Page 188 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 188
186 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Grudzień
Wilk wciąga Czerwonego Kapturka za ekran, widać tylko NARRATOR
ich sylwetki – Wilk połyka Kapturka i kładzie się na łóżku. Łaskotał Wilka w ucho,
łaskotał Wilka w piętę,
NARRATOR aż Babcia i Kapturek
Ta bajka się nie może wyskoczyły nietknięte!
tak skończyć – i dlatego
proszę, żebyśmy wszyscy Słychać kaszel Wilka i widzimy wyłaniające się z jego
wezwali gajowego! paszczy sylwetki Babci i Kapturka. Zza ekranu
wychodzi Gajowy, trzymając za kołnierz Wilka, Babcia
Dzieci 1, 2 i 3, Mama, Ptaki, Drzewa, Kwiatki oraz i Kapturek. Dołączają do nich wszyscy aktorzy, którzy
Narrator i widzowie wołają: „Gajowy! Gajowy! skaczą i tańczą z radości.
Gajowy!”.
Na scenę wchodzi Gajowy w kapeluszu z piórkiem. WSZYSCY
Więc nie rozmawiaj z obcym
GAJOWY bez kogoś dorosłego!
Ja jestem pan Gajowy,
do pomocy gotowy! GAJOWY
Lecz udzielam pomocy Nie zawsze można liczyć
wyłącznie bez przemocy! na pomoc gajowego!
Gajowy wyjmuje piórko zdobiące kapelusz i wchodzi KONIEC
za ekran. Widać, że łaskocze Wilka, który zaczyna się Maciejka Mazan
zaśmiewać.
3. Wspólne omówienie treści. Dzieci opowiadają, o czym jest bajka o Czerwonym Kapturku (jakie postacie w niej wystę-
pują, jakie przygody miał Czerwony Kapturek, jaki jest morał bajki).
4. Pogadanka „Co to jest przedstawienie teatralne?”. N. pyta: Czy podobała się wam taka forma przedstawienia znanej bajki?
Czym różni się ona od zwykłego czytania tekstu? Dzieci zwracają uwagę na różnice, np.: udział kukiełek (sylwet) – boha-
terów bajki, scena (rozłożony parawan / koc), akcja na scenie (poruszanie kukiełkami). N. pyta: Jak możemy nazwać to,
co przed chwilą zobaczyliście? (przedstawienie teatralne, spektakl, sztuka). Gdzie możemy oglądać takie przedstawienia?
(w teatrze, w domu kultury, w przedszkolu, kiedy przyjadą do niego aktorzy z przedstawieniem).
5. „Co się znajduje w teatrze?” – omówienie ilustracji przedstawiającej salę teatralną. Wyjaśnienie pojęć (na podstawie ilu-
stracji i doświadczeń dzieci): aktorzy (aktor, aktorka), scena, widownia, sufler, reżyser, oświetlenie, dekoracja, rekwizy-
tornia, garderoba, kasa biletowa, szatnia. Umieszczenie kartoników z napisami – czytanie globalne.
6. Rozmowa na temat różnych form teatralnych – teatr żywego aktora, teatr cieni, teatr kukiełkowy, pantomima.
7. Zabawa pantomimiczna. N. dzieli dzieci na zespoły i prosi o przygotowanie krótkich inscenizacji opartych na ruchu,
mimice i geście. Gdy jeden zespół prezentuje, pozostałe dzieci są widzami i oglądają.
8. N. zapowiada wystawienie przedstawienia o Czerwonym Kapturku dla innych grup dzieci z przedszkola (lub/i dla ro-
dziców). Odbyłoby się ono w piątek tym tygodniu. Dzieci i N. wspólnie decydują, czy będzie to spektakl z udziałem
dzieci-aktorów czy przedstawienie kukiełkowe. Przydzielanie ról chętnym dzieciom.
Uwaga: N. stara się, aby w przygotowaniu przedstawienia brały udział wszystkie dzieci z grupy. Role Drzew, Ptaków
i Kwiatków odgrywa po kilkoro dzieci. Oprócz aktorów potrzebne są osoby odpowiedzialne za zmianę dekoracji lub re-
kwizytów w trakcie spektaklu czy osoby wydające bilety.
Tekstu dzieci uczą się między aktywnościami porannymi i popołudniowymi.
9. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 54–55. Opisywanie ilustracji. Kolorowanie rysunków przedstawiających pracowników te-
atru, czytanie globalne. Nazywanie osób pracujących w teatrze. Nazywanie części sali teatralnej i pomieszczeń w teatrze.
Przeliczanie aktorów na scenie, porównywanie liczebności reflektorów i kwiatów w wazonach.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Kukiełki i scenografia.
Cele:
ozwijanie wyobraźni i pomysłowości
r
doskonalenie sprawności manualnej
warzanie okazji do czerpania radości ze wspólnie wykonanej pracy.
s
t
Pomoce: kawałki materiałów, wełna w różnych kolorach, nożyczki, klej, flamastry, papier kolorowy, drewniane
łyżki; duże arkusze kartonowe, farby, kolorowe lub czarno-białe gazety, farby.