Page 191 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 191
TYDZIEŃ 14 • Zapraszamy na przedstawienie • 189
t
ŚRODA emat: Bajkowy świat.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Duża lalka”. Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 59. Ćwicze-
nia poranne – Zestaw XIV. Zabawa pantomimiczna „Czym jest kij?”. Zabawa słowna „Pacynka losuje obrazki”. Zabawa na
czworakach „Pająk i pająk akrobata”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5; IV 1, 2, 4, 8, 11
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia kształtujące umiejętność wypowiedzi – „W świecie bajek”. Pogadanka wprowadzająca
„Znane bajki”. Układanie obrazków ilustrujących bajki. Opowiadanie treści bajek. Zabawa naśladowcza „Krasnoludki”. Wy-
konanie ćwiczeń w KP2, s. 60. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – „Taniec łabędzi”. Powitanie zabawą integracyjną „Witaj,
przyjacielu” z wykorzystaniem nagrania – CD, 27. Zabawa ruchowa „Kaczki i łabędzie”. Nauka „Tańca łabędzi” do nagrania
wersji instrumentalnej piosenki Przepraszam – CD, 4. Zabawa „W teatrze”. Pożegnanie w parach.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2, 5; IV 1, 2, 3, 4, 5, 7, 12
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa słuchowa „Dzwoneczek”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 6; III 5; IV 7, 14, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Duża lalka”. Dzieci dzielą się na ok. 5-osobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje duży arkusz papieru.
Na papier kładzie się jedno z dzieci. Pozostałe obrysowują je flamastrem, uważając, aby nie pomazać ubrania. Następnie cały
zespół koloruje sylwetkę i nadaje powstałej lalce imię, w której słychać głoskę w (np.: Wojtek, Iwona, Wanda, Ewa, Witek).
x Wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 59. Rysowanie linii po śladzie, próby odczytywania nazw lalek teatralnych (czytanie globalne).
Uwaga: N. pomaga w odczytaniu nazw lalek teatralnych. Zachęca dzieci, opisały poszczególne lalki, podały ich charak-
terystyczne cechy, powiedziały, czym się między sobą różnią.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa pantomimiczna „Czym jest kij?”. Dzieci siedzą w kole, na środku znajduje się kij o długości ok. 1 metra. Wybra-
ne dziecko wstaje, bierze kij i wykonuje jakąś czynność z jego użyciem. Pozostałe dzieci zgadują, jaki przedmiot zastę-
puje kij (wędka, kij golfowy, parasol, gitara, miotła, rakieta do tenisa, mikrofon itp.).
x Zabawa słowna „Pacynka losuje obrazki”. N. umieszcza w koszyku obrazki przedstawiające przedmioty, w których na-
zwach słychać głoskę w. Za pomocą pacynki losuje obrazek. Chętne dziecko układa zdanie z nazwą przedmiotu znaj-
dującego się na obrazku.
x Zabawa na czworakach „Pająk i pająk akrobata” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia kształtujące umiejętność wypowiedzi.
Temat: W świecie bajek.
Cele:
wzbogacanie wiedzy i przeżyć dzieci poprzez kontakt z literaturą dziecięcą
u
trwalenie wiedzy na temat popularnych bajek
t
worzenie warunków do różnorodnego wyrażania inwencji twórczej związanej z literaturą.
Pomoce: obrazki ilustrujące treść znanych bajek, KP2.
Przebieg zajęć:
1. Pogadanka wprowadzająca „Znane bajki”. N. pyta dzieci, jakie znają baśnie, bajki, które z nich najbardziej im się podo-
bają i dlaczego.
2. N. dzieli dzieci na 4 grupy. Każda z nich układa obrazki ilustrujące treść jednej z bajek: Kopciuszek, Królewna Śnieżka,
Jaś i Małgosia, Czerwony Kapturek. Dzieci układają obrazki w odpowiedniej kolejności, zgodnie z treścią utworu.