Page 177 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 177
TYDZIEŃ 13 • Listy do Mikołaja • 175
Cele:
doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
kształtowanie umiejętności wypowiadania się na podany temat
zapoznanie z postacią Mikołaja i tradycją obdarowywania prezentami
wzbogacanie słownictwa.
Pomoce: tamburyn, CD.
Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza Prezent dla Mikołaja Doroty Gellner.
Prezent dla Mikołaja
A ja się bardzo, bardzo postaram
i zrobię prezent dla Mikołaja.
Zrobię mu szalik piękny i nowy,
żeby go nosił w noce zimowe,
i żeby nie zmarzł w szyję i w uszy,
gdy z burej chmury śnieg zacznie prószyć.
Niech się ucieszy Mikołaj Święty –
tak rzadko ktoś mu daje prezenty.
Dorota Gellner
2. Omówienie treści wiersza. Dzieci odpowiadają na pytania N., np.: Jak nazywa się dzień, kiedy czekamy na prezenty od Miko-
łaja? W jaki sposób wchodzi Mikołaj do domu? Jaki jest wasz wymarzony prezent? Kogo bohater wiersza postanowił obdaro-
wać prezentem? Jaki prezent przygotuje dla Mikołaja? Dlaczego jest to szalik? Jak myślicie, czy Mikołaj często dostaje prezenty?
3. „Wioska Mikołaja” – wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 44–45. Oglądanie i opisywanie ilustracji przedstawiającej wioskę
Mikołaja. Opowiadanie, jak Mikołaj przygotowuje się do rozwożenia prezentów. Zastanawianie się, w jaki inny sposób niż
dawanie prezentów można komuś sprawić przyjemność. Nazywanie i opisywanie zwierząt, które ciągną sanie Mikołaja.
Wymienianie się innymi informacjami na temat Mikołaja.
4. Zabawa ruchowa „Dwa renifery i Mikołaj”. Dzieci ustawiają się trójkami w zaprzęgi, dwoje dzieci z przodu (renifery),
a jedno z tyłu (Mikołaj). Zaprzęgi poruszają się w rytmie wygrywanym przez N. na tamburynie. W czasie przerw w gra-
niu dzieci zamieniają się miejscami.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Mikołaj z dłoni.
Cele:
kształtowanie umiejętności wykorzystywania różnego materiału do tworzenia pracy plastycznej
doskonalenie sprawności manualnej
doskonalenie umiejętności klejenia i łączenia elementów.
Pomoce: różne ilustracje przedstawiające Mikołaja, kartki z bloku technicznego białego i czerwonego, czerwony
filc, flamastry lub kredki, klej, nożyczki, wata.
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie ilustracji przedstawiających Mikołaja – opisywanie wyglądu, dostrzeganie podobieństw.
2. Omówienie sposobu wykonania pracy plastycznej:
– odrysowywanie dłoni na białym brystolu i wycinanie po śladzie
– wyklejenie watą palców, oprócz kciuka
– narysowanie oczu, nosa, ust
– wycięcie czapki z czerwonego filcu lub z bloku technicznego
– naklejenie czapki w miejscu kciuka, doklejenie pompona.
3. Praca dzieci przy stolikach.
4. Wspólne sprzątanie.
5. Prezentacja Mikołajów.