Page 189 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 189
TYDZIEŃ 14 • Zapraszamy na przedstawienie • 187
Przebieg zajęć:
Uwaga: Jeśli dzieci będą wystawiać przedstawienie kukiełkowe, wykonują kukiełki i skromną (mniejszą) dekorację. Jeśli
będą przygotowywały teatr żywego aktora – omawiają wygląd strojów dla aktorów i skupiają się na wykonaniu scenogra-
fii do inscenizacji.
1. Przypomnienie treści bajki o Czerwonym Kapturku – opisywanie postaci.
2. Omówienie sposobu wykonania kukiełek z wykorzystaniem drewnianych łyżek i dostępnych materiałów plastycznych.
3. Wykonanie kukiełek. Każde dziecko wykonuje jednego bohatera (postacie pojedyncze: Mama Czerwonego Kapturka,
Czerwony Kapturek, Wilk, Babcia, Gajowy; postacie występujące w większej liczbie: Drzewa, Kwiatki, Ptaki).
4. Zabawa z kukiełkami – każde dziecko prezentuje przygotowaną kukiełkę, krótko improwizując.
5. Scenografia – wspólne omówienie działań, np.: wykonanie trzech dekoracji przedstawiających: wnętrze mieszkania
Czerwonego Kapturka, las i wnętrze sypialni babci).
6. Przygotowanie wystroju sceny z wykorzystaniem dużych arkuszy kartonowych – dzieci malują na arkuszach lub/i wy-
klejają je, nawiązując do ustalonych pomieszczeń.
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacja zmian w najbliższym otoczeniu związanych z aktualną porą roku.
x Zabawa skoczna „Z kry na krę”. N. rysuje patykiem na śniegu kry (lub kamienie na ziemi). Dzieci skaczą po nich z no-
gi na nogę i obunóż.
t
WTOREK emat: Wanda i wrona.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa oddechowa „Płomyk”. Rozwiązywanie zagadek tematycznych. Ćwicze-
nia poranne – Zestaw XIV. Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 58. Zabawa słuchowa „Ile uderzeń w bębenek?”. Zabawa z mo-
cowaniem „Przepychanka”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 4, 5, 7, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Wanda dokarmia wronę”. Zapoznanie z literą w,
W (wysłuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę w – KP2, s. 56, budowanie modeli
wyrazów wrona, Wanda, czytanie globalne, układanie wyrazów z literą w, W). Zabawa ruchowa „Ile to słów?”. Wykonanie
ćwiczeń w KP2, s. 57. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw XIV.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 8; IV 2, 3, 4, 5, 8, 9
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy dowolne na śniegu. Bieganie slalomem między drzewami.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa oddechowa „Płomyk”. Dzieci siedzą w kole. N. stawia na środku zapaloną świecę na podstawce. Wyjaśnia dzie-
ciom, że ich zadaniem jest dmuchanie tak, aby płomień wyginał się w różne strony, ale nie zgasł.
x Rozwiązywanie zagadek tematycznych. Dzieci dokonują analizy sylabowej i głoskowej wyrazów – haseł zagadek.
Unosi się, gdy zaczyna się widowisko. Lalki na patykach przedstawienie dają. W tym budynku na wielkiej scenie
Wtedy widać na scenie wszystko. A czy wiesz, jak one się nazywają? zaraz rozpocznie się przedstawienie.
Gdy na zakończenie spektaklu opada, (kukiełki) Pantomima, aktorzy, lalki lub cienie
aktorów brawami nagrodzić wypada. Uwielbiam go! I zdania nie zmienię.
(kurtyna) (teatr)
Anna Słomińska
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).