Page 189 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 189

TYDZIEŃ 14  •  Zapraszamy na przedstawienie   •  187



            Przebieg zajęć:
            Uwaga: Jeśli dzieci będą wystawiać przedstawienie kukiełkowe, wykonują kukiełki i skromną (mniejszą) dekorację. Jeśli
            będą przygotowywały teatr żywego aktora – omawiają wygląd strojów dla aktorów i skupiają się na wykonaniu scenogra-
            fii do inscenizacji.
            1.  Przypomnienie treści bajki o Czerwonym Kapturku – opisywanie postaci.
            2.  Omówienie sposobu wykonania kukiełek z wykorzystaniem drewnianych łyżek i dostępnych materiałów plastycznych.
            3.  Wykonanie kukiełek. Każde dziecko wykonuje jednego bohatera (postacie pojedyncze: Mama Czerwonego Kapturka,
              Czerwony Kapturek, Wilk, Babcia, Gajowy; postacie występujące w większej liczbie: Drzewa, Kwiatki, Ptaki).
            4.  Zabawa z kukiełkami – każde dziecko prezentuje przygotowaną kukiełkę, krótko improwizując.
            5.  Scenografia – wspólne omówienie działań, np.: wykonanie trzech dekoracji przedstawiających: wnętrze mieszkania
              Czerwonego Kapturka, las i wnętrze sypialni babci).
            6.  Przygotowanie wystroju sceny z wykorzystaniem dużych arkuszy kartonowych – dzieci malują na arkuszach lub/i wy-
              klejają je, nawiązując do ustalonych pomieszczeń.


            III Zajęcia w ogrodzie

              x Obserwacja zmian w najbliższym otoczeniu związanych z aktualną porą roku.
              x Zabawa skoczna „Z kry na krę”. N. rysuje patykiem na śniegu kry (lub kamienie na ziemi). Dzieci skaczą po nich z no-
              gi na nogę i obunóż.




                             t
            WTOREK   emat: Wanda i wrona.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa oddechowa „Płomyk”. Rozwiązywanie zagadek tematycznych. Ćwicze-
            nia poranne – Zestaw XIV. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 58. Zabawa słuchowa „Ile uderzeń w bębenek?”. Zabawa z mo-
            cowaniem „Przepychanka”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 4, 5, 7, 15

            Zajęcia główne:   ▶  1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Wanda dokarmia wronę”. Zapoznanie z literą w,
            W (wysłuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę w – KP2, s. 56, budowanie modeli
            wyrazów wrona, Wanda, czytanie globalne, układanie wyrazów z literą w, W). Zabawa ruchowa „Ile to słów?”. Wykonanie
            ćwiczeń w KP2, s. 57.  ▶  2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw XIV.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 8; IV 2, 3, 4, 5, 8, 9

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne na śniegu. Bieganie slalomem między drzewami.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa oddechowa „Płomyk”. Dzieci siedzą w kole. N. stawia na środku zapaloną świecę na podstawce. Wyjaśnia dzie-
              ciom, że ich zadaniem jest dmuchanie tak, aby płomień wyginał się w różne strony, ale nie zgasł.
              x Rozwiązywanie zagadek tematycznych. Dzieci dokonują analizy sylabowej i głoskowej wyrazów – haseł zagadek.

              Unosi się, gdy zaczyna się widowisko.   Lalki na patykach przedstawienie dają.  W tym budynku na wielkiej scenie
              Wtedy widać na scenie wszystko.   A czy wiesz, jak one się nazywają?  zaraz rozpocznie się przedstawienie.
              Gdy na zakończenie spektaklu opada,   (kukiełki)                Pantomima, aktorzy, lalki lub cienie
              aktorów brawami nagrodzić wypada.                               Uwielbiam go! I zdania nie zmienię.
              (kurtyna)                                                       (teatr)
                                                                                            Anna Słomińska
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194