Page 188 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 188

186  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Grudzień



               Wilk wciąga Czerwonego Kapturka za ekran, widać tylko   NARRATOR
               ich sylwetki – Wilk połyka Kapturka i kładzie się na łóżku.  Łaskotał Wilka w ucho,
                                                           łaskotał Wilka w piętę,
            NARRATOR                                       aż Babcia i Kapturek
            Ta bajka się nie może                          wyskoczyły nietknięte!
            tak skończyć – i dlatego
            proszę, żebyśmy wszyscy                           Słychać kaszel Wilka i widzimy wyłaniające się z jego
            wezwali gajowego!                                 paszczy sylwetki Babci i Kapturka. Zza ekranu
                                                              wychodzi Gajowy, trzymając za kołnierz Wilka, Babcia
               Dzieci 1, 2 i 3, Mama, Ptaki, Drzewa, Kwiatki oraz   i Kapturek. Dołączają do nich wszyscy aktorzy, którzy
               Narrator i widzowie wołają: „Gajowy! Gajowy!   skaczą i tańczą z radości.
               Gajowy!”.
              Na scenę wchodzi Gajowy w kapeluszu z piórkiem.  WSZYSCY
                                                           Więc nie rozmawiaj z obcym
            GAJOWY                                         bez kogoś dorosłego!
            Ja jestem pan Gajowy,
            do pomocy gotowy!                              GAJOWY
            Lecz udzielam pomocy                           Nie zawsze można liczyć
            wyłącznie bez przemocy!                        na pomoc gajowego!

               Gajowy wyjmuje piórko zdobiące kapelusz i wchodzi   KONIEC
               za ekran. Widać, że łaskocze Wilka, który zaczyna się               Maciejka Mazan
               zaśmiewać.


          3.  Wspólne omówienie treści. Dzieci opowiadają, o czym jest bajka o Czerwonym Kapturku (jakie postacie w niej wystę-
            pują, jakie przygody miał Czerwony Kapturek, jaki jest morał bajki).
          4.  Pogadanka „Co to jest przedstawienie teatralne?”. N. pyta: Czy podobała się wam taka forma przedstawienia znanej bajki?
            Czym różni się ona od zwykłego czytania tekstu? Dzieci zwracają uwagę na różnice, np.: udział kukiełek (sylwet) – boha-
            terów bajki, scena (rozłożony parawan / koc), akcja na scenie (poruszanie kukiełkami). N. pyta: Jak możemy nazwać to,
            co przed chwilą zobaczyliście? (przedstawienie teatralne, spektakl, sztuka). Gdzie możemy oglądać takie przedstawienia?
            (w teatrze, w domu kultury, w przedszkolu, kiedy przyjadą do niego aktorzy z przedstawieniem).
          5.  „Co się znajduje w teatrze?” – omówienie ilustracji przedstawiającej salę teatralną. Wyjaśnienie pojęć (na podstawie ilu-
            stracji i doświadczeń dzieci): aktorzy (aktor, aktorka), scena, widownia, sufler, reżyser, oświetlenie, dekoracja, rekwizy-
            tornia, garderoba, kasa biletowa, szatnia. Umieszczenie kartoników z napisami – czytanie globalne.
          6.  Rozmowa na temat różnych form teatralnych – teatr żywego aktora, teatr cieni, teatr kukiełkowy, pantomima.
          7.  Zabawa pantomimiczna. N. dzieli dzieci na zespoły i prosi o przygotowanie krótkich inscenizacji opartych na ruchu,
            mimice i geście. Gdy jeden zespół prezentuje, pozostałe dzieci są widzami i oglądają.
          8.  N. zapowiada wystawienie przedstawienia o Czerwonym Kapturku dla innych grup dzieci z przedszkola (lub/i dla ro-
            dziców). Odbyłoby się ono w piątek tym tygodniu. Dzieci i N. wspólnie decydują, czy będzie to spektakl z udziałem
            dzieci-aktorów czy przedstawienie kukiełkowe. Przydzielanie ról chętnym dzieciom.
            Uwaga: N. stara się, aby w przygotowaniu przedstawienia brały udział wszystkie dzieci z grupy. Role Drzew, Ptaków
            i Kwiatków odgrywa po kilkoro dzieci. Oprócz aktorów potrzebne są osoby odpowiedzialne za zmianę dekoracji lub re-
            kwizytów w trakcie spektaklu czy osoby wydające bilety.
            Tekstu dzieci uczą się między aktywnościami porannymi i popołudniowymi.
          9.  Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 54–55. Opisywanie ilustracji. Kolorowanie rysunków przedstawiających pracowników te-
            atru, czytanie globalne. Nazywanie osób pracujących w teatrze. Nazywanie części sali teatralnej i pomieszczeń w teatrze.
            Przeliczanie aktorów na scenie, porównywanie liczebności reflektorów i kwiatów w wazonach.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
          Temat: Kukiełki i scenografia.
          Cele:
            ozwijanie wyobraźni i pomysłowości
            r
            doskonalenie sprawności manualnej
            warzanie okazji do czerpania radości ze wspólnie wykonanej pracy.
            s
             t
               Pomoce: kawałki materiałów, wełna w różnych kolorach, nożyczki, klej, flamastry, papier kolorowy, drewniane
               łyżki; duże arkusze kartonowe, farby, kolorowe lub czarno-białe gazety, farby.
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193