Page 250 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 250
248 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
t
ŚRODA emat: Jurek i jagody.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wykonanie dekoracji, odnowienie scenografii do inscenizacji. „Ile kwiatków?” –
rysowanie zgodnie z podaną cyfrą. Ćwiczenia poranne – Zestaw XIX. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 30. „Co lubią babcia
i dziadek?” – układanie obrazka z części. Zabawa z mocowaniem „Przepychanka”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 1, 2; IV 1, 2, 4, 8, 12, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Jurek lubi jagody”. Zapoznanie z literą j, J (wy-
słuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę j – KP3, s. 28, budowanie modeli wyra-
zów jagody, Jurek, czytanie globalne, układanie wyrazów z literą j, J). Zabawa ruchowa „Na jagody”. Wykonanie ćwiczeń
w KP3, s. 29. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – Piosenka dla babci i dziadka. Melodyczne powitanie. Nauka piosenki
Sto lat dla babci i dziadka. Zapoznanie z nagraniem Piosenka dla babci i dziadka – CD, 15 i 16. Zabawa ruchowa do Piosenki
dla babci i dziadka. Melodyczne pożegnanie.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 8; IV 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Zajęcia w ogrodzie: Budowanie ze śniegu. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 11, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wykonanie dekoracji, odnowienie scenografii do inscenizacji Maciejki Mazan Czerwony Kapturek (zob. TYDZIEŃ 14,
Poniedziałek).
x „Ile kwiatków?” – rysowanie tylu kwiatów, ile wskazuje wylosowania cyfra.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XIX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 30. Kolorowanie obrazków, w których nazwach słychać głoskę j; kolorowanie w mode-
lach wyrazów kwadratów odpowiadających głosce j na niebiesko. Łączenie wyrazów ze zdjęciami.
x „Co lubią babcia i dziadek?” – układanie obrazka z części. Dzieci opowiadają, co lubią robić ich dziadkowie.
x Zabawa z mocowaniem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Jurek lubi jagody.
Cele:
zapoznanie z literą j, J
ozwijanie spostrzegawczości
r
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
r
u
trwalanie wyglądu poznanych liter
zachęcanie do odczytywania wyrazów
doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce: obrazki (przedstawiające jagody i chłopca), napisy do obrazków, kartoniki czerwone i niebieskie, karto-
niki z literami, tamburyn, KP3.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka, omówienie ilustracji z Trampolinkiem, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać
głoskę j – KP3, s. 28.
2. Omówienie obrazków przedstawiających jagody i chłopca Jurka. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach: jagody i Jurek.
Podawanie przez dzieci innych słów zawierających głoskę j.