Page 199 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 199

TYDZIEŃ 15  •  Ślady na śniegu   •  197



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa „Ile sylab?”. Dzielenie wyrazów na sylaby i określanie liczby sylab.
              x Zabawa „Znam zwierzęta”. N. układa sylwety zwierząt leśnych. Po krótkiej prezentacji chowa jedną z nich. Dzieci okre-
              ślają, którego zwierzęcia brakuje – podają jego nazwę i opisują wygląd.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw XIV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Lepienie z plasteliny wybranych zwierząt leśnych.
              x Zabawa kształtująca orientację w przestrzeni „Tropem zwierząt”. N. proponuje dzieciom wyprawę na poszukiwanie zwie-
              rząt w lesie. Aby je odnaleźć, trzeba iść według wskazówek N., np.: Idziemy 5 małych kroków do przodu, 3 kroki w prawą
              stronę, 4 kroki do tyłu, 2 kroki w lewą stronę itd. Na końcu drogi dzieci odnajdują sylwetę zwierzęcia.
              x Zabawa bieżna „Bieg z woreczkiem” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
            Temat: Sławek lubi smoki.
            Cele:
              zapoznanie z literą s, S
              ozwijanie spostrzegawczości
              r
              r
              ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
              u
              trwalanie wyglądu poznanych liter
              zachęcanie do układania i odczytywania wyrazów
              doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
                Pomoce: kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki z literami, podpisy do obrazków, KP2, KA.

            Przebieg zajęć:
            1.  Wysłuchanie wierszyka, omówienie ilustracji z Trampolinkiem, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać
              głoskę s – KP2, s. 66.
            2.  Omówienie obrazków przedstawiających smoka i chłopca Sławka. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach smok i Sła-
              wek. Podawanie przez dzieci innych słów zawierających głoskę s.
            3.  Budowanie modeli wyrazów smok, Sławek z kartoników czerwonych (oznaczających samogłoski) i niebieskich (na ozna-
              czenie spółgłosek).
              Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
            4.  Prezentacja litery s, S – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery. Ry-
              sują literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.
            5.  Układanie wyrazów smok, Sławek poprzez umieszczenie litery s, S w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów
              z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
              Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
              6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone wcześniej litery.
            6.  Prezentacja podpisów do obrazków smok, Sławek – czytanie globalne. N. zachęca również dzieci do układania wyrazów
              z poznanych liter, np.: as, sam, las, sala, sowa, pasta – KA, k. 36–37.
              Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
              wyrazy dłuższe.
            7.  Zabawa ruchowa „Uważaj na piłkę”. Dzieci biegają po dywanie. Jedno z nich toczy piłkę. Dziecko, które zostanie do-
              tknięte piłką, odpowiada na pytanie N., np.: Podaj trzy słowa na głoskę s. Po wykonaniu zadania to osoba, która odpo-
              wiadała, toczy piłkę.
            8.  Wykonanie ćwiczeń w KP2, s. 67. Pisanie po śladzie konturów samolotów i wzorów. Pisanie po śladzie liter s, S oraz
              sylab z literą s, S.
              Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
              6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204