zapowiada:
Ja i ty po lewej stronie
uściśnijmy prawe dłonie.
Dzieci kolejno witają się, aż uścisk dojdzie do N.
x Zabawa „Od najmniejszego do największego”. Układanie sylwet worków mikołajowych od największego do najmniej-
szego i odwrotnie.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Czym się różnią?”. Dzieci porównują dwa obrazki i wskazują szcze-
góły, którym się one różnią.
x Zabawa „Uwaga! Słychać Mikołaja”. Dzieci za pomocą różnych dostępnych przedmiotów próbują uzyskać dźwięki i okre-
ślić, czego mogą to być odgłosy, np.: pocieranie gazet (Mikołaj idzie po śniegu), potrząsanie puszkami wypełnionymi
kaszą (sanie jadą po śniegu).
x Zabawa rzutna „Traf i zdobądź punkty” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: Prezent dla Mikołaja, wiersz Doroty Gellner.